Petr Klymec: Jak nastoupit do správného vlaku

Petr Klymec zve na konferenci 360° Travel Trends a hovoří o zásadních proměnách cestovního ruchu.

Foto: archiv P. Klymce

Pro veletrh Holiday World připravujete konferenci 360° Travel Trends. Proč bude dobré tam být?
Konference představí nejnovější domácí, a hlavně světové trendy v cestovním ruchu, od využití nových technologií, přes influencer marketing, budoucnost dopravy, trendy v segmentu HoReCa až po to, co se povedlo či naopak vůbec nepovedlo v destinačním marketingu. Chceme představit ožehavá témata v cestovním ruchu pohledem českých firem a odborníků a s ohledem na český trh a spotřebitele. Součástí konference bude i VIP networking lounge s wifi připojením a barem, kde budou účastníci mít možnost pokračovat v diskuzi trendů s kolegy či prezentujícími u dobré číše vína či výběrové kávy.

Kdy přesně konference bude a jak se zúčastnit?
Proběhne 15. a 16. února 2018 paralelně s veletrhem Holiday World v Praze. Konference je zaměřená na širokou odbornou veřejnost a vstupenky je již možné zakoupit v předprodeji za zvýhodněnou cenu na www.360traveltrends.com. Vstupenka na konferenci umožňuje zároveň vstup na Holiday World. Firmy mají také možné stát se partnerem či sponzorem konference, a zařadit se po bok firem, podnikatelů a inovátorů, kteří mění a nadále budou významně utvářet tvář cestovního ruchu.

Co vás vedlo k uspořádání konference?
V poslední 5 letech jsem se zúčastnil, ať už jako host či jako mluvčí, řady akcí v zahraničí, jako jsou ITB Berlin, WTM London, NYC Trav Fest, ABAV Sao Paulo, TBEx, Traverse (zaměřené na travel influencery), TravelTech Europe, WebInTravel (zaměřené na technologie), Phocuswright či EyeForTravel. Úroveň, pestrost a kvalita těchto akcí mě inspirovala k myšlence zorganizovat konferenci, která nabídne zajímavé a aktuální informace z globálního dění i u nás. Hlavním cílem je tedy zpřístupnit tento typ akce naší široké odborné veřejnosti, protože ne všichni samozřejmě mají čas na cestu do světových metropolí a ne všichni si mohou dovolit utratit kolikrát až stovky až tisíce eur za vstupné.

Jaké jsou konkrétně ty trendy?
Magnetem budou diskuze a prezentace na téma nejnovějších technologií. Týká se to například virtuální a rozšířené reality v cestovním ruchu, ale také tvorby 360° virtuálních prohlídek a videí. Mluvit se bude o nástrahách a právních aspektech použití dronů a o nástupu umělé inteligence, od asistentů po samořiditelná auta. Velkým lákadlem jsou i trendy v používání sociálních sítí. Bude se zde diskutovat vše od nejnovějších poznatků, jak s influencery nejlépe spolupracovat a jak jich využít pro business. Nebudou chybět praktické ukázky a případové studie. Konference bude letos hostit i show v podobě startupové soutěže ve formátu Dragon’s Den. Před publikem vystoupí nadějné české startupy a projekty, které mají ambice cestovním ruchem zásadně zamíchat. V panelové odborné porotě zasednou zakladatelé a ředitelé předních českých startupů, firem a médií, kteří účastníky na pódiu nejen „pogrilují“, ale pak na závěr vynesou verdikt. Vítěz si odnese prestižní cenu druhého ročníku TTG Travel Startup&Innovation Award.

Které trendy mohou způsobit zásadní změnu v cestovním ruchu?
Největší potenciál mají nastupující technologie. A teď nemám namysli nějakou další aplikaci, kterých se na trh uvádí (a z trhu mizí) desítky až stovky měsíčně. Mám na mysli naprosto zásadní a strukturální změny, které budou mít hluboký dopad na provoz mnoha zaběhnutých sektorů a odrazí se i v (ne)zaměstanosti. Mnoho pracovních pozic tak, jak je známe, velmi rychle úplně zmizí, a naopak na trhu práce již vzniká poptávka po novém typu pracovníků, kteří budou nejen jinak znalostně vybaveni, ale bude mít i mimořádnou schopnost přizpůsobovat se a nepřetržitě absorbovat nové informace. Do deseti až patnácti let bude běžné se účastnit virtuálních konferencí, recepce v hotelích budou věcí minulosti, hromadná i osobní doprava bude z velké části autonomní, dojde k individualizaci a tím značné fragmentaci nabídky služeb klientům. Z toho, jak dnes například fungují hotely, přepravní společnosti, či cestovní kanceláře nezůstane kámen na kameni.

Jako příklad mohu zmínit hotely CitizenM hotely, kde úspěšně využívají běžně dostupné technologie, jako jsou tablety a self-checkin, a kde se služby neřeší na recepci či u concierge, ale na mobilu nebo tabletu. Další příklad je zavádění samořiditelné hromadné dopravy v Singapuru, samořiditelných taxiků v Las Vegas, instantní rezervace individuálních cest a aktivit, či automatizované objednávání z digitálních menu v některých restauracích v Londýně či New Yorku. Během konference bude prezentována i řada případových studií a dalších příkladů.

Jak mají nové trendy reagovat (či nereagovat) tradiční hráči – cestovní kanceláře, destinace – města, regiony, resorty, hotely?
Představa, že nás se to netýká, nebo že jsme nějakým tradičnějším, či uzavřenějším nebo specifickým trhem, který je vůči těmto změnám imunní, je mylná. Je potřeba se snažit aktivně alespoň držet krok s tím, co se děje, a průběžně své podnikání přizpůsobovat, nebo nejlépe jako lídr udávat směr změn.  Pokud vaše podnikání dlouhodobě zpomaluje, odcházejí klienti a klesají tržby („už to není co to bývalo, ale nějak se držíme“), pak se nejspíš pohybujete již nějakou dobu v odpojeném vagonu, který jen setrvačností dojíždí do poslední zastávky. To jak nejlépe zareagovat na změny a trendy samozřejmě závisí na celé řadě komplexních faktorů, přičemž jedním z cílů konference je alespoň na některé poukázat.

Není přechod marketingu v cestovním ruchu do digitální sféry jenom módy či nafouklá bublina?
Není. Největší problém marketérů je rozdrobení pozornosti lidí. Všichni jsme bombardováni tisíci sděleními a zprávami denně a u lidí se postupně vybudovala imunita vůči marketingovým sdělením. Je čím dál těžší spotřebitele zaujmout. A právě na to reaguje například influencer marketing: přináší zajímavý obsah prostřednictvím známých či vlivných osobností. Tradiční prodej ustoupil do pozadí a značka se komunikuje jen velmi subtilně. Důležitější je budování vztahu s uživateli a vyprávění příběhu, který zaujme a s kterým se lidé ztotožní. Naučit se pracovat s influencery je něco jiného než jednání s agenturami či tradičními médii. Na konferenci se podíváme, jak influencery vybrat, kde je hledat, jak je motivovat a ohodnotit a jaké výstupy od spolupráce očekávat. Dojde i na jednotlivé online a social kanály: jak s nimi pracovat a jaké jsou trendy v jejich použití pro cestovní ruch.

Petr Klymec, zakladatel konference 360° Travel Trends, je podnikatel v cestovní ruchu a podílel se na úspěšných projektech v České republice, Spojených státech, Brazílii a Velké Británii. Před pěti lety s projektem Travel Spicer vyhrál v konkurenci 130 českých startupů soutěž Forbes&Uber pitch a následně založil odnož globální B2B travel komunity Travel Massive Prague. Stal se globálním společníkem Travel Massive se sídlem v Londýně. Zorganizoval na pět desítek akcí v cestovním ruchu, od networkingových, vzdělávacích a nichových až po velké oborové akce v různých zemích Evropy. Na konci minulého roku prodal svůj podíl v Travel Massive a mimo jiné se stal partnerem londýnské poradenské skupiny West Schoreditch.

Petr Bílek

 

Autor Petr Bílek (Články)


Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *