Radit se s CK? To Evropany nebaví

Do jaké míry slouží cestovní kanceláře jako zdroj inspirace (a cenných informací) při plánování dovolených? Z nového průzkumu EU vyplývá, že poměrně málo – v ČR je za něj považuje jen 13 procent dotázaných.

Eiffelova věž v Paříži Foto: Tristan Nitot/ WikimediaCommons

Eiffelova věž v Paříži Foto: Tristan Nitot/ WikimediaCommons

Co nejvíc ovlivňuje rozhodnutí Evropanů, kam vyrazí na dovolenou? Nový průzkum Evropské unie ukazuje, že největší váhu má pro více než polovinu z nich doporučení přátel a příbuzných. Velký vliv má samozřejmě internet (46 procent) a jen zhruba třetina (34 procent) uvádí, že klíčová je pro ně především osobní zkušenost s místem, kam se znovu chystají vyrazit.

Průzkum proběhl ve všech 27 členských zemích Evropské unie letos v lednu v rámci dlouhodobého sledování postojů Evropanů k turistice.

Relativně malý vliv mají informace cestovních kanceláří – v celoevropském průměru je za klíčový zdroj považuje jen zhruba každý pátý Evropan (21 procent). V případě České republiky to je číslo ještě výrazně menší – 13 procent.

Není to však výsledek překvapivý, podobná data byla zaznamenána již v minulých měřeních. A podle autorů studie vliv cestovních kanceláří dokonce v porovnání s loňskem vzrostl. „Ze srovnání s výsledky minulých průzkumů je zřejmé, že k významnějšímu nárůstu vlivu došlo pouze u internetových zdrojů (o 6 procentních bodů) a u kategorie cestovní kanceláře a turistická informační střediska,“ uvádějí autoři studie s názvem Attitudes of Europeans toward Tourism. „Za zmínku též stojí, že vliv internetu a cestovních kanceláří je výrazně vyšší v původních 15 zemích Evropské unie (průměr 23 procent) ve srovnání s novými členskými zeměmi (průměr 12 procent).

Zdroj: Luděk Neužil

Zdroj: Luděk Neužil

Ze srovnání různých zemí ovšem vycházejí často výrazné rozdíly. Cestovní kanceláře jsou například zásadní pro 30 procent z dotázaných Španělů, zatímco například Maďarsko vypadá podle výsledků jako země, která vůbec inspiraci od cestovních kanceláří nepotřebuje – důležitá jsou jen pro 4 procenta za nich.

Zajímavý je i závěr autorů průzkumu, že právě tato kategorie jako de facto jediná vykazuje výrazně jiné rozdíly u žen a mužů: ženy ve vzorku dotázaných přisuzují roli cestovních kanceláří vyšší vliv (23 %) než muži (18 %).

jr

Co zjistil průzkum

Občané ČR dají na rady a inspiraci od známých téměř nejvíce z celé EU (64 %), před nimi jsou jen Lotyši (68 %).

Pro Německo a Rakousko jsou cestovní kanceláře poměrně velmi významné (28 %), zatímco v Polsku je za důležitý zdroj považuje jen 10 % občanů.

Internet je klíčovým zdrojem informací především pro Nizozemce a Finy (63 %), ČR zde „zaostává“ jen poměrně málo (52 %).

Naproti tomu je významný jen pro zhruba čtvrtinu Rumunů. Největší vliv sociálních médií byl zaznamenán ve Švédsku (11 %), v ČR je zmínila jen 3 % dotázaných.

 

 


Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *