Nový byznys: vymáhání náhrad

Budou bez práce, když letecké společnosti budou létat včas. Řeč je o firmách, které právně vymáhají finanční kompenzace na leteckých společnostech.

Foto: Lucie Poštolková

Ilustrační foto Foto: Lucie Poštolková

Již osm let platí Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004, kterým se stanoví společná pravidla náhrad a pomoci cestujícím v letecké dopravě v případě odepření nástupu na palubu, zrušení nebo významného zpoždění letů v pravidelné i nepravidelné letecké dopravě. Letecké společnosti však toto nařízení neplnily automaticky a bylo třeba je k vyplácení náhrad vybídnout. Světlo světa tak spatřily firmy, které se na vymáhání náhrad za zrušené a zpožděné lety specializují.

K důslednějšímu a úspěšnějšímu prosazování práv cestujících dopomohl i loňský rozsudek Evropského soudního dvora, který ujasnil a sjednotil podmínky pro nárokování odškodného za zrušené nebo zpožděné lety. „Na základě tohoto rozsudku se již letecké společnosti nemohou vymlouvat a bezdůvodně odmítat nároky cestujících na finanční náhradu,“ říká k tomu František Herynk, majitel a ředitel společnosti Click2Claim, která vznikla u nás jako první v tomto oboru již v roce 2010. Pro úplnost dodává, že v případě mimořádných okolností, kterým dopravce nemohl zabránit, se kompenzace nevyplácejí.

Praxe ukazuje, že letecké společnosti neposkytují cestujícím dostatečné informace, což vede k tomu, že 80 % nárokovatelných pohledávek je klienty nevyužito a jen 3 % uplatněných nároků jsou vyřízena bez komplikací. Specializované služby vymáhání kompenzací proto využívají nejen jednotlivci, ale i cestovní kanceláře, pro které firma Click2Claim připravila programy Travel. Cílem tohoto produktu je jak zvýšit spokojenost klientů cestovních kanceláří a snadné řešení jejich nároků vůči leteckým společnostem, tak finanční přínos za provizní formu spolupráce při prodeji programů TravelStandard či TravelAsistent.

„Pro cestovní kanceláře může být zajímavá možnost spolupráce s námi formou předplacené služby za zvýhodněnou cenu. Klienti cestovní kanceláře tak získají řešení nepravidelností v letecké dopravě za zlomek standardního administrativního poplatku a pro cestovní kancelář může prodej tohoto „kvazi“ pojištění znamenat dodatečný výnos,“ objasňuje F. Herynk možnost spolupráce s cestovními kancelářemi.

Ačkoli má firma Click2Claim již své následovníky (Kompenzomat.cz, nejnověji od letošního ledna Nahrady.cz), je u nás stále největší a chystá se expandovat i do okolních zemí. Nejprve plánuje otevřít pobočku v Polsku, poté má namířeno na Slovensko a do Rakouska, kde na rozdíl třeba od Německa zatím vymáhání kompenzací od leteckých společností nefunguje.

Vzhledem k tomu, že náhrady se dají vymáhat i dva roky zpětně, má tento byznys zdá se zajištěnou budoucnost.

  ln

Práva cestujících při nepravidelnosti letů na území EU
Právo na kompenzaci* Právo na péči Právo na jízdné
Do 1500 km – 250 eur Občerstvení Refundace letenky
Do 3500 km – 400 eur Ubytování Doprava do cílové destinace
Nad 3500 km – 600 eur Telefony a internet

* při splnění podmínek vyplývajících z Nařízení ES 261/2004

 


Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *