Petr Šatný: Co má společného hodnocení sezony a Santa Claus? Na začátku září je na ně brzo

Hodnocení letní zájezdové sezony se v posledních letech objevuje v médiích rok od roku dřív. Je to stejné jako předvánoční výzdoba v obchodech. Jenže zatímco Santa Claus nás v září ve výloze sice překvapí, ale jinak nic nezpůsobí, hodnocení letní sezony již 2. září může být velmi zavádějící.

Archiv Petra Šatného

Archiv Petra Šatného

S touhou urvat svých 15 vteřin mediální slávy zveřejňují některé kanceláře, agentury či asociace výsledky letní zájezdové sezony rok od roku dříve. Za pár let se tak možná dočkáme hodnocení sezony již v červenci.

Před námi je ale ještě celé září a začátek října. Do spousty destinací, jako je Turecko, jižní řecké ostrovy, Kypr a letos s trochou štěstí i Egypt, se v říjnu ještě běžně létá, takže zbývá prakticky čtvrtina sezony.

A přestože v počtu lidí je to samozřejmě méně než čtvrtina, i tak je to významné období, které může dosavadní vývoj ještě změnit – výrazně zlepšit, ale třeba i zhoršit. Je pravda, že dost zájezdů je na toto období již prodaných, ale rozhodně to nejsou všechny. Určitě to bude ještě nějaké to procento z celkového počtu, takže z nárůstu pěti procent se klidně může stát i nárůst pouze 1 %. A v případě, že by se neobnovily zájezdy do Egypta, může z konečného propočtu vyjít dokonce i pokles.

Dalším problémem může být relevantnost dat za celý trh. Nevím, z jakých zdrojů kdo čerpá, to se bohužel v médiích neobjevilo. Ale oznámit celkový počet zájezdů za celý trh zavání vždy tak trochu tím, že jde o velmi hrubý odhad. Nevím o tom, že by někdo na toto téma dělal průzkum mezi cestovkami, přestože mne jinak novináři žádají o informace každou chvíli. Pokud někdo argumentuje tím, že má data z letiště či od leteckých společností, jak ale spočítal zájezdy s vlastní dopravou?

Dále se objevila informace, že přes internet si lidé koupili 52 % dovolených. No, tak to už je opravdu střelba, protože z tohoto vyjádření nikdo neví, co to „koupili přes internet“ vlastně znamená.

K určení procenta zájezdů, které se prodají on-line, je totiž důležité si nejprve nadefinovat, co pod pojmem on-line prodej chápeme.

Je třeba si uvědomit, že cestovní smlouva musí být vždy písemná a každou cestovní smlouvu musí zákazník podepsat. To je samozřejmě možné elektronickým podpisem, který však není příliš rozšířený. Mnohem běžnější je to, že zákazník cestovní smlouvu podepíše přímo na pobočce prodejce či je mu prodejcem zaslána, on si ji vytiskne, podepíše a zašle zpět. Je však otázka, zda je toto ještě považováno za on-line prodej či není… Proto se mohou údaje o podílu on-line prodejů na celkovém prodeji zájezdů výrazně lišit. Záleží vždy na pohledu a na tom, co ještě do on-line prodeje zahrneme.

Širší pojetí zahrnuje do on-line prodeje i to, že si klient svůj zájezd na internetu vybere a následně jej zakoupí například na pobočce, či on-line zarezervuje a následně telefonickou či e-mailovou korespondencí dořeší cestovní smlouvu a zašle ji prodejci zájezdu podepsanou. Pokud tedy on-line prodej chápeme takto, pak lze opravdu říci, že si tak kupuje zájezd již více než polovina klientů.

Pokud ovšem on-line prodej definujeme tak, že si klient zájezd na internetu objedná, podepíše cestovní smlouvu a zaplatí, tedy bez dalšího kontaktu s prodejcem, pak mluvíme o výrazně menším čísle.

Ano, osvěta je důležitá a je dobře, že se o našem byznysu píše. Jen je potřeba, aby se z osvěty a snahy o informovanost nestalo zveřejňování plků, hrubých odhadů vydávaných za tvrdá data a snaha o osobní zviditelnění na úkor ostatních…

Petr Šatný

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *