Pojištění proti úpadku: Kde se příští sezonu pojistí CK?

MMR zapracovalo připomínky Legislativní rady vlády do novely zákona č. 159/1999 Sb., který putuje do vlády. CK s ním vesměs souhlasí, pojišťovnám se nelíbí.

Zdroj: Flickr/yeowatzup

Zdroj: Flickr/yeowatzup

Spor o pojištění CK proti úpadku se dostává do dalšího kola. Legislativní rada vlády schválila novelu zákona č. 159/1999 Sb. Znamená to, že pokud projde vládou a parlamentem, budou muset pojišťovny a CK uzavírat takové smlouvy, aby mohly garantovaně plně hradit škody při krachu CK. Mělo by se tak zamezit situaci, kdy by pojišťovny mohly odmítnout zaplatit škody způsobené krachem CK.

Podle Aleše Hozdeckého, ředitele odboru cestovního ruchu Ministerstva pro místní rozvoj, by se měla nová podoba zákona dostat do programu zasedání vlády v nejbližší době. „Na filozofii zákona se nic nemění, jen jsme chtěli zpřesnit některé kompetence, aby nedocházelo k duplicitnímu výkladu,“ sdělil Hozdecký. Úpravu zákona částečně zpomalilo také vyčkávání na revizi směrnice z Bruselu, ale ta zatím není hotová.

Z původního jednotného minimálního pojistného limitu čtyř milionů na pojištění proti úpadku CK byly vytvořeny dvě varianty. Menší cestovní kanceláře, které využívají jen autobusovou dopravu, by se podle nových podmínek měly pojišťovat jen na minimální limit pojistného plnění jednoho milionu korun. Cestovní kanceláře podnikající v rámci letecké a námořní dopravy se budou muset pojistit na čtyři miliony korun.

Budou pojišťovny dále nabízet pojištění proti úpadku?

Ale pojišťovny se shodují, že zákon ohrožuje podstatu tohoto typu pojištění. Podle nich paradoxně tento krok ohrozí nejvíce CK v první desítce, pro které by bylo prakticky nemožné získat neomezené zajištění. „Pozornost a odpovědnost hradit škody se přenáší na pojišťovny, zatímco osoby, které nehospodárně vedly některé CK, beztrestně zakládají nové cestovní kanceláře. Chybí u nás konstruktivní diskuse,“ shrnul postoje pojišťoven Ondřej Rušikvas, člen představenstva a obchodní ředitel ERV pojišťovny.

Pokud vláda a Senát schválí aktuální podobu, je dost možné, že tento produkt se 100% plněním nebude nabízet žádná pojišťovna. „Dělali jsme si podrobnou analýzu, jak se několik států EU vypořádalo s přijetím evropských nařízení do právních řádů. Ale pojištění není zdaleka jediným nástrojem, jak zajistit návratnost vložených prostředků klientů CK. Jsme připraveni na diskusi, avšak roli moderátora by zde mělo hrát MMR, které má plnou odpovědnost za novelu zákona č. 159/1999 Sb.,“ dodal Ondřej Rušikvas.

Zvedne se cena zájezdů?

Stanislav Zíma oponuje s tím, že naopak menší cestovní kanceláře mohou mít s minimálním limitem jednoho milionu korun potíže. „Cestovnímu ruchu by pomohlo, kdyby měly cestovní kanceláře také druhou možnost zajištění proti insolvenci. Ideálním druhým řešením by byla další možnost zajištění – bankovní garancí,“ řekl Stanislav Zíma, tiskový mluvčí CK Exim.

S ním souhlasí také Ing. Marcel Ludvík z CK Kiwi: „Pro malé cestovní kanceláře to bude obtížné, nemáme takový objem. Současná podoba nemá smysl, protože jsou i menší CK, které podnikají poctivě. Ale odškodnění za podfuky odnesou novým zákonem všichni, pokud bude takto schválen,“ dodal. Pravděpodobně se tak s novým pojištěním zvedne i cena zájezdů u malých cestovních kanceláří, což opět rozhoupe vodami v českém rybníčku.

MMR se při přípravě aktuální novely zabývalo i možností zavést bankovní záruky jako alternativní způsob ručení za škody klientů. České banky a související legislativa však nejsou na takové řešení připraveny. Ministerstvo počítá s tím, že do budoucna bankovní záruky a zřejmě i garanční fond jako variantu k pojištění zavedou. „Bude to však až v další novele, která bude reagovat na revizi evropské směrnice 90/314, jež by snad měla být během tohoto roku schválena,“ říká Hozdecký.

„Problém u nás je monopol pojišťoven, který je zakotven v zákoně. Kdyby tu fungovalo konkurenční prostředí vícero variant, jak se zajistit proti úpadku formou zástav či fondů, prostředí by bylo flexibilnější,“ řekl Roman Škrabánek, prezident Asociace českých cestovních kanceláří a agentur.

Jaké nové povinnosti nás čekají?

Podle navrhované podoby budou muset CK informovat pojišťovny o obratu, počtu zájezdů a celkovém hospodaření. Pojišťovny by tak měly dělat supervizi, jelikož budou mít přímý přístup do pojišťovnictví. MMR by mělo fungovat také jako dozorčí orgán.

Následně by tak při skokovém prodeji měly CK zvýšit svou pojistku, pokud tak neučiní nebo nebudou poskytovat informace pojišťovnám, hrozí jim sankce. „Ačkoliv se to může zdát jako administrativní zátěž a někdo může namítat, že se jedná o obchodní tajemství, jde o legitimní způsob kontroly, který dozorovému orgánu náleží. Nakládání s takovými informacemi navíc upravuje další legislativa,“ dodal Aleš Hozdecký.

Podmínky pro zajištění CK jsou u nás jedny z nejpřísnějších v EU. V jiných státech mají více forem zajištění, u nás máme jen jedinou formu pojištění proti úpadku. Zajištění tržeb CK se v zahraničí pohybuje mezi 8–15 %, u nás je to minimálně 30 %. Navíc je Česko jedinou zemí, kde je zavedena také zákonná spoluúčast, což připravovaná novela odstraňuje.

V rámci obchodního vztahu tak mohou cestovní kanceláře vyjednávat s několika pojišťovnami. Jen jestli budou nadále pojišťovny nabízet tento produkt i příští rok.

Všichni, pojišťovny, asociace, cestovní kanceláře i MMR, se shodují, že je ochrana spotřebitele v cestovním ruchu největší. V žádné jiné oblasti nemá zákazník tolik záruk, jako když si kupuje zájezd. Otázkou je, jestli nám takto zákazníci, kteří mají vše pojištěné, „nezdegenerují“. Samotná regulace ale vychází z evropského práva, které je pro členské státy EU závazné.

Lucie Poštolková
Foto: yeowatzup/Flickr.com

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *