Plánování cest se přesouvá do mobilů. Češi nejčastěji hledají dovolenou v Itálii a Německu

Internet se pro Čechy stal neodmyslitelným pomocníkem při plánování dovolené. Čím dál častěji přitom upřednostňují mobilní telefon jako zařízení, ve kterém najdou informace o místě svého budoucího pobytu. Celkový počet vyhledávání výrazů s tematikou cestování prostřednictvím mobilních zařízení vzrostl v České republice meziročně o 83 %. Vyplývá to z aktuálních dat společnosti Google a jejího Spotřebitelského barometru, ve kterém každoročně vyhodnocuje chování uživatelů v online prostředí v zemích střední a východní Evropy.

Copy of Travel search overview - CEE_01„Pro uživatele je již zcela přirozené hledat informace o destinacích, ubytování nebo letenkách na internetu a mnoho firem z cestovního ruchu na to již úspěšně reaguje. Důležité je si ale uvědomit, že mnoho z těchto hledání probíhá v okamžicích, kdy jsou jejich potenciální zákazníci již na cestách a z toho důvodu sahají po svých mobilních zařízeních. Ty firmy, které již reagují na tento trend a mají jasnou mobilní strategii, získávají značnou konkurenční výhodu,“ říká Pavla Grigarová, marketingová manažerka Googlu pro Česko a Slovensko.

Před dovolenou „doma“ Češi upřednostňují cizí země, což se odráží také ve vyhledávání na Googlu. V 57 % případů zde totiž vyhledávají zahraniční destinace. Nejčastěji Itálii, Německo, USA, Rakousko a Chorvatsko. To částečně odpovídá nejčastěji navštěvovaným zemím, kterými pro české občany v roce 2014 byly Chorvatsko, Itálie, Slovensko, Rakousko a Řecko.

Pro tuzemské podnikatele v cestovním ruchu je dobrou zprávou, že nejvíce vyhledávanou zemí střední a východní Evropy (mezi Polskem, Slovenskem, Rumunskem a Maďarskem) je s velkým náskokem Česká republika. Informace o Česku nejvíce vyhledávají Němci, Britové, Američané, Poláci a Italové. Podle Českého statistického úřadu tyto národnosti zároveň navštěvují Česko v největší míře, a to i ve stejném pořadí. Takové informace jsou velmi cenné pro firmy v pohostinství a další poskytovatele turistických služeb, kteří plánují online reklamu v zahraničí.

 

Z mobilu hledáme taxi, ale i aktivity na dovolené

Další zajímavá čísla: největší část online vyhledávání na téma cestování (68 %) se vztahuje k destinacím, meziročně toto číslo vzrostlo o 22 %. Češi internet velmi často využívají také při hledání hotelů a rezervaci letenek.

Odlišná situace panuje na mobilních zařízeních, kde s 53 % “cestovních” dotazů vedou taxi, půjčovny aut a další automobilové služby. Další časté kategorie hledané na českých mobilech jsou aktivity v místě pobytu a hromadná doprava.Copy of Travel search overview - CEE_02

Značný nárůst mobilních dotazů s tematikou cestování zaznamenal Google vedle Česka i v Maďarsku a na Slovensku. Vůbec největší skok se však odehrál v Polsku, kde došlo k meziročnímu navýšení o celých 105 %. Podnikatelé v cestovním ruchu mířící na polskou klientelu, kteří tento trend zachytí, mohou získat konkurenční výhodu.

Reklama v mobilu je ideálním prostředkem také na asijských trzích, kde jsou lidé většinu času online právě na tomto zařízení. Pozitivní zkušenosti z kampaní lákajících asijské návštěvníky do ČR má například agentura CzechTourism.

 

Vyhledávací sezóna začíná brzy

Hlavní “sezóna” vyhledávání v souvislosti s cestováním začíná v květnu a pokračuje do září až října. Druhé nejsilnější období pro tyto dotazy nastává v lednu.

Konkrétně výraz “letní dovolená” uživatelé z Česka začínají intenzivněji hledat už na začátku ledna, druhý vrchol tento dotaz zažívá v červnu. “Zimní dovolená” se začíná hledat v září. Z toho vyplývá, že lidé stupňují zájem v době, kdy se hojně nabízejí slevy early birds a last minute.

„Z hlediska sezónnosti jsou pro nás nejdůležitější měsíce květen, červen, září, říjen a listopad,“ doplňuje obchodní ředitel cestovní kanceláře FIRO-tour Filip Tůma. „Online kampaně mají velký zásah a jsou pro nás důležité nejen kvůli navýšení obratu, ale také z hlediska získání nové klientely.“

Copy of Travel search overview - CEE_03Podle údajů ve Spotřebitelském barometru uživatelé shánějí letenky převážně měsíce (29 %) nebo týdny (31 %) před odletem, přičemž podobná čísla platí také pro hotely. Při vyhledávání hotelů je pro uživatele nejdůležitější jeho poloha: 61 % dotazů na hotel obsahuje i název destinace. Na druhé straně letenky cestující hledají v drtivé většině společně s názvy jednotlivých dopravních společností (80 % dotazů na letenky).

Až 89 % uživatelů se o svém hotelu poprvé dozvědělo až na internetu nebo v příslušné aplikaci. Plánování a nakupování letenek na internetu je velmi oblíbené, svoje cestování takto řeší 73 % Čechů.

 

Zdroje:

Google internal sources, Travel and Tourism search queries, 2015 vs 2014

Google Consumer Barometer 2015

Google Trends

 

Enter the text or HTML code here

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..