Miroslav Res: Na dovolenou jezdím s Čedokem

Miroslav Res je již čtrnáct let generálním ředitelem Čedoku, naší nejstarší cestovní kanceláře. A ač se způsob cestování od dvacátých let minulého století, kdy Čedok vznikl a kdy typický evropský zájezd trval většinou tři týdny a zámořský tři měsíce, zásadně změnil, i za působení Miroslava Rese zůstává filozofie firmy stejná jako tehdy: Vaše cesta – naše starost.

Ing. Miroslav Res

Ing. Miroslav Res

Vystudoval jste zahraniční obchod, a pokud se nemýlím, podílel jste se na budování sítě marketů OBI. Jak jste se vlastně dostal k cestovnímu ruchu?

Do Čedoku jsem nastoupil v lednu 1999, předtím jsem působil ve společnosti Unimex Group, kde jsem se nejdříve podílel na budování sítě prodejen Duty Free a na dalších projektech, později i na výstavbě marketů OBI. Unimex v roce 1996 zvítězil ve veřejné soutěži a stal se majoritním akcionářem Čedoku, a tak jsem se dostal k cestovnímu ruchu.

Čedok, nejstarší česká cestovní kancelář, ve dvacátých letech minulého století objevil pro svět jugoslávský Jadran a prakticky úplně tam ovládl cestovní ruch. Jak si společnost stojí na Jadranu dnes a jaký podíl z vašich zahraničních zájezdů tvoří právě zájezdy na Jadran?

Je téměř neuvěřitelné, že Čedok je více než 90 let jedním z nejvýznamnějších českých touroperátorů působících na Jadranu. I po roce 1989 si jugoslávský a později chorvatský Jadran v portfoliu zájezdů Čedoku své dominantní postavení udržel a i dnes tvoří asi 15 % z celkové nabídky našich zahraničních zájezdů.

Dnes Čedok nabízí širokou škálu služeb od příjezdové a kongresové turistiky po domácí a zahraniční zájezdy. Která z těchto oblastí je pro Čedok zásadní?

Čedok je jednou z mála cestovních kanceláří v České republice s komplexní nabídkou služeb cestovního ruchu. Nejvýznamnější část naší nabídky dnes tvoří zájezdy do zahraničí, zejména pobyty u moře pro rodiny s dětmi a seniory. Významně roste poptávka po dovolených na míru, v domácím cestovním ruchu vede lázeňská a relaxační turistika a v incomingu tematicky orientované programy a incentivy.

Konkurence v cestovním ruchu je veliká, jak si Čedok na českém trhu stojí?

Čedok s ročními tržbami na úrovni 3 miliard patří dlouhodobě mezi nejvýznamnější cestovní kanceláře v České republice a svůj podíl na trhu si stále udržuje. Krizový vývoj ekonomiky v posledních letech se na prodejních výkonech Čedoku projevil v minimální míře. Je to dáno jednak šířkou portfolia služeb naší cestovní kanceláře – zde mám na mysli jednotlivé disciplíny cestovního ruchu, které nabízíme pod jednou střechou – jednak širokou nabídkou destinací v outgoingu, což nám umožňuje pružně reagovat na změnu poptávky po jednotlivých destinacích nebo na nepříznivý politický vývoj v té které zemi.

Díky své tradici a silné značce má Čedok také velmi početnou skupinu věrných zákazníků, kteří s námi cestují v některých případech nepřetržitě i 30 let. Kromě na zmíněné stálé zákazníky se v souladu s posledními trendy – zejména s raketovým nástupem prodeje po internetu – zaměřujeme stále více na nabídku produktu zejména pro mladé rodiny s dětmi a mladé nezávislé cestovatele.

Lidé stále častěji cestují individuálně, pociťujete to nějak na zájmu o vaše zájezdy? A vy sám jezdíte na dovolenou s Čedokem, nebo individuálně?

Tyto trendy jsou zcela zřejmé, vnímáme je a reagujeme na ně rozvojem nabídky služeb pro nezávislé cestovatele – ať již nabídkou samostatných letenek a ubytování v naší pobočkové síti a na webu, nebo vytvářením balíčků „na míru“ dle individuálního zadání klienta. Díky našim dlouholetým obchodním spojením s dodavateli po celém světě jsme schopni nabídnout individuálním cestovatelům služby za srovnatelné nebo výhodnější ceny než při přímé rezervaci. K tomu nabízíme přidanou hodnotu, zejména asistenci v cíli cesty při nečekaných problémech nebo při změně cestovatelských plánů.

Trend zajišťování dovolené bez cestovní kanceláře je nejmarkantnější u zájezdů s vlastní dopravou. V této oblasti Čedok reaguje změnou struktury svých ubytovacích kapacit tak, aby v naší nabídce dominovaly ty, které je výhodnější rezervovat prostřednictvím cestovní kanceláře než napřímo. K druhé části otázky – na dovolené jezdím samozřejmě s Čedokem.

Pokud jde o zájezdy do exotických zemí, mění se nějak priority klientů, ať už jde o destinace nebo program zájezdů?

Trvale roste náročnost našich klientů, roste poptávka po hotelech vyšších kategorií nabízejících služby all inclusive. Ve struktuře exotických destinací se vyprofilovaly stálice, kam klienti rádi cestují opakovaně. Typickým příkladem jsou třeba Thajsko, Kuba a Dominikánská republika. Dále se projevuje zájem o nové neotřelé cíle. Proto byly nedávno v širším rozsahu objeveny Kapverdské ostrovy a v tropických oblastech jsou stále více žádány méně navštěvované ostrovy, například Trinidad a Tobago v Karibiku.

Některé destinace, např. Egypt, se poslední dobou mohou zdát poněkud rizikové, nebojí se tam Češi cestovat?

Když jsem do Čedoku nastoupil, NATO zrovna bombardovalo Jugoslávii. Češi byli tehdy jedni z mála klientů, kteří zůstali Jadranu věrní a jezdili tam. Totéž platí i teď o Egyptu. Řekl bych s trochou nadsázky, že strach některých našich cestovatelů je přímo úměrný ceně.

Jaké služby poskytujete v segmentu luxusního cestovního ruchu?

Jednalo by se o dlouhý výčet služeb, pro který zde nemáme prostor. Doporučuji proto všem zájemcům, aby si zalistovali v našem katalogu Exclusive Travel. Uvedu jen několik příkladů z naší exkluzivní nabídky: cestování vlaky napříč kontinenty – Shangri-La Express (Peking–Lhasa), Transsibiřský Express (Moskva–Vladivostok) či Orient Express, dále exotické plavby – např. Francouzskou Polynésií, a pozorování velryb na Azorech, cesty za špičkovým sportem a kulturou, kde jsme schopni nabídnout komplexní aranžmá včetně vstupenek – např. třeba na předem stanovený čas do vatikánských muzeí.

Jako nejzajímavější produkt v tomto segmentu, který v současné době nabízíme těm nejnáročnějším cestovatelům ve spolupráci s naší dceřinou společností ESO Travel, musím zmínit cestu kolem světa speciálně konfigurovaným letadlem. Jedná se o unikátní produkt, kdy klienti počátkem r. 2014 během 25 dnů v maximálním cestovatelském komfortu navštíví nejkrásnější místa světa.

Generálním ředitelem Čedoku jste již 14 let, jak se společnost za dobu vašeho působení změnila a z čeho máte největší radost?

Čtrnáct let je dlouhá doba a změn se za ní udála spousta. V postprivatizačním období jsme spolu s mými spolupracovníky museli především dokončit transformaci Čedoku z bývalého státního monopolu na dynamickou cestovní kancelář schopnou obstát ve vysoce konkurenčním prostředí. Měnili jsme prakticky vše od produktu přes marketing a prodejní kanál až po organizační strukturu včetně provozních nákladů společnosti. O něco později vznikla značka Exclusive Travel Čedok, stali jsme se 50% akcionáři CK ESO Travel, před dvěma lety jsme s FAČR založili společný podnik Fotbal Travel. Pokud jde o to, z čeho mám radost, tak asi z toho, jak dnes vypadají naše pobočky. Za jejich vzhled, za který vděčíme architektu Martinovi Sladkému, se rozhodně nemusíme stydět. A dodnes mám velkou radost ze spolupráce s Tomášem Cikánem, tedy s ESO Travel.

A vaše plány do budoucna?

Kromě toho, že se budeme začátkem prosince stěhovat z Vinohradské do nových prostor v BB Centru Brumlovka, chceme se věnovat především posílení on-line prodeje. Chceme, aby si naši klienti již od letošního prosince mohli zájezdy na léto 2014 bookovat on-line bez zásahu naší operátorky, a to v kteroukoli denní či noční hodinu. Většinu naší nabídky tvoří zatím package s předem danými parametry – termín odletu/příletu, typ stravování atd.

Do budoucna chceme, aby si klient na našem webu mohl sám z našich přepravních a ubytovacích kapacit sestavit tzv. dynamický package. Dovolenou lze takto sestavit prostřednictvím mnoha různých serverů, výhodou našeho řešení bude, že si klient dovolenou nejen sestaví a zaplatí na jedné internetové stránce, ale ze zákona bude mít i všechny garance, které vyplývají z koupě zájezdu od cestovní kanceláře. Tuto službu bychom chtěli nabízet od zimy 2014/15.

 

Ing. Miroslav ResMiroslav Res (49)
Vystudoval zahraniční obchod na obchodní fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Do roku 1992 pracoval jako obchodní referent a posléze obchodní ředitel ve společnosti PZO Strojexport. V letech 1992 až 1999 se jako ředitel oddělení realizace projektů společnosti Unimex Group podílel na budování řetězce prodejen Duty Free a výstavbě a provozování marketů OBI.
Od roku 1999 je generálním ředitelem cestovní kanceláře Čedok. Je ženatý a má dvě děti. K jeho zálibám patří jízda na kole a běh na lyžích.

 

Naďa Rybárová

 

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *