Petr Duchek: Zájem o západní USA

Jaké jsou poslední trendy v dálkových letech? Kam rádi létají Češi? S Petrem Duchkem, šéfem českého zastoupení British Airways, jsme si povídali o prémiovém segmentu a o chování Čechů v letecké dopravě vůbec.

Petr Duchek Foto: Archiv British Airways

Petr Duchek Foto: Archiv British Airways

Jak se změnilo cestování Čechů do USA za posledních 10 let?

Tím, že cestování do USA se za posledních deset let stalo mnohem dostupnějším pro širší veřejnost, většina zákazníků USA již navštívila – roste tak jednak počet lidí, kteří se vracejí na svá oblíbená místa klidně jen na pár dní a spojují svoji cestu s nákupy. Současně roste počet lidí, kteří chtějí poznat méně „masová“ a tradiční místa v USA a využívají tzv. Fly & Drive balíčků, kdy přiletí na jedno místo, půjčí si auto a po vlastní ose se přepraví na další místo, odkud se vracejí zpět do České republiky. V našem případě zaznamenáváme například díky našim přímým letům z Londýna nárůst kombinací letů mezi Phoenixem v Arizoně, Las Vegas v Nevadě či San Diegem v Kalifornii, odkud se zákazníci vydávají do známějších bodů jako Los Angeles či San Francisco.

Utrácejí Češi více?

Tím, že úroveň služeb je v USA dlouhodobě na poměrně vysoké úrovni, spíše než za hotely vyšší kategorie si Češi dopřávají více „zážitků“ – i na našich webových stránkách ba.com sledujeme nárůst zájmu o produkty, jako je například půjčení kabrioletu místo klasického auta, návštěva světových muzikálů nebo jiných představení či vyhlídkový let vrtulníkem nad lasvegaským Stripem.

Jaké jste zaznamenali trendy v prémiovém segmentu?

Zde vidím dva protipóly – u soukromých cest roste počet lidí, kteří chtějí svoji nezapomenutelnou dovolenou začít již na palubě letadla a cestovat opravdu stylově v business třídě včetně návštěvy luxusních salonků a v našem případě například také lázní Elemis Spa na londýnském letišti Heathrow. U British Air­ways k tomu bezesporu přispěla i změna tarifní struktury, kdy jsme na konci loňského roku uvedli nové tarify pro business třídu Club World do Severní Ameriky. Pokud tedy nepotřebujete plně měnitelnou a vratnou letenku, můžete si užít všechny benefity business třídy Club World již od 42 500 Kč včetně všech poplatků za zpáteční letenku. Naproti tomu u služebních cest stále často vídáme, že restrikce v cestovní politice často přebíjí fakt, že po cestě v ekonomické třídě na dálkovém letu není zaměstnanec schopen okamžitého plného pracovního nasazení, jako kdyby přiletěl naprosto odpočatý, a ve finále mohou být náklady na cestu pro firmu ještě vyšší.

Které jsou nejoblíbenější destinace Čechů a proč zrovna tato místa?

Favoritem zůstává New York, a to díky své jedinečné atmosféře i množství kulturního vyžití – opravdu neznám jiné město na světě, které by takhle ´žilo´ celý den. Dále pak Miami a celá Florida, kde můžete nejenom „ohřát“ a užít si krásného moře během téměř celého roku, ale pro rodiny s dětmi jsou zde nepřeberné možnosti návštěvy zábavních parků. A nakonec samozřejmě celé západní pobřeží – od San Diega přes Los Angeles až do San Francisca. A speciálně u British Airways je to díky našemu přímému letu z Londýna Heathrow i Las Vegas. To patří mezi TOP5 vůbec nejoblíbenějších destinací a zájem o ně roste.

Evidujete zvýšený zájem Čechů také o exotické destinace?

I když většina našich zákazníků směřuje právě do Severní Ameriky, zaznamenáváme rostoucí trend cest například i na jih Afriky, kde si zákazníci mohou užít například nejnovější Airbus A380 na letech do Johannesburgu a dále pokračovat do destinací jako Durban, Viktoriiny vodopády nebo Windhoek v Namibii, a to na palubě naší partnerské společnosti Comair.

Jak poznamenalo cestování Čechů do USA zrušení vízové povinnosti? Jaké další faktory ovlivňují cestování Čechů do USA, popř. Kanady?

Během prvního roku po zrušení vízové povinnosti do USA byl viditelný nárůst v objemu cest, ten se nyní již stabilizoval – ti, kdo se chtěli do USA podívat pouze jednou, tak již učinili. A tím, že Spojené státy jsou tak obrovskou zemí s nepřebernými cestovatelskými možnostmi, dozajista bude stoupat i počet lidí, kteří se tam budou pravidelně vracet a objevovat nová místa. U Kanady očekáváme tento rok lehké zvýšení zájmu díky zrušené vízové povinnosti. I když je Kanada nádhernou zemí a pro milovníky přírody určitě jedním z míst, které stojí za to navštívit, v absolutních počtech to budou i nadále mnohem menší objemy než u USA.

British Airways létají přímo z Londýna do celkem 21 destinací po celých USA. Jako jediná evropská letecká společnost přímo z Evropy například do Las Vegas nebo San Diega. Nejnovějším přírůstkem je od 3. března texaský Austin. Co si od této destinace slibujete? Myslíte, že ji budou využívat také čeští cestující?

Austin nabízí překvapivě velké možnosti pro turisty a je to pro mne oázou zábavy v jinak spíše industriálním Texasu. Obzvláště hudební nadšenci si zde přijdou na své – živou hudbu slyšíte opravdu všude. Už od chvíle, kdy vystoupíte z letadla do letištního terminálu, či když si jdete dát do kavárny šálek kávy. Ideální je pak například spojit návštěvu Austinu s New Orleans.

Jaká je Vaše neoblíbenější destinace? Co byste ze Severní Ameriky doporučil?

Mou nejoblíbenější destinací na světě je Havaj, kde je prostě ´havaj´ a neznám nikoho, kdo by byl z návštěvy jakéhokoliv z havajských ostrovů zklamán. Ze samotné Severní Ameriky pak mám opravdu rád národní parky v Arizoně, Nevadě a Kalifornii. A zapomenout nesmím na Seattle a stát Washington. A samozřejmě New York, klidně jen na prodloužený víkend.

British Airways létá do největšího počtu destinací v USA a Kanadě ze všech evropských leteckých společností (21 měst v USA + v Kanadě to je Vancouver, Calgary, Toronto a Montreal). Kromě klasických míst jako je New York, Miami, San Francisco či Los Angeles letá také do měst, kam žádné jiné evropské letecké společnosti přímo nelétají, např. Phoenix, San Diego, Las Vegas nebo teď uplně nově Austin (od 3. března). Zástupce společnosti jsou tedy schopni nastínit a okomentovat poslední tredy cestování do destinací v Severní Americe, a to jak globální, tak i lokální.

 red

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *