Potřebuje Praha druhé letiště?

Otázka, která se znovu vynořila poté, co Ministerstvo životního prostředí vydalo na základě procesu EIA souhlasné stanovisko k záměru rozšířit Letiště Vodochody.

Letiště, Vodochody

Foto: vizualizace Letiště Vodochody

Situace kolem chystaného projektu rozšíření infrastruktury stávajícího letiště ve Vodochodech pro civilní mezinárodní leteckou dopravu je dostatečně známá, takže si jen stručně shrňme současný stav: hlavní příjmy letiště se generují za služby, které letiště poskytuje společnosti Aero Vodochody, aby mohla plnit své závazky vůči české armádě, dále slouží pro malé soukromé letouny do 20 tun hmotnosti a relativně velký podíl mají i letecké školy zajišťující výcviky nových pilotů.

V roce 2030 bude mít prý ČR až 30 milionů cestujících

Podnikatelský záměr vybudování druhého pražského letiště rozšířením letiště ve Vodochodech především pro spoje nízkonákladových a charterových dopravců objasňuje oficiální stanovisko akciové společnosti Penta Investments: „Jsme přesvědčeni, že Praha druhé letiště potřebuje, registrujeme po něm vysokou poptávku již nyní. Potenciál objemu počtu leteckých cestujících v ČR odhadli odborníci až na 30 milionů cestujících v roce 2030. Modernizace již existujícího letiště ve Vodochodech významně přispěje ke konkurenčnímu tlaku na českém leteckém trhu. Menší letiště, šité na míru konkrétnímu typu zákazníků, bude moci za nižší poplatky nabídnout vše potřebné pro cestující i dopravce. V důsledku to povede ke snížení cen letenek jak v pravidelné, tak charterové dopravě.“

Nicméně tento záměr narazil na odpor obyvatel okolních obcí, které se spojily a již v roce 2009 ustavily Sdružení proti letišti. Jejich stížnost na soustavné poškozování zdraví, neúnosnou hlukovou zátěž, dopravní kolaps, znehodnocení majetků a nebezpečí z leteckého provozu pro okolí podpořili jak místní obyvatelé, tak hejtman Středočeského kraje Josef Řihák, který uvedl: „Mé přesvědčení, že záměr rozšíření letiště ve Vodochodech jde proti občanům středních Čech, podporují i výsledky obecních referend, která se konala v jedenácti obcích. Lidé se pokaždé vyslovili proti zvětšení letiště. V deseti případech byly proti dokonce více než čtyři pětiny voličů, kteří se hlasování zúčastnili.“

Ani tento tlak však nezamezil vydání souhlasného stanoviska Ministerstva životního prostředí k posouzení vlivů výstavby letiště na životní prostředí, byť je podmíněno splněním 124 podmínek, nezbytných pro zachování životního prostředí a ochranu obyvatel před hlukem. Jak tento krok hodnotí Martin Kupka, starosta Líbeznic? „Není to rozhodnutí, ve které jsme doufali, ale nevzdáváme se. Trváme na tom, že Praha toto letiště nepotřebuje, a jsme skeptičtí k tomu, že by mohlo mít vliv na přísun turistů do regionu. Naopak se domníváme, že letiště by poškodilo přirozené rekreační zázemí hlavního města. V nejbližších dnech podáme návrh na zrušení rozhodnutí a do konce roku připravíme stížnost k Evropské komisi,“ říká.

Vodochody počítají s omezením mezi 22 a 6 hodinou

A v jaký další vývoj věří vedení Letiště Vodochody? „Před námi je podání žádosti o územní rozhodnutí a stavební povolení. Samozřejmě i splnění podmínek daných stanoviskem EIA, z nichž nejzásadnější je zprovoznění dálničního přivaděče na D8, omezení kapacity uskutečněných pohybů letadel maximálně na 35 000 za rok a omezení nočních letů mezi 22.00 a 6.00 hodinou. Věříme, že se nám je podaří splnit během dvou let, abychom letiště zprovoznili v roce 2016,“ sdělil TTG Karel Hanzelka, tiskový mluvčí Letiště Vodochody. I on ale připouští, že je to optimistický scénář, který relativizují nejen zkušenosti ze zahraničí (známý příklad Terminálu 5 letiště Heathrow, jehož realizace trvala 19 let), ale i domácí realita, kterou popisuje Jiří Pos, ředitel Letiště Praha: „Jednání o výstavbě paralelní dráhy na ruzyňském letišti jsou vedena již od roku 2005 a původním záměrem bylo, aby třetí startovací plocha sloužila od roku 2012.“

Karty jsou tedy rozdány a každý z hráčů této partie teď povede svůj vlastní boj, ale vraťme se k úvodní otázce o potřebnosti druhého pražského letiště. Co si myslí ředitel zatím jediného mezinárodního letiště v Praze? „Nechci předvídat, vše ukáže až čas, ale podívejte se na srovnatelná města jako Vídeň či Mnichov a názor si udělejte sami,“ uvádí diplomaticky Jiří Pos.

Lenka Neužilová

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *