Neckermann u nás stále žije

Informace o tom, že selhala jednání o plánované rekapitalizaci společnosti Thomas Cook Group plc., která oficiálně vstoupila do stavu insolvence, i o tom, že insolvenci následně vyhlásila jak dceřiná společnost Thomas Cook Touristik Gmbh působící v Německu, tak další dceřiné společnosti jinde v Evropě, jsou dostatečné známé. Nás zajímá, jaká je aktuální situace v české pobočce cestovní kanceláře Neckermann, která je součástí skupiny Thomas Cook. Ptáme se ředitele marketingu Ing. Jana Šrámka.

Foto: archiv Jana Šrámka

Jak se vyvíjí situace s rušením plánovaných odletů klientů CK Neckermann?

Vzhledem k nepřehlednosti situace po ohlášeném krachu společnosti Thomas Cook jsme byli nuceni přerušit plánované odlety našich klientů až do 6. října včetně. Nyní jsme schopni odlety a odjezdy alespoň částečně obnovit v týdnu od 7. do 13. října, ale již nyní víme, že to nebude možné stoprocentně a budeme v individuálních případech nuceni k rušení některých zájezdů. Důvodem je nedůvěra ze strany některých hoteliérů, kteří často mají globální smlouvy s koncernem Thomas Cook a nerozlišují, zda klienti přilétají z Velké Británie, Německa, Holandska nebo České republiky. I v tom již nyní dochází k pozitivnímu posunu a mnozí hoteliéři postupně tento aspekt zohledňují, žádají sice finanční garance z české strany, ale klienty ubytují. Nicméně jsou i tací, kteří odmítají spolupráci a nechtějí ubytovávat jakékoli klienty společnosti Thomas Cook.

Kde především očekáváte zmíněné problémy?

Jednotky problematických případů jsme zaznamenali téměř po celé Evropě, ale vzhledem k počtu klientů se nejvíce těžkostí projevilo na Mallorce, kde jsme nakonec museli požádat o pomoc i konzulární zastoupení České republiky. Jeho pracovníci nám vyšli velmi vstříc a s jejich pomocí jsme byli schopni řešit i některé složitější případy.

Kolik vašich klientů je v současnosti v zahraničí a jak mají postupovat v případě, že jsou hoteliéry vyzváni k platbám za pobyt?

V současnosti máme v zahraničí kolem 160 klientů, někteří se nyní budou vracet, další zase odcestují, takže předpokládáme, že po nějakou dobu bude jejich počet zhruba stejný.

Co se týče krizových situací, máme standardně k dispozici SOS linku, kterou zřizujeme přímo z České republiky. Nyní za nastalé situace je linka samozřejmě výrazně posílena. Klientům radíme, aby na výzvy hoteliérů na platbu v hotelu nereagovali a na SOS lince se poradili s námi, my platbu zprocesujeme přímo s hoteliérem. Pokud klienti již zaplatili, zpětně vydané peníze jim uhradíme.

Doposud jsme nezaznamenali žádný problém s návratem našich klientů, od 23. září, kdy byl krach britské Thomas Group Group plc. ohlášen, se jich 1300 vrátilo původně plánovaným letem a jen v řádu jednotek byl pobyt klientům v destinaci zkrácen. Odlety z České republiky od 7. října pouštíme pouze v případě, že máme garanci bezproblémového pobytu pro naše klienty, tedy dopravy, transferu i ubytování.

Existuje již plán dalšího možného fungování společnosti v České republice?

To je hlavní úkol našeho vedení. Probíhají jak jednání s německou stranou a tamním insolvenčním správcem, tak u nás s potenciálními českými či zahraničními investory, kteří by mohli s danou situací pomoci. Česká pobočka je fungující, má úspěšný tým. Napojení na koncern Thomas Cook je kromě majetkové povahy, také technologické a smluvní, a to se právě projevuje v obchodních vztazích s hoteliéry. Předmětem jednání našeho vedení s partnery je tedy najít novou strukturu, jak fungovat do budoucna.

Hrozba uzavření české pobočky je tedy již odvrácena?

Ani tuto možnost nelze vyloučit, ale jednání stále probíhají a doufejme, že na tento nejméně chtěný scénář nedojde. Věříme, že se najde přijatelné řešení, které českou pobočku na trhu udrží. Máme zájem na tom zachovat značku i fungující český tým a dále se starat o naše stávající i budoucí klienty. Máme i bez napojení na koncern Thomas Cook na co navazovat, máme vlastní kontakty na destinace a partnerství s mnoha společnostmi a agenturami v zahraničí, nemuseli bychom začínat od nuly.

Kdy očekáváte, že dojde k rozhodnutí?

To bohužel nelze přesně odhadnout, ale domníváme se, že je to otázka velmi brzké budoucnosti, řekněme dnů až týdnů. Už vzhledem k tomu, že jsme v období, kdy se tvoří kontrakty na novou sezonu, musí dojít k rozhodnutí co nejdříve.

To souvisí i s informacemi, které se nyní šíří a hovoří o hrozbě uzavírání stovek hotelů napojených na společnost Thomas Cook. Je situace opravdu tak vážná?

Ano, objevila se zpráva o pěti stech ohrožených španělských hotelech, kde Thomas Cook zajišťoval majoritu klientů. Trh se ale určitě nezmenší a všichni klienti Thomas Cook nepřestanou cestovat. Krátkodobě to na hotely jistě bude mít vliv, ale trh cestovního ruchu zůstane zhruba stejně velký, a protože je velmi konkurenční, očekávám, že se ve střednědobém horizontu najde řešení. Ať už tím, že hotely jinak diverzifikují své portfolio klientů, či si najdou jiné partnery. Někde možná pomohou situaci řešit místní vlády, jinde možná bude muset přijít nový investor, ale neočekávám, že by se polovina hotelů zavřela, protože zájem o ně stále je.

A na závěr, jaká je nálada v pražské pobočce?

Nezastírám, zvratem situace jsme byli nepříjemně překvapeni, nic totiž nenasvědčovalo tomu, že Thomas Cook padne. Očekávala se finanční injekce ze strany čínské společnosti Fosun, vše bylo předjednané a nebyly jasné signály, které by krachu nasvědčovaly. Pak se ale objevila žádost věřitelských bank o záruku 200 milionů liber, která však nebyla poskytnuta nakonec ani britskou vládou, a další události už byly neodvratné.

Nicméně stalo se a my pracujeme dál, po zastavení prodejů zájezdů se nám změnil život a všichni kolegové se věnují výhradně klientům, kteří se stali v nepřehledné situaci prioritou.

Přesto vládne pořád důvěra, že se podaří najít nějaké řešení, jak alespoň tady lokálně pokračovat. Podobná situace je i ve Skandinávii nebo v Maďarsku, kde byl Neckermann jedničkou na trhu s obrovskými zisky v posledních letech. To je zkrátka riziko koncernu, ale i v těchto zemích je snaha se odtrhnout a osamostatnit. V Německu dostala vládní garanci pouze letecká společnost Condor.

Pracujete a sledujete jednání. Jste optimistou?

Co se týče cestovního ruchu obecně, ale i v našem konkrétním případě, jsem optimistou. Dokud existují varianty řešení, nevzdáváme se. Velmi si ceníme si podpory od našich klientů a obchodních partnerů, kteří nám i nadále věří.

Děkuji za rozhovor.

Lenka Neužilová

Enter the text or HTML code here

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..