Nora Dolanská: Dobrý cestovní ruch je tam, kde se líbí lidem, kteří tam žijí

PhDr. Nora Dolanská, MBA je ředitelkou Pražské informační služby (PIS) a zároveň přednáší na Univerzitě Karlově. Díky aktivnímu přístupu a zkušenostem ze zahraničí, působila jako ředitelka agentury CzechTourism ve Vídni, a dalších organizací, patří právem mezi Kapitány cestovního ruchu.  Jejím snem je, aby se turisté rádi vraceli a říkali si, že tak krásné město v Evropě jako je Praha, ještě neviděli.

Nora Dolanská Autor: Lucie Poštolková

Nora Dolanská Autor: Lucie Poštolková

Jak jste spokojená s příjezdovým turistickým ruchem?

S příjezdovým turistickým ruchem ve své podstatě si myslím, že mohou být Pražané vesměs spokojeni, protože do Prahy nepřijíždí turistů málo. Čím se Praha turisticky změnila, je fakt, že přijíždějí turisté z jiných destinací a na kratší dobu, než přijížděli předtím. Bohužel, a v tom vidím zásadní problém, už se nevracejí. Chtěla bych situaci změnit tak, aby se k nám lidi vraceli a aby chtěli zde znovu prožít krátkou dovolenou.

Co pro to chcete dělat?

Je to celý soubor věcí, celá strategie, celý marketing. Těžko odpovědět jednou větou. Samozřejmě musíte mít podmínky pro práci, abyste lidi nalákala. Musíte mít přímou marketingovou strategii, ale musíte mít také nepřímé marketingové zdroje. To znamená, že například chceme používat lepší komunikaci s turisty, kteří už do Prahy přijeli a zde pobývají.

Dneska je jedním z nejdůležitějších věcí například virální marketing. To je tak zvaná šeptanda, co si lidi řeknou, když se vrátí: ano, tam to bylo super, tam jeď. To je nejlepší reklama, kterou máte. A navíc nic nestojí. A proto, aby turisté byli z naší metropole skutečně nadšení, aby je tu někdo neokradl ve směnárně, aby je zrovna nesebral revizor v metru, protože si zrovna neštípli lístek, nebo si ten lístek neuměli štípnout.  Jsou to drobnosti, které vy jako odborník v cestovním ruchu nemůžete ovlivnit, jež však vytvářejí celkovou atmosféru a pocit, s nímž turista odjíždí. A buď se vrátí, nebo na nás neopomene.

Nora Dolanská  Foto: Luděk Neužil

Nora Dolanská Foto: Luděk Neužil

V čem podle Vás spočívá dobrý cestovní ruch?

Dobrý cestovní ruch se může dělat všude tam, kde se líbí život domácím, tedy zde Pražanům. Pokud město přenechají ve volném čase turistům, je to skanzen a nikoliv městská turistická destinace.

V turistickém ruchu působíte delší dobu. Na co jste ve své kariéře „pyšná“?

Byla jsem sedm let ředitelkou zastoupení ve Vídni, a tam jsem se neuvěřitelně mnoho věcí naučila, protože jestli v Evropě někdo umí dělat cestovní ruch, tak to jsou Rakušané. Mají podobně krásnou zemi jako my, mají krásná města, ale umějí dotáhnout strategicky věci do konce. Umí s tím pracovat. Umí to prodat celému světu. Od nich jsem se naučila, jak se jednotlivé věci skutečně vypracovávají až do podrobností. Zkušenosti jsem získala ale také jako tajemník asociace cestovních kanceláří a ověřila v praxi ve funkci ředitelky marketingu v České centrále cestovního ruchu.

Můžete mít geniální myšlenku, například v cestovním ruchu, že sem přivezete novou mládež třeba z Albánie. Ale pro to musíte vědět, jakou mají náturu. Jakým způsobem se chovají, ve kterém ročním období jezdí. Co se pro ně musí připravit, jestli něco znají z historie, co se jim má říkat, a co se jim říkat nemusí, protože to pro ně stejně není relevantní informace. To vše dohromady  dává  velmi užitečnou přípravu. Právě to jsem se naučila ve Vídni. A z hlediska mé kariéry v cestovním ruchu to bylo nejdůležitější období.

Teď jsem ráda, že se tohle všechno podařilo. Do výběrového řízení na ředitelku PIS jsem se hlásila už v roce 2008. A když to vyšlo až teď, o pět let později, pořád si myslím to, že teď můžu zúročit svoje zahraniční zkušenosti.

Jaké jsou vaše sny?

Já jenom chci, aby byla Praha jednou z nejlepších destinací v Evropě, aby sem jezdili lidi rádi. Aby se vraceli a říkali, že něco tak krásného v Evropě ještě neviděli. To je můj sen.

 

PhDr. Nora Dolanská, MBA

Nora Dolanská je ředitelkou Pražské informační služby. Působila na pražském magistrátu jako koncepční specialistka pro kulturu a cestovní ruch, v zahraničí jako ředitelka agentury CzechTourism Vídeň. Bohaté zkušenosti má i z Asociace českých cestovních kanceláří, nebo Německé centrály pro cestovní ruch, jejíž českou pobočku v 90. letech v Praze založila a pět let úspěšně vedla.

Věnuje se pedagogické činnosti, přednáší na katedře marketingové komunikace a public relations Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy, je členkou prestižních mezinárodních organizací Business Professional Women a SKAL (profesionálů v cestovním ruchu), pracuje v komisích cestovního ruchu při Ministerstvu pro místní rozvoj.

Dcera Julie studuje ve Vídni, syn Lukáš se známý moderátor na ČT 1 a manžel Pavel Dolanský učí léta na vysoké škole a v současné době je garantem oboru Marketingová komunikace na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy.

 

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *