Obrazovky vládnou naší pozornosti

Jak se chovají spotřebitelé ve světě, kterému vládnou obrazovky mobilů, tabletů až po osobní počítače a televize? A které prostředky nejčastěji využívají turisté při plánování cest a dovolených? Na to se snažila najít odpověď společnost Google, která zveřejnila výsledky z průzkumu „The New Multi-Screen World: Understanding Cross-platform Consumer Behavior“. Ankety ve Spojených státech se zúčastnilo 1611 osob.

Foto: L.Horáková

Foto: L.Horáková

Čas, který denně věnujeme různým médiím, dělíme na čas strávený s digitálními médii (od chytrých telefonů přes tablety a počítače až po televizi) a čas strávený s tradičními médii, tedy tištěnými magazíny, novinami a rádiem. Podle průzkumu s těmi digitálními médii spotřebitelé stráví až 90 % času, zatímco rádiu a tisku se věnuje jen desetina respondentů.

Pokud byste si z celého průzkumu měli zapamatovat jen jednu věc, pak by to měl být fakt, že chytré telefony jsou denně nejvyužívanějším médiem a jsou na začátku většiny on-line aktivit. Proč je tak důležité si tuto informaci pamatovat?

Pokud vaše webové stránky ještě nejsou optimalizované pro prohlížení v mobilu, zkuste je zadat do našeho on-line simulátoru: www.drosera.cz/simulator-telefonu a vyzkoušejte si sami, jak pohodlné nebo nepohodlné by čtení vašeho webu na chytrém telefonu bylo.

Ale otázka příjemného a uživatelsky pohodlného zobrazení webu se netýká jen smartphonů. Pokud využijete technologie responsive design, zabijete tak říkajíc dvě mouchy jednou ranou. Jedinou úpravou nabídnete svým klientům uživatelské pohodlí a atraktivitu vašeho webu na obou zmíněných mobilních zařízeních (smartphone a tablet).

Z průzkumu totiž vyplývá, že při plánování cestování volí smartphone jako výchozí bod 47 % dotázaných. V případě tabletu je to 15 % lidí, kteří právě na tabletu začínají plánovat své cesty. Sečteno a podtrženo, 62 % dotázaných se při plánování cest nejprve obrátí na mobilní zařízení oproti 38 %, kteří začínají realizovat své cestovní plány na PC/laptopu.

Spotřebitelé, kteří se průzkumu zúčastnili, také uvedli, že v průměru denně využijí tři kombinace různých zařízení s obrazovkou. Ve dvou ze tří těchto kombinací figuruje smartphone. 81 % kombinuje televizi a smartphone, 66 % kombinuje smartphone a PC/laptop a 66 % kombinuje PC/laptop s televizí.

Jak už bylo zmíněno, televize si už nedokáže udržet naši plnou pozornost. Naši pozornost dělíme mezi televizi a chytrý telefon a/nebo PC či laptop. Průzkum ale uvádí, že televize funguje jako hlavní katalyzátor pro vyhledávání. Lidé na základě informací v TV vyhledávají dvakrát více na smartphonu ve srovnání s PC/laptopem.

Poslední údaj z průzkumu, který bych ráda vyzdvihla, srovnává spontánní a plánované vyhledávání. Jak asi správně předpokládáte, chytré telefony nám umožňují vyhledávat teď hned a bez nějakého předchozího plánování. Možná vás ale překvapí, že rozdíl mezi chytrými telefony a počítači činí více než třetina dotazovaných.

Pokud tedy investujete do reklamy (ať už outdoo­rové, TV nebo v tisku), dává smysl být připraven na návštěvu vašich webových stránek ze smartphonu. Pokud totiž potenciální klient projde kolem reklamy (či ji uvidí v TV), která ho v daném momentě zaujme, je více než pravděpodobné, že z kapsy vytáhne svůj smartphone a navštíví vaše webové stránky. Ať tak či onak, v dnešní době nemít web optimalizovaný pro mobilní zařízení pro mnoho uživatelů znamená to samé, jako byste neměli web žádný.

 

Tereza Michálková

konzultant Drosera

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *