Radim Jančura: Autobusy vyměníme za vlaky

Radim Jančura, majitel Student Agency a RegioJet, se v minulých týdnech dostal do centra pozornosti kvůli své „válce“ s Českými dráhami. Od ministerstva financí získal podrobné informace o hospodaření ČD, z nichž podle něj například vyplývá, že vedení ČD podle něj lhalo o výši dotací, které získává od státu. V rozhovoru s TTG popisuje svůj spor v širších souvislostech a říká též, že do čtyř let z velké části, tam kde to infrastruktura umožňuje, přejde z autobusů na vlaky. Jeho vizí jsou „barevné železnice“ a postupný ústup žlutých autobusů.

Radim Jančura Foto: Lucie Poštolková

Radim Jančura Foto: Lucie Poštolková

Odkud se podle vás odvíjí tenhle konflikt, které je v médiích tak propíraný?

Někteří politici mají rádi státní firmy tipu ČEZ, České dráhy, Česká pošta. Sami na to nemají, aby si postavili firmu, tak tam alespoň formálně sedí v dozorčích firmách, anebo tam mají své lidi. České dráhy a ČEZ, je to jedna velká zlodějina peněz. ČSA nikoliv, protože ty byly vždycky chudé. Tak tam nikdo neměl co krást.

V novinách to vypadá skoro jako válka s Českými drahami?

Jsem nyní spokojený. Dosáhl jsem to, že daňový poplatník nebude strkat další miliardy do nákupu bezcenného majetku, tedy pozemku pod kolejemi. Chybou zákona 77/2002 dostaly České dráhy část infrastrukturního majetku bezúplatně a nyní se tento majetek snaží České dráhy prodat zpátky na stát.

Jak je možné, že ministerstvo zveřejnil takhle podrobné informace o ČD?

Říkal to i ministr Stanjura: ten kdo chce obchodovat se státem, nemůže mít obchodní tajemstvím. A to nejsou jen dotace, ale i náklady a příjmy po linkách. A díky bohu, že se to otevřelo. Zjistili jsme tak spoustu manipulací s čísly. Tento dokument měl být dle evropské legislativy již od počátku součástí smlouvy mezi ČD a státem, vyplývá to z judikatury Altmark. Tato čísla nemohou být obchodním tajemstvím.

Myslíte za ten rok 2010?

Ano, za rok 2010. Oni si řekli o čtyři miliardy ročně na dálkovou dopravu plus meziroční inflaci. A tím, že se to ukázalo, se můžeme podívat, jestli si náhodou neřekli o víc, než měli právo dostat. Protože oni měli právo dostat ztrátu, která na těch linkách je, plus zisk. A my

A kdybyste byl na jejich místě, tak byste taky vykázal takové informace?

Ano, vykazujeme to na Slovensku s provozními dotacemi. A tam součástí smlouvy je přesný rozpis a daleko podrobnější. Ten kdo chce dotace, se musí úplně otevřít. Kdo se nechce otevírat, ať jezdí bez dotací.  České dráhy mají tři čtvrtiny pokryté státem.

Vy sám ale býváte kritizován, že jste v souladu se zákonem nezveřejnit účetní uzávěrku za rok 2010.

U Student Agency a dalších firem ji máme, ale u RegioJetu ne. My jsme ji tam nechtěli dávat, protože by byly vidět ztráty za rok 2010, 2011 a 2012. Minulý týden jsem ji nakonec zveřejnil. Tak či tak, my dotace nedostáváme, ČD ano.

Nejsou Vaši manažeři naštvaní, že zatím ty vlaky tolik nevydělávají?

Ano, mrzí je to. Vlaky prodělávají ale jen proto, že ceny díky tzv. predátorskému útoku Českých drah klesly o 50%. My jsme museli ceny ČD postupně následovat. Soutěžitel s dominantním postavením na trhu nesmí dlouhodobě nabízet podnákladové ceny, neboť tímto ztěžuje vstup nových soutěžitelů, kteří chtějí jeho dominanci (v tomto případě dokonce monopol) rozbít. Připravujeme žalobu na náhradu škody na ČD na více jak 100mil Kč. Přesně o tolik bychom měli vyšší příjmy, kdyby týden po našem vstupu nesnížili ČD ceny o 30% pod nás, což je pro dominanta nezákonné. Před měsíce snížili ceny podruhé, nyní se jezdí dokonce o 50 procent levnější, než na zbytku sítě!

České dráhy tvrdí, že jsou vůči soukromníkům v nevýhodě, je to tak?

Přiznávám, ČD má jednu nevýhodu: musí soutěžit dle zákona o veřejných zakázkách. Zákony v tomto trošičku znevýhodňují společnosti bez majitele, což se samozřejmě správné, jinak by management státních podniků rozkradl státní podnik příliš snadno. V tomto je výhoda být soukromníkem, říkáme tomu pink ponk. Postupně obcházíte firmy a snižujete cenu jednu druhou, a ta druhá musí vždycky dorovnat, což je výhoda, v tom jediném mají pravdu.

Hádali jste se, kdo dostává nižší dotace na nově soutěžené lince Ostrava–Krnov–Olomouc.

Pan Žaluda tvrdil, že tam dostávají dotace 159 korun a my jsme v soutěži dali cenu 188. A on tvrdil, že stát za nás bude platit víc, my jsme se tedy hádali. Poté co odtajnili dokumenty, zjistili jsme, že České dráhy dostávají 225 korun, což je o 16% více. My navíc nabídli nové moderní nízkopodlažní a klimatizované soupravy, které si nakoupíme z vlastních zdrojů.

Tak 225 korun to bylo s peláží a s koncovými stanicemi, které to prodražily.

Ano, to tvrdili, že je to i s linkami, co dojíždějí do Polska nějakých 13 kilometrů. Ale to dělá na kilometr cca 13 haléřů. Pak tam argumentovali, že oni musí platit nádraží, ale my jsme tam taky kalkulovali náklady na používání nádraží.

A stavěli jste taky ve všech stejných stanicích?

Ano, vlakový řád byl stejný. Ale jakmile se odtajnil ten dokument, tak se zjistilo, že Žaluda lhal. Je možné, že jsou jejich náklady 159 Kč/vlkm. Možná jsou šikovní, ale od roku 2010 dostávají na dotacích 225 korun.

Ale to měli vázané s odstupným kvůli propouštění řady zaměstnancům…

Na odstupné pro zaměstnance dostávali extra další dotace do sociálního fondu. Za posledních pár let to byly stovky milionů korun. Podstatné je, že v roce 2009 řekli o čtyři miliardy na rok 2010 a dalších deset let. Pokud by byli šikovní a na některé trati snížili svoji ztrátu, museli by přijít na ministerstvo a říct: „Ministře, my jsme tak šikovní, že jsme na této lince ušetřili. Tak nám snižte dotace.“ Tak by to bylo v pořádku, to se však nestalo, tedy stále dostávají 225 Kč na vlakový kilometr.

Myslíte, že když na ně někdo takhle poprvé vycenil zuby, půjde Českým drahám primárně o to změnit situaci s pozemky?

Jednak jde o to, aby se infrastruktura dostala zpátky na stát, ale to se dá udělat v rámci legislativy bezúplatně. Tak jak to do ČD přišlo, tak by ten majetek odešel. Ministerstvo si dokonce udělalo analýzu, že pokud by to stát od ČD koupil, tak by to byla nedovolená veřejná podpora. Stát by musel tyto bezcenné pozemky nakoupit za cenu, kterou by zaplatil soukromník. Ne za nějakou zmanipulovanou odhadní cenu tzv. renomované znalecké kanceláře, například PWC. Nehledě na to, že ty pozemky jsou za sto let plný oleje a nafty, mají obrovskou ekologickou zátěž, reálně mají dokonce zápornou hodnotu. Mohly by mít leda cenu, kdyby se tam udělal vrt a těžila by se na nich ten ropa (směje se).

Mohl by se další vývoj nějak zmrazit, kdyby ministrovi dopravy někdo pohrozil?

Může přijít nějaké socialistický populista například pod rouškou zachování zaměstnanosti a začít tak omezovat volný trh. Jenže my zaměstnáváme na trati Praha-Ostrava třikrát více lidí, než ČD. ČD má ve vlacích Express dva až tři zaměstnance, v našich soupravách je v průměru devět členů posádky. Dali jsme práci 250 mladým lidem z Ostravska. České dráhy na lince Praha – Ostrava vloni prodělali skoro miliardu ročně, tyto peníze z prodeje nemovitostí potřebují jen na to, aby zalepili ztrátu z této jediné komerční linky. To už je moje právo a povinnost se bránit. Jsem ochoten vzít 40 autobusů a zablokovat ne Prahu a dálnice, to by bylo proti lidem, ale ministerstvo dopravy a úřad vlády a to klidně na půl roku. Udělat jim peklo. Chci, aby stát ušetřil, aby nekupoval něco, co mu dříve patřilo, toto je veřejný zájem. To je ten správný a jediný lobbing, který má existovat.

Často se debatuje o dotacích… Dá se vůbec jezdit bez nich?

Jezdit bez dotací, to doslova není žádná legrace. Ale dá se krásně jezdit třeba Brno-Břeclav-Praha nebo Praha-České Budějovice. V prosinci roku 2014 začneme jezdit Praha- Ústí nad Labem-Berlín bez dotací – ve spolupráci s německými dráhami. Naše vlaky, naši lidi. Železnice je díra na trhu. Po dvaceti letech už se něco podobného těžko hledá. Cestující jsou nadšení už jenom z toho, že máte čistý vlak.

Jaké jsou vaše cíle do budoucna?

Mým cílem je, že do deseti let tady bude třetina vlaků žlutých, třetina jinak barevných a další třetina ještě jinak barevných. Během deseti let se budou muset vysoutěžit všechny železniční linky, dálkové i regionální, na to je potřeba investic 50 až 80 miliard korun. Ale jsou tady i další hráči Veolia, Arriva, Abelio a další zahraniční, kteří chtějí soutěžit. Tím pádem bude železnice barevná a České dráhy tam už vůbec nemusí existovat, budou-li i nadále politici přihlížet tomu, jak je ČD nehospodárné. ČD osobní doprava i ČD Cargo potřebují krizového manažera, který připraví ČD do kondice, aby byla schopna konkurovat efektivnímu soukromníkovi. Před 15 lety byly německé dráhy ve stejných problémech, dnes je to nejsilnější dopravce v Evropě. Pan Žaluda zhoršil ekonomiku ČD (nákladní i osobní doprava) o 7 miliard. Drží si společně s Romanem Janouškem si úplatnou dozorčí radu, stát již nad ČD ztratil plnou kontrolu.

Kolik vlaků máte nyní?

Na Slovensku máme devět souprav a v Česku šest vlaků. Dohromady je to padesát vagónů.

A nebudete si dělat konkurenci autobusy versus vlaky?

Autobusy zrušíme.

Kdy?

Jakmile začneme jezdit s vlaky.

Proč?

To, že v Česku fungují dálkové autobusy, je unikát. Všude v Evropě je dálková železnice kvalitní.

Eurolines jezdí taky po Evropě.

To je ale mezinárodní doprava. Ale železnice mezi státy není tak dobře propojená. Naši cestující rádi přejdou z našich autobusů na žluté vlaky. Prostě vlak je vlak, je to vyšší mód v dopravě.

Kdy si myslíte, že k tomu dojde?

V prosinci roku 2014, takže za dva roky.

A jaké nové linky máte v plánu spustit?

To vám říct nemůžu. Můžu vám říct jen jednu Brno – Zlín. Ale budou asi ještě další tři. Ale to budeme postupně pouštět, ale to je to naše PR. Dělali jsme hlasování mezi občany a vybrali nějaké tipy, myslím, že potěšíme tisíce občanů v této zemi.

Plánujete si koupit letadlo?

Ne, neznám lepší formu sebevraždy.

Reakci Českých drah na spor najdete zde.

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *