Radim Jančura: Na poradách firmy jsem nebyl několik let

Radim Jančura byl uveden do Síně slávy v anketě TTG Travel Awards 2012. Ale to neznamená, že usíná na vavřínech. Kromě toho, že se dokázal prosadit v autobusové dopravě, se pomalu usazuje také na české železnici. Dalším krokem bude taxi služba, kterou plánuje spustit v září. K vedení firmy má osobitý vztah. Přiznává, že nechodí na porady a jeho práce je kritizovat a kontrolovat tak kvalitu.

Zdroj: Archiv Student Agency

Zdroj: Archiv Student Agency

Jak jste začínal s autobusy? Kde se vzala tato myšlenka?

V roce 1993 jsme začali fungovat s au-pair, to jsem byl ještě student na vysoké škole. A tak jsme používali autobusové společnosti, které existovaly. Letecké společnosti byly drahé, to se létalo minimálně za deset, osm tisíc korun.

Ale s autobusovými společnostmi jsme nebyli spokojení, tak jsme se rozhodli koupit první autobus, kam jsme dali stevardku, která byla už zkušená au-pairka. Měla zkušenost, jak to ve Velké Británii funguje. Této lince se dodnes říká London Express. A pak se přidaly další autobusy. Před sedmi roky začaly žluté autobusy a pak už to jelo rychle.

Vlaky jsou takové ožehavé téma. Jak se vám daří na kolejích?

Máme dva projekty. První je na Slovensku, tam jsou dotované vlaky z Bratislavy do Komárna. Tam to funguje náramně a jsme v zisku. Na druhé lince v Česku z Prahy do Ostravy máme plné vlaky. Kdyby se nesnížily ceny kvůli Českým drahám, tak bychom byli taky v zisku. Ve vlacích jsme u nás nejúspěšnější, máme nejmenší ztrátu. Ale přesto je to zatím ve ztrátě…

A jak to vypadá s taxíky?

To bude nádherný projekt. Protože to bude mimo jiné taky pro cizince. Ti se v průvodci hned dozvídají, že jsou v Praze zlodějští taxikáři. Chtěli bychom změnit jméno taxikářů v Česku. S tím, že na trh přijde někdo, kdo bude hlídat taxikářské způsoby. Bude to zhruba za stejné peníze, jako jezdí ostatní, ale kvalita bude úplně jiná.

Co budete mít za služby navíc?

Nemohu o tom mluvit. Nechci, aby se to dozvěděla konkurence dopředu. Novináři se projektu s taxíky dozvěděli díky tomu, že jsme vstoupili do taxikářské firmy, ale do poslední chvíle jsou podrobnosti tajné.

Zdroj: Archiv Student Agency

Zdroj: Archiv Student Agency

Máte už termín, kdy se to bude spouštět?

Asi v září, ale nemám přesné datum.

Chtěla jsem se zeptat, všechny vaše projekty, autobusy, vlaky, máte zaměřené na kvalitní servis a relativně rozumnou cenu, ale společnost, se kterou připravujete projekt taxi služby, byla zaměřena více na bohatší klientelu.

Ano, to je pravda. Ale také je to jediná taxi služba v Praze, která je plátcem DPH. Problém taxíků v Praze je ten, že každý jezdí sám na sebe a je OSVČ. Každý je podnikatel a má vlastní auto. A nejsou plátci DPH, protože jsou malinkatí. My budeme mít zaměstnance a vlastní auta, a tím jsme povinni platit DPH. V případě, že bude cena 25 korun, minus 21 procent, tak to je v reálu 20 korun. Pro lidi, kteří jsou také plátci DPH, budeme levní. Když si to dají do nákladů.

Firma AAA také neplatí?

Ne ne. Protože jsou to všichni řidiči OSVČ, tak neplatí DPH, platí jen dispečinku. Mají s dispečinkem jen smlouvu a auta vlastní také řidiči.

Když se podíváte nazpátek, co jste všechno v rámci dopravy vytvořil. Na co jste nejvíc hrdý?

Ty autobusy asi, to byl takový pěkný projekt. Letos jsme spustili další čtyři linky. Autobusy jsou pěkně stabilizované. U těch vlaků je okolo ještě strašně moc práce. Jinak jsem tak trošku hrdý na všechno. Ale nic, co jsme vyrobili, není zas tak geniální, že by to nevymyslel někdo jiný. Děláme to chytře, ale není to na Nobelovu cenu. U služeb se dá kombinovat stejná nebo nejlepší cena, tím pádem jen hlupák by jel s někým jiným.

Co byl dobrý tah, který teď oceňuji, byla žlutá barva. Předtím to byl jenom výběr barvy, ale dnes je to „barva firmy“. Když se řekne žlutá, mnoho lidí si to spojí s námi. Nejen s názvem. To je spíš náhoda, Češi rádi zkracují.

Jste poměrně velká mediální figura. Když se řekne pan Jančura, tak si vás lidi spojují s tím, že jste sám začínal a celou firmu si vybudoval. Lidi si vás spojují s určitými dobrými a pracovitými vlastnostmi.

U nás je velmi mnoho úspěšných lidí, ale vzhledem k tomu, že jsou spojeni s nějakou privatizací, tak nemají takovou důvěru. Anebo jsou tu tisíce úspěšnějších podnikatelů, než jsem já, ale nejsou tak vidět, protože my nabízíme služby lidem, které jsou vidět daleko více. Například firmy, které dělají mikroskopy, jsou jedničkou ve světě, které jsou významnější, ale nejsou tak viditelné.

Spousta podnikatelů má za sebou minulost s privatizací, která jim relativně snadno umožnila udělat si privatizační projekt, banka jim zaplatila všechno, a tak se jim dostala hezká firma za pár šlupek do rukou. Ale tím, že ještě existují, tak lidé mají k privatizacím nedůvěru a často neprávem.

Firmu jsem vybudoval jako student a dodneška jsem hrdý, že se to jmenuje Student Agency. I když nás to někdy omezuje, připomíná mi to, že jsem firmu založil jako student. Působí to dobře a lidi mi fandí, mají pak pocit, že jsem na tom makal sám se svými kolegy.

Když máte tento mediální obraz, přemýšlel jste někdy, že byste šel do politiky?

Ne, určitě ne. Bohužel politika je strašně nevděčná. Člověk na ni musí být dostatečně chytrý, sečtělý a dobře mluvit. Což já nejsem. A je nevděčná v tom, že i kdybyste byl Ježíš, nezískáte nikdy 100 procent. Nechci se vymezovat proti. Někteří by mě brali jako politického nepřítele s jiným názorem.

Například máme zakázáno brát politickou reklamu do vlaků. Někdy bychom získali třeba i placenou reklamu několika milionů korun, ale pravidlo je žádnou politiku do našich autobusů či vlaků. S tím že budeme vozit všechny slušné lidi a je jedno, jestli volí komunisty nebo ODS. Ale je pravda, že do médií mám o něco větší přístup než jiní.

Tento rozhovor je toho příkladem. Tak mám možnost určité věci pojmenovávat, čímž nepřímo mohu tu politiku ovlivňovat.

Máte díky tomu také volné ruce…

To je taky pravda. Kdybych si v politice vytvořil kamarády, byl bych zavázaný. Těžko se pak říká nějaká kritika.

Doslechla jsem se, že se říká, že hledáte někoho, kdo by vám pomohl nést břímě všech firem.

Teď někoho hledáme. Naše řiditelka původně dělala letušku. Dušek byl koupený Thomasem Cookem, tedy Neckermannem. Pak odešla k nám a stala se šéfkou celého holdingu a dostala na starost všechny firmy. Nyní se ale chystá nastoupit na mateřskou dovolenou. A hledáme proto za ni náhradu, právě do Student Agency. Zatím jsme hledali ve vodách cestovního ruchu, ale teď jsme to rozšířili na kohokoliv, kdo je superschopný.

Snažím se k firmě chovat tak, aby kdybych se zítra složil, tak aby firma fungovala dál i beze mě. Proto jsem například na poradách firmy nebyl několik let. Pořád ji koriguju, hledám slabiny. Mám na starosti kvalitu. Snažím se, aby byla soběstačná.

Málokdo to tak má. Ne každý umí delegovat funkce. Lidé si často drží pocit nepostradatelnosti.

Kontroluju a kritizuju a to je nejlepší práce na světě. To je moje práce a ještě za to dostávám zaplaceno.

 

Radim Jančura (*12. ledna 1972)

Zdroj: Archiv Student Agency

Zdroj: Archiv Student Agency

 

Narodil se v Ostravě a v Brně vystudoval Vysoké učení technické obor Elektrotechnická fakulta. Již za studentských let založil společnost Student Agency, která provozuje autobusovou dopravu, server Dovolena.cz, prodává letenky na portálech Letenky.cz a Kralovna.cz. Zároveň konkuruje Českým drahám s vlaky RegioJet. Vlastní také společnost DPL Real, které patří brněnský Dům pánů z Lipé.

 

Od 19. dubna 2013 je jednatelem společnosti Tick Tack Taxi. Je členem správní rady Nadačního fondu pro boj proti korupci.

 

Obdržel řadu ocenění, mimo jiné Podnikatel roku 2005, Marketér roku 2012 atd. Zároveň byl uveden do Síně slávy v anketě TTG Travel Awards 2012.

 

Lucie Poštolková

komentáře 2

  1. Pingback: TTG Travel Awards | TTG - vše o cestovním ruchu

  2. Tomáš H. says:

    Opravte si prosím chybu v článku:
    > Naše řiditelka původně dělala Letušku.
    … možná letušku s malým „l“ (to nevím), ale tu s velkým „L“ (www.letuska.cz) zcela jistě nedělala.
    Královnu (www.kralovna.cz) spustil p. Jančura až jako reakci na tržní úspěch Letušky, kterou vyvinul jeho konkurent, spol. Asiana.

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *