Na co se zaměřit na firemním Facebooku či Twitteru

Pro někoho se jejich uživatelé stávají téměř „otroky“, přesto jsou sociální sítě považované za stále významnější nástroje marketingu. Na co by se měla firma zaměřit na Facebooku či Twitteru?

Autor: Luděk Neužil

Autor: Luděk Neužil

Sociální sítě přinášejí pro firmy atypické a relativně blízké prostředí, které jim otevírá nové marketingové možností a kde se mohou setkávat s názory klientů a získávat tak jedinečný feedback. U nás mají firmy na výběr mezi třemi nejznámějšími sociálními sítěmi: Facebookem, Twitterem a Google+.

Největší dosah má v současnosti Facebook, který registruje asi tři a půl milionu českých uživatelů, na Twitteru je to 140 000 českých a slovenských účtů. Je obtížné získat přesný počet aktivních uživatelů, navíc statistiky vycházejí z údajů, které si píší sami uživatelé. Řada z nich pak používá více fiktivních účtů. Mimochodem v Čechách žije více 15letých na Facebooku, než jich eviduje Český statistický úřad.

I když oficiálně Google+, jakýsi „Facebook“ firmy Google, nedává statistiky o počtu uživatelů, podle studie PlusDemographic vyplývá, že minulý rok používalo tuto síť přes 300 tisíc uživatelů. Otázkou zůstává, kolik jich je aktivních a kolik „jen vyzkoušelo podívat se“ v rámci jiných služeb Google na tuto síť a jinak svůj profil aktivně nepoužívá. „Některé firmy ho využívají, ale je tam dost specifická a nepříliš rozsáhlá cílová skupina. Pro cestovky bych tuto síť příliš nedoporučoval,“ řekl o Google+ Jan Perla, poradce v oblasti sociálních médií.

Příznivější podmínky vytvářejí právě Facebook a Twitter, kde je více aktivnějších uživatelů. Právě s nimi si může firma vytvořit dlouhodobější a užší vztah. Kromě zisků přináší také šíření dobré pověsti.

Proč Twitter a proč Facebook?

Twitter se více hodí pro rychlé šíření informací zvláště mezi odborníky, obchodními partnery v Česku i zahraničí. Stručné zprávy o maximální délce 140 znaků utnou každého esejistu. Stěnu vám navíc nehyzdí spamy a fotografie jídel, která si dávají vaši přátelé. Stručnost a jednoduchost je předností Twitteru. Jeho nevýhodou pro firemní marketingové strategie je jeho malý dosah u nás. Facebook je kreativnější a díky fotografiím tak na sebe člověk lehce upozorní. Ale zde může být kreativita na škodu, zvláště v momentě, kdy se některé stránky stávají nepřehlednými. Hodí se více pro oslovení koncových zákazníků, kteří lajkují a rádi komentují statusy. Jen pozor na častou chybu, mít hodně fanoušků nestačí. Klíčové je opravdu vyvolat jejich zájem a aktivitu. Překvapivě mnoho firemních uživatelů Facebooku netuší, že jejich obsah se zobrazí jen v průměru 16–20 % z fanoušků – a o tom si podrobněji přečtete někdy příště.

Rady na závěr

Než se pustíte do propagace vaší firmy na sociální síti, dobře zvažte, jakou máte představu přínosu a způsobu komunikace. „Prvním krokem by měla být analýza možností firmy, stanovení strategie a až následně start komunikace provázený další průběžnou analýzou. Vše se samozřejmě dá dělat intuitivně a v některých případech to může i fungovat, ale velmi často to končí fiaskem,“ vysvětluje Perla.

Mezi základní rady patří, že by se cílené kampani měl věnovat ve firmě někdo, kdo na to má čas. Pokud ne, je lepší najmout externího konzultanta, který vyjde na 6000 až 20 000 Kč. Druhým pilířem je jasná a promyšlená kampaň. Za třetí by firma měla vystupovat lidsky, autenticky, upřímně a být pro uživatele na síti přínosná. Také je dobré se zaměřit na určitou cílovou skupinu. „Uživatelé si zvykli na určitá pravidla a propagace na sociálních sítích je může obtěžovat, pokud je vedena neprofesionálně. Firma by se měla řídit zejména heslem, že komunikovat se má pouze v případě, že mám co říci. Jinak se budou uživatelé cítit obtěžováni,“ dodal Perla.

  Lucie Poštolková

CHYBA na TWITTERU: Některé velké české informační servery chybují tím, že doslova zahlcují svůj kanál. Publikují tak ve vlnách každé šustnutí. Což může být na škodu a řadu klientů může jejich produktivita na zdi odradit.

16-01

CHYBA FACEBOOKU: Lidé se ztrácejí v tunách příspěvků. Firma musí vymýšlet efektivní časování publikace, oslovení tak, aby mělo co největší ohlasy. Objevuje se tu poměrně hodně reklamy a je čím dál těžší dostat svůj obsah ke čtenáři.

16-02

VÝHODA TWITTERU: Přehledný zpravodajský koktejl, který si můžete sami namixovat. Záleží pak jen na vás, u kterého tweetu se prokliknete dále. Přes hashtag si lehce dohledáte témata či osobnosti, které vás zajímají.

16-03

VÝHODA FACEBOOKU: Produktová kampaň vypadá efektivně. Firmy si mohou koupit další reklamní prostor a častější zobrazení příspěvků. Nechybí počet zobrazení příspěvků. Zprávy nemusejí mít informační hloubku.

16-04

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *