Přestup Ondřeje Rušikvase

Ondřej Rušikvas nedávno odešel z ERV Evropské pojišťovny, kterou v roce 1992 společně s Vladimírem Krajíčkem spoluzakládal. Nově se stal COO/Deputy Chairmanem cestovní kanceláře Blue Style. Zeptali jsme se, co jej k takto zásadní změně vedlo a jaké výzvy jej nyní čekají.

Foto: Amara Zemplinerová

Proč jste odešel z ERV Evropské pojišťovny?

ERV Evropskou pojišťovnu jsme vytvořili pro dánského a později německého akcionáře a vybudovali jsme ji do současné podoby lídra trhu. Myslím, že pro tuto firmu jsem se snažil dělat více než 26 let maximum a nastal čas se posunout dále. Hlava a duše mi velely, abych učinil změnu. Srdce mi ovšem připomíná, že to bylo 26 krásných roků života, které mi přinesly spoustu zkušeností a znalostí a zejména přátelství s Vladimírem a mnoha dalšími kolegy v rámci ERV i celé zahraniční sítě. Mým hlavním cílem při odchodu bylo uchovat dobré vztahy s akcionáři a zajistit kontinuitu v rámci ERV, která je dnes silná natolik, že i bez zakládajících členů je schopná stabilně fungovat a udržet pozici lídra trhu. Nové vedení je velmi zkušené a má na co navazovat. Velmi si přeji, aby se ERV dařilo, je to kus mého života a mám na něj jen pozitivní pohled.

Nová výzva byl jediný důvod změny?

Ne. Dalším faktorem bylo, že jsem chtěl více pracovat v byznysu, který není tak silně regulovaný a soustředí se na rozvoj svého podnikání. Vždy jsem byl člověk, který má rád jasný výsledek a nezabývá se příliš dnes tak moderní korporátní virtualitou. Pravidla ctím, jenže pokud je regulace příliš výrazná, lidé mého typu získají pocit, že pole působnosti je pro ně už příliš úzké. Cestovní ruch je také regulovaný, ale stále v rámci přijatelných mezí.

A ještě: toužím dělat byznys s někým, kdo má zájem na rozvoji a využití nových trendů a technologií. Chtěl jsem jít dělat byznys, který je mi blízký, s někým, kdo mi je blízký. Imeda Jedaie, ředitele Blue Style, znám 20 let, viděl jsem rozvoj jeho společnosti od počátku. Podařilo se mu z nuly vytvořit cestovní kancelář, která je třetí největší v zemi, má své pevné místo na trhu, je finančně velice stabilní a neustále inovuje a snaží se pružně reagovat na veškeré nové trendy, které byznys přináší. Těším se na spolupráci s ním a celým týmem.

Co budete dělat v Blue Style?

Spoluodpovídat za chod firmy. Na starosti mám obchod, marketing, servisní služby, klientské centrum a interní provozní záležitosti. Je to práce, na niž jsem zvyklý: řídit lidi a přinášet myšlenky. Blue Style slaví 21 let. Na počátku to byl malý podnikatelský projekt s 10 lidmi. Nyní má více než 100 lidí, kolem 20 poboček a obrat přes 3 miliardy Kč. Takto velká firma vyžaduje určitý způsob a strukturu vedení a řízení. To bude má role v rámci managementu společnosti.

Kterým směrem se Blue Style rozvíjí?

Směrem rozvoje prodejních technologií, servisních nástrojů a kvalitních služeb pro naše zákazníky. Technologie jsou něco, co může udržet konkurenceschopnost velkých touroperátorů.

Jací touroperátoři podle vás mají v ČR budoucnost?

Určitě ti velcí a specializovaní, kteří budou řešit masový trh, tedy v zásadě cesty rodin s dětmi. Tito vyžadují kvalitní full servis a chtějí mít vše kompletně zajištěné. V tomto segmentu probíhá obrovská koncentrace, protože pro spotřebitele velký rovná se stabilní. Velcí navíc dokážou nabídnout široké spektrum služeb. Dále narůstá počet dovolených párů z generace kolem 50 let, kteří mají peníze, energii, čas a prostor cestovat sami a objevovat svět. Touroperátoři, kteří se starají o tyto klienty, mají také budoucnost. A pokud má touroperátor kapacitu a má dobře nastavené procesy, může uspokojovat i niche segmenty, například lidi, kteří sportují, poznávají v pravém slova smyslu destinace, nebo seniory…

V čem kromě úspory času a pocitu jistoty tkví smysl existence touroperátorů v době, kdy je velmi snadné si letenky a ubytování zajistit individuálně?

Ve znalostech a schopnosti zajistit široké spektrum služeb za výhodných podmínek. Vezměte si například hotely, které touroperátor nakupuje díky své znalosti destinace napřímo nebo prostřednictvím DMC. Přináší tak svým klientům jednoznačnou přidanou hodnotu. Problém je, když nakupujete jen na základě ceny a kapacity neznáte, ztrácíte velmi rychle jednu z podstatných výhod. Touroperátor by totiž měl hotely profiltrovat a kategorizovat podle jednotných měřítek a nasmlouvat ceny, které jsou výhodné a klientsky atraktivní. Bez této přidané hodnoty nemá touroperátor co nabídnout, toto je jádro produktu. Bez toho klient cestovní kancelář nepotřebuje a může si hotel rezervovat sám. Další částí produktu a přidanou hodnotou jsou služby, které se k zájezdu vážou.

Co se týče fungování firmy, co jsou hlavní konkrétní výzvy?

Byznys cestovních kanceláří je vysoce konkurenční a marže poměrně nízké. Pro úspěch je zásadní dělat věci efektivně, s co nejnižšími provozními náklady, mít optimálně nastavené procesy a investovat do automatizace. Další výzva je zajistit úroveň kvality našich zaměstnanců v destinacích, tedy delegátů, a kvalitu služeb na místě.

Jak je v Blue Style velký niche segment?

Jsou to jednotky procent obratu, ale zajímavá je dynamika jeho růstu. Proto máme oddělení VIP služeb, kde se snažíme zachytit lidi s individuálními požadavky a postarat se o ně.

Chystá se Blue Style založit divizi pro individuální cesty?

Nechceme nakupovat další brand ani zakládat specializované divize. Naší prioritou je při současném silném růstu kvalitně obsloužit klienty.

Co říci klientům, kteří na zájezdě od jiných klientů zjistí, že tentýž zájezd koupili za rozdílné ceny?

To je jednoduché. Záleží na tom, kdy zájezd koupili. Cena se postupem doby mění, stejně jako se mění možnost výběru. Rozdíl v ceně může být způsoben také rozsahem doprovodných služeb a výhod.

Mohou se lišit ceny stejného zájezdu u různých prodejců?

Neměly by. Cenu určujeme my. Existují však nežádoucí případy, kdy se prodejce vzdá části své provize, aby klienta nalákal ke koupi.

Petr Bílek

Autor Petr Bílek (Články)


Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.