Pro Korejce jsme blízká země

Michal Procházka, ředitel zahraničního zastoupení CzechTourism v Jižní Koreji, vysvětluje, jak zaujmout a udržet si korejské turisty, proč je důležité být na Naver.com a jak ZZ Jižní Korea pomáhá příjezdovému cestovnímu ruchu.

Tři hlavní směry

ZZ Jižní Korea od svého založení v roce 2013 působí ve třech hlavních směrech: Na počátku to byl zejména travel trade, tedy korejské cestovní kanceláře a agentury, které ZZ seznamuje s destinací Česká republika. Hlavními nástroji zde jsou fam tripy, vzdělávací programy, workshopy a další promo akce. Druhou oblastí je PR, tedy práce s médii, novináři a influencery. V Jižní Koreji je extrémně důležitá přítomnost na sociálních sítích. Když Korejci někam jedou, v první řadě hledají informace na korejských sociálních sítích a u významných korejských bloggerů, tedy nikoli na globálních cestovatelských portálech v angličtině. Bloggeři fungují zejména na platformě Naver.com, což je webový portál s vlastním (a v Koreji nejpoužívanějším) vyhledávačem, jehož součástí jsou i blogy o cestování. Informace v korejštině mají zásadní význam, anglicky obecně Korejci moc neumějí. „Při spolupráci s některými hotely v České republice se ověřilo, že pokud nemají korejský web, který by bylo v Koreji možné vyhledat pomocí Naver.com, a nemají žádný obsah na korejských sociálních sítích, pak pro korejského turistu jako by neexistovaly,“ upozorňuje Michal Procházka a dodává: „Na globálních rezervačních serverech, jako jsou booking.com nebo tripadvisor.com, mají v Asii šanci zaujmout jen velké řetězce a již dobře známé značky, jako jsou třeba InterContinental či Marriott.“

Destinaci, hotelu či jinému poskytovateli turistických služeb v ČR, který hodlá proniknout na poměrně uzavřený a velmi specifický korejský trh, nabízí ZZ spolupráci ve třech krocích. Prvním je postování obsahu na vlastním, korejsky psaném blogu na Naver.com. ZZ rovněž pomáhá při překladu webových stránek do korejštiny a radí, jak být aktivní na korejských sociálních sítích. Dále ZZ pořádá cesty korejských bloggerů do České republiky.

A třetí způsob je účast na kampaních a propagačních a marketingových akcích, zpravidla ve spolupráci s touroperátory. Marketing hraje v Koreji velmi podstatnou roli. Karlův most a Pražský hrad nestačí: musíte mít kvalitní content a marketingový koncept. „Není to pochopitelně levné. Třeba bannery na naver.com na dvě hodiny v hlavním čase v pondělí stojí 600 000 Kč. Ale když máte tyto dvě hodiny v pondělí ráno, kdy všichni v Soulu jedou v průměru hodinu do práce, tak všichni v 25milionové aglomeraci se dívají na telefon a jsou na Naveru,“ říká Michal Procházka.

Proč k nám Korejci jezdí?

Pro většinu vzdálených asijských trhů platí, že první evropskou volbou tamějších turistů je západní Evropa, obvykle Paříž či Londýn, případně Itálie, a až poté přichází střední či východní Evropa. Na korejském trhu se ZZ podařilo vybudovat pozici České republiky romantické destinace, k čemuž přispěl i fakt, že se u nás v roce 2004 natáčel populární korejský seriál Milenci v Praze. Zapojení do nějakého televizní projektu obecně slibuje značný marketingový úspěch.

ZZ se podařilo Korejcům vysvětlit, že Česká republika představuje pro ně zajímavé přínosy: je to především poměr cena/výkon, zvlášť ve srovnání s Rakouskem, Švýcarskem či Francií. U nás dostanou turisté vždycky víc za méně peněz. Korejci jsou šetrní, ale neznamená to, že neutrácejí: měřeno útratou jsou Korejci u nás v top 10. Zároveň však pečlivě přemýšlejí, za co peníze vydat. Českým plusem jsou krátké dojezdové vzdálenosti: přesunout se z Prahy do Českého Krumlova, Karlových Varů či Vídně nebo Salcburku je mnohem snazší než z Barcelony do Madridu. Další výhodou je bezpečnost a také skutečnost, že naše země je Korejcům v něčem blízká a cítí se tu dobře. Máme v tomto lepší image než například Polsko, Slovensko či Maďarsko. Jezdí k nám víc Korejců než třeba do Rakouska: do ČR každoročně jezdí přibližně 420 000 Korejců, do Rakouska zhruba polovina. Průměrná doba přenocování je 2,6 noci, v Rakousku jen něco víc než jeden den.

„Jsme vnímáni jako poněkud přírodní, autentická, romantická, nepříliš hi-tech destinace,“ shrnuje Michal Procházka. Jako dárky si od nás Korejci hojně vozí přírodní kosmetiku, případně pivo. V Koreji je 400 hospod, kde se čepuje Plzeňský Prazdroj, a 1000 hospod, kde se čepuje černý Velkopopovický Kozel. „Do černého kozla si tedy často sypou skořici a nově přidávají i šlehačku,“ poznamenává Michal Procházka.

Co je pro korejského hosta důležité?

Korejský turista velmi ocení, když se k němu chováme slušně a usmíváme se. Na nezdvořilé zacházení je velmi citlivý. Jak bylo řečeno, Korejci vesměs neumějí moc dobře anglicky, to je však třeba jim odpustit. Velkou chybou je plést si Korejce s Číňany nebo Japonci! A ještě jedna drobnost: pro Korejce je důležité, aby na hotelovém pokoji a v restauracích byla zdarma voda. Pokud není, považují daný podnik za nepříliš dobrý.

Korejská turistická dynamika

Jeden z obrovských rozdílů mezi Jižní Koreou a Českou republikou tkví v tom, že v Koreji jde vývoj prudce dopředu. A rychle se mění i trendy včetně destinačních preferencí a marketingu. Před pěti lety do ČR jezdili zejména lidé v rámci zájezdů cestovních kanceláři. O rok později již byli hlavní skupinou mladí lidé – batůřkáři. Strávili v Evropě dva až tři týdny, během nichž chtěli navštívit co nejvíce zemí. Cestovali obvykle vlakem a přespávali ve tříhvězdičkových hotelech, často jako skupina pohromadě, i když program na místě měli individuální. Cestovní agentura zajišťovala většinou jen jízdenky na vlak a ubytování.

„Loni jsme zažili něco, co bylo dříve úplně sci-fi, a to bylo cestování korejských rodin s dětmi,“ říká Michal Procházka. Podle statistiky Rail Europe představovaly rodiny s dětmi 17 % zákazníků. Jsou zde přitom tři vzorce: jeden představuje cestování korejských matek s dcerami, dále jezdí prarodiče s novomanželi nebo mladým párem a pak jezdí i rodiče s malými dětmi, většinou školního věku. Dozrává nová generace, která umí lépe anglicky, je bohatší a nebojí se cestovat s dětmi.

Letošní trend jsou lidé, kterým je 20–30 let. Přijíždějí na měsíc, spí v levném hotelu nebo v korejských AirBnB (těch je mimochodem v Česku již kolem sedmdesáti). Zůstávají většinou na jednom místě a během pobytu chtějí zažít evropský život: chodí do klubů, na hipsterská místa a poznávají, jak vypadá život mladého člověka v Praze. Velkou část této věkové skupiny tvoří ženy s kamarádkami. U nich je velmi pravděpodobné, že později, po svatbě, přijedou znovu.

Zahraniční zastoupení CzechTourism

Jižní Korea s působností pro Filipíny / Czech Tourist Authority – CzechTourism Korea

Ředitel: Mgr. Michal Procházka

Yeoksam Heights Building, Office n. 1314, 13th floor,

642-19 Yeoksam-dong,

Gangnam-gu, 06132 Seoul

Republic of Korea

Tel.: +82 10 322 4210

E-mail: prochazka.m@czechtourism.com

TTG Newsroom

Autor Petr Bílek (Články)


Enter the text or HTML code here

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..