Pět nejdůležitějších bodů při výběru cestovky

Partnerský článek

„V cizině zůstaly stovky klientů!“ křičí se železnou pravidelností každé léto novinové titulky. Pro čtenáře denního tisku je to jen jedna z mnoha špatných zpráv, jichž jsou noviny plné. Zato pro turistu uvízlého na druhé straně zeměkoule jde o frustrující zážitek a často i finanční ztrátu.

Dovolená na Rhodosu Foto: Lucie Poštolková

Dovolená na Rhodosu Foto: Lucie Poštolková

1. SMLOUVA

Základem úspěchu je kvalitně sepsaná cestovní smlouva, neboť staré pořekadlo praví, že co je psáno, to je dáno. Čím je smlouva konkrétnější, tím je lepší. Rozhodně by měla obsahovat vymezení zájezdu, tedy termín zahájení a ukončení akce, vypsání všech poskytovaných služeb cestovního ruchu, které jsou zahrnuty do ceny, časový rozvrh plateb a výše zálohy, a případné storno poplatky. Nedejte na to, co je uvedeno na webu, kde se informace mohou měnit každou minutu.

2. LETENKY

Zvláště záludné může být nezakalkulování ceny letenka do ceny zájezdu. Přehlédnutí tohoto faktu může stát klienta i desítky tisíc. Cenu letenky lze podle data odletu a příletu snadno dohledat, ale třeba brát v úvahu, že cestovní kancelář mívá jiné, většinou lepší podmínky, než jsou u běžně nabízených letenek. To se netýká výjimečně levných letů, jakými jsou například akční letenky na webu cestolino.cz, nebo některých last minute nabídek s omezeným počtem letenek. Je – li součástí zájezdu doprava, nechte si přesně specifikovat její druh a kategorii (klimatizovaný autobus nebo rikša), vyplatí se znát údaje o trase cesty. Ve věci stravování, zvláště máte – li nějaké stravovací omezení, chtějte znát podrobnosti. Změnit smlouvu může cestovní kancelář pouze písemně, což jí přikazuje § 40 Občanského zákoníku.

3. DŮVĚŘUJ, ALE PROVĚŘUJ

Nebuďte hloupí a nenechte se nachytat na krásnou fotku barvotiskové reklamy. Reklamy, řekněme to eufemisticky, nepodávají vždy relevantní informace. Destinaci i konkrétní hotel si vyhledejte na Google maps a hned uvidíte, jak blízko je „bezprostřední blízkost“ moře, jaké je okolí i jak daleko to máte do města či k památkám. Často lze v mapách prohlížet i fotografie z dané destinace. Neopomíjejte také pročíst recenze hotelů.

4. POJIŠTĚNÍ PROTI ÚPADKU

Ačkoli pojištění záruky pro případ úpadku cestovní kanceláře patří podle zákona 159/1999 Sb. mezi povinnosti, které musí cestovní kancelář splňovat, přesto někteří čeští turisté každoročně řeší problém s neseriozní cestovkou. Ověřte si, zdali ta vaše pojišťovací povinnost splňuje. Většinou má tuto informaci uvedenou na svých stránkách. Odkazy na seznamy pojištěných CK lze zjistit na webu Ministerstva pro místní rozvoj ČR.

4. LAST MINUTE

Hodně lidí čeká na “last minute“ nabídky. Mohou být výrazně levnější, ale to neznamená, že by se měly čímkoli vymykat standardnímu zájezdu. I v těchto případech je dobré si pohlídat si všechny náležitosti a “nenaběhnout“ si na příjemně nízkou cenu. Dávejte si pozor na fakultativní zájezdy. V praxi to znamená, že se jedná o zvlášť placené aktivity.

5. REFERENCE

Chcete vědět, jak se o klienty stará ta která CK? Stačí se zeptat. Diskuzní fóra věnující se cestovnímu ruchu najdete na internetu. Klienti, kteří už mají dovolenou za sebou se rádi podělí a poradí. Servery jako invia.cz nebo cestolino.cz nabízí krom možnosti vybrat si zájezd z mnoha cestovek (nemusíte listovat katalogy a máte to vše na jednom místě) i recenze hotelů. Před dovolenou zadáte dotaz na hotel či zkušenosti s cestovní danou kanceláří a po ní můžete sami přispět svými poznatky, pochválit či varovat a pomoci tak někomu jinému.

 

Michal Vávra

provozovatel webu se srovnávačem zájezdů cestolino.cz

Enter the text or HTML code here

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..