Na cyklisty číhají v nové sezoně změny

Na některých dálkových trasách se v letos poprvé objeví modro-žluté značení tras evropské cyklistické sítě EuroVelo. Problematice cyklistiky byla věnována i tisková konference, která se uskutečnila v rámci veletrhu For Bikes.

Zdroj: CDV, v.v.i. v roce 2013

Zdroj: CDV, v.v.i. v roce 2013

Cykloturistika se v ČR stále těší obrovské popularitě. Přesto u nás chybí ucelený systém dálkových tras, který by spojil hlavní turistické cíle, důležitá města a nabídl milovníkům jízdy na kole kvalitní služby. Během posledních pěti let bylo vybudováno více než 1000 km cyklostezek, další tisíce kilometrů bezpečných cest vznikly ve městech v podobě vyhrazených pruhů pro cyklisty.

Nově postavené stezky i původní cesty s vyloučením nebo omezením motorové dopravy se staly základem páteřní sítě dálkových tras. Pod souhrnnou značkou Česko jede ji představil národní cyklokoordinátor Jaroslav Martinek.

Systém značení cyklotras v ČR funguje od roku 1998, kdy většina tras byla vedena po silnicích. Během posledních let však bylo postaveno velké množství nových cyklostezek, které byly často vedeny mimo hlavní koridory. „Systém číslování tras v ČR se musí změnit, aby návštěvníci na první pohled poznali, jaký komfort a jakou úroveň služeb mohou očekávat. Nejlépe vybavené by měly být mezinárodní trasy a trasy národního významu,“ vyjádřil svůj názor národní cyklokoordinátor. Jaroslav Martinek a představil také novou podobu značení, která se již během letošního roku objeví na hlavních českých cyklotrasách. Největší změnou, se kterou se cyklisté v Česku setkají již během této sezony, budou tabulky s modro-žlutým logem a s číslem některé z tras transevropské sítě EuroVelo. „O procesu přeznačení budeme jednat s kraji, představiteli měst a jejich sdružení i s Klubem českých turistů,“ doplnil Jaroslav Martinek.

Evropská cyklistická federace (EFC) byla založena v roce 1983 12 cyklis­tickými organizacemi. Reprezentuje zájmy 65 členů v 39 zemích Evropy a na dalších kontinentech. Viceprezidentem Evropské cyklistické federace je Daniel Mourek z ČR.

 

Příklady dálkových tras v ČR – úseky otevřené během posledních let
Labská stezka, cyklotrasa č. 2 – Úsek Hradec Králové–Jaroměř–Kuks
Cyklostezka Ohře, cyklotrasa č. 6 – úsek Cheb–Karlovy Vary
Slezská magistrála, cyklotrasa č. 8 – Opava–Krnov
Cyklostezka Bečva, cyklotrasa č. 50

 

Euro Velo – je síť dálkových evropských cyklotras, která je tvořena 14 hlavními trasami v celkové délce více než 70 000 km. V současnosti je vyznačeno na 45 000 km. Trasy EuroVelo jsou vedeny především po existujících či plánovaných regionálních a národních cyklotrasách. Jsou označeny bílým číslem, v kruhu žlutých hvězdiček na tmavě modrém čtvercovém podkladě.

Nový Úsek Labské stezky

15. května se otevře nová cyklostezka Hradec Králové–Jaroměř–Kuks. V českých podmínkách je výstavba dálkových cyklotras závislá především na aktivitě měst a obcí, které jsou hlavními tahouny a zajišťují celý proces, říká předseda obecně prospěšné společnosti Královéhradecká labská a starosta měst Smiřice Luboš Tuzar. Nově vybudované úseky vedoucí po břehu Labe se přibližují standardu, se kterým se čeští cykloturisté mohou setkat na cyklotrasách v Rakousku nebo v Německu.

Česko jede představuje ucelený systém tras včetně návazných služeb pro cyklisty.

Například nabízí i ubytování či stravování se značkou Cyklisté vítáni, přepravu kola a zavazadel, opravny kol. Projekt Česko jede si klade za cíl dobudování celé sítě dálkových tras v ČR. Modelem se stal švýcarský systém SchweizMobil, kdy systém tras pro cyklisty, který je budován nejdříve, by měl být v budoucnosti doplněn i o trasy pěší, in-line, vodácké či běžecké.

Více www.ceskojede.cz


Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *