Příběh úspěchu: Kempy míří výš

Kempování v ČR prochází nenápadnou revolucí. Návštěvníků přibývá a mezi majiteli kempů panuje nebývalý optimismus. Recept na úspěch je prostý: jít s dobou, investovat a vycházet vstříc rostoucím nárokům klientů.

Kempování v ČR rychle dohání standardy západní Evropy – klíčovými pojmy se stávají kvalita, špičkové služby a doprovodné programy. Foto: CzechTourism

Kempování v ČR rychle dohání standardy západní Evropy – klíčovými pojmy se stávají kvalita, špičkové služby a doprovodné programy. Foto: CzechTourism

Pojem „dovolená v kempu“ v mnohých vyvolává dojem stísněného stanu u rybníka plného komárů, nevábně vypadajících záchodků a nekonečných přídělů párků a laciného piva. Je to dojem zcela mylný – kempování v ČR prošlo v uplynulých letech malou revolucí – a tento segment cestovního ruchu vykazuje významný růst návštěvníků. A možná více než v jiných oblastech zde platí: lidé stále více a nekompromisně vyžadují kvalitu.

Z průzkumů prováděných naším portálem DoKempu.cz jasně vyplývají hlavní trendy: klienti jsou rok od roku náročnější na vybavení a služby a, což možná překvapí, často je jako první vyprodáno nejdražší, nejkvalitnější ubytování. Trendem je hledání zážitků, zábavy a odpovídajících center volnočasových aktivit. Lidé se chtějí bavit a požadují více iniciativy ze strany provozovatele, kteří investují do pečlivě připravených doprovodných programů, čímž jsou schopni omezit rizika špatného počasí.

Loňská sezona byla pro kempy úspěšná – návštěvnost byla vyšší. A kempy jsou optimistické i v letošním roce, z našich průzkumů vyplývá opravdu značný optimismus majitelů kempů: růst letos očekává 52,8 % z nich a mnohé dokonce růst velmi zásadní: okolo 30 %.

Pokles očekává jen 9,8 % kempů a z našich dlouhodobých statistik a pozorování vyplývá, že jde v drtivé většině případů o ty, které neinvestují do marketingu (a spoléhají se na to, že si je hosté najdou sami, což již dávno nefunguje), a také o areály, které včas nezachytily rostoucí nároky hostů a podcenily investice do zázemí, vybavení a služeb.

Právě „změna image“ je hlavním trendem, který v posledních letech akceleruje. Pokračují rekonstrukce ubytovacích kapacit, sociálního zařízení a celkově se kempy zvelebují a upravuje se okolí. Sázejí se nové stromy, vysazují keře, zpevňují se cesty. Právě na prostředí kempu je kladen velký důraz. Budují se nové typy chat a bungalovů, rozšiřuje se nabídka ubytování v týpí a dalších méně tradičních typech ubytování. Mnoho kempů stále více sází na mobilní domy (mobilheimy, mobilhome). Už druhým rokem je velký zájem o ubytování v luxusních, obřích, plně vybavených rodinných stanech.

O tom ostatně nejlépe vypovídá ještě jeden fakt: Pražská Výstava stanů se během let stala největší středoevropskou prodejní akcí stanů a outdoorového zboží. Vloni jí od června do poloviny srpna prošlo zhruba 100 000 lidí. Není to nejlepší důkaz, že kempování je opravdu na vzestupu?

Jaroslav Skalka

Autor je spolumajitel specializovaného serveru DoKempu.cz

 

Trendy a kempy

V kempech přibývají lidé, kteří mají peníze. V první řadě je zájem o nejdražší chaty s vlastním sociálním zařízením, velmi dobrou obsazenost měly i luxusní, plně vybavené rodinné stany.

Klienti se rok od roku stávají náročnějšími na vybavení a služby, rádi by měli kempy vybavené jako penziony a motely.

Čechů v mnohých kempech přibývá na úkor zahraniční klientely, zejména Holanďané leckde doslova zmizeli.

Důraz je kladen na bezpečnost. Mnohé kempy mají velmi kvalitní kamerové systémy v HD rozlišení.

Návštěvníci se snaží být samostatnější ve smyslu stravování, vozí grily, vlastní nápoje a méně využívají stravovacích služeb v kempu.

Přibývají rovněž firemní akce, pobyty skupin přátel a srazy klubů, např. automobilových a karavanových.

 

 

 

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *