Miroslav Lukeš: Priceless Prague neboli Praha k nezaplacení

O propojení Prahy se světem platebních karet a o rozvoji digitálních plateb v cestovním ruchu jsme si povídali s Miroslavem Lukešem, generálním ředitelem Mastercard pro Českou republiku, Slovensko a Rakousko.

Foto: Fotosolar.cz

Mastercard v České republice se připojil k projektu Priceless Cities, který běží ve světě již několik let. Komu je určen a co klientům nabízí?

Tento globální projekt je určen výhradně držitelům platebních karet Mastercard po celém světě a má jak zahraničním turistům, tak místním obyvatelům v dané lokalitě nabídnout škálu nevšedních zážitků a dalších výhod, které nejsou běžně dostupné ze strany jiných poskytovatelů. Poté, co se služba směrovaná především na prémiovou a afluentní klientelu osvědčila v mnoha světových metropolích, jsme se rozhodli připravit obdobný produkt i v Praze. Naše hlavní město je skvělou a oblíbenou turistickou destinací, jež nabízí spoustu příležitostí a zážitků, které v běžných průvodcích nenajdete. Výběr zážitků je tak určitým navigátorem, kam se ve městě vydat a co nového se v něm děje.

V regionu střední Evropy je Praha prvním městem, kde budou moci čeští i zahraniční držitelé karet Mastercard čerpat z nabídky Priceless Cities v podobě Priceless Prague, ve kterém plánujeme představit to nejlepší, co Praha nabízí, ať již z oblasti gastronomie, kulturních či sportovních akcí, a to formou nevšedního zážitku.

 

Program Priceless Prague se tedy limitován držením karty Mastercard?

Je to tak, ale pro upřesnění je třeba dodat, že jde spíše o symbolický limit, protože jen v České republice vlastní kartu Mastercard více než sedm milionů lidí, kteří mohou využívat nejen pražskou nabídku, ale i celou globální platformu.

 

Odkdy bude program v Praze aktivní?

Právě vrcholí přípravná etapa, kdy shromažďujeme a dolaďujeme jednotlivé zážitkové nabídky a další benefity. Program bude oficiálně spuštěn poslední týden v září.

 

Jak tvorba produktu v Praze probíhá a kdo se na ní podílí?

Nabídka vzniká v české centrále Mastercard a je určitým završením předcházející spolupráce s některými pražskými subjekty a našimi partnery, jako jsou například Národní divadlo, zoologická zahrada či ruzyňské letiště. Na tomto základě stavíme a nabídky dále rozšiřujeme a obohacujeme. Je třeba říci, že naším cílem nejsou primárně slevy, i když se jim samozřejmě nebráníme, ale především exkluzivita ve formě unikátních zážitků, které našim klientům zprostředkujeme, ať již je to setkání se slavnými herci, sportovci, designéry, či příležitost si projít tajemná zákoutí Prahy neotřelým způsobem.

 

Mohou vám tedy třeba incomingové agentury nabídnout některé své produkty?

Jistě, mohou oslovit Mastercard Marketing v Praze a nabídnout svou ideu, jak se do našeho programu zapojit. My jsme firma, která sdružuje subjekty do platformy, v níž prezentujeme konkrétní nabídku. Jsme otevřeni obrovské škále zážitků a ze zkušenosti víme, že zahraniční turisté se aktivně zajímají o lokální kulturu a zvyky. Je to oboustranně výhodná spolupráce, protože my nabídku komunikujeme prostřednictvím bank velkému množství klientů, a naopak agentury jim mohou nabídnout něco nového a nevšedního. A o benefitech pro klienty není ani třeba hovořit…

 

Jak se držitel Mastercard o nabídce dozví?

V počátcích především prostřednictvím webových stránek www.priceless.com, na kterých Priceless Prague poběží, a našich stránek www.mastercard.cz, dále z informací své banky a později i prostřednictvím aplikace, kterou připravujeme. Klienti budou moci sami vyhledávat ze zážitkové platformy ty akce, které je zajímají. Některé budou zdarma, jiné placené, a to pouze pomocí karty Mastercard nebo přes digitální peněženku Masterpass, další budou pro omezený počet účastníků a bude nutná registrace. Výlučnost některých akcí, například prohlídek atraktivních objektů, spočívá v tom, že organizující subjekt nemá provozní či technické možnosti k masové prezentaci.

 

Můžete uvést nějaký konkrétní příklad?

Jde například o speciální prohlídky zákulisí a provozních budov Národního divadla, kam se běžný návštěvník nemá šanci podívat.

 

Spolupracujete při výběru programů i s nějakými organizacemi cestovního ruchu?

Výběr děláme prioritně s našimi marketingovými agenturami, které pro nás programy organizují, ale jsme v kontaktu i s agenturou CzechTourism a Prague City Tourism.

 

Není tajemstvím, že s podobným zážitkovým programem přišel nedávno u nás i Airbnb. Znáte jeho nabídku?

Známe a líbí se nám. Vítáme ji, protože i přes Airbnb se provádějí platby kartou. Potvrzuje se tím trend, že turisty zajímají lokální zážitky. Jdeme podobným směrem, ale nevnímáme se jako konkurence, spíš se můžeme doplňovat, protože cílíme do rozdílných klientských segmentů.

 

Tím se dostáváme k platbám kartou v oblasti cestovního ruchu. Kam směřuje vývoj?

V cestovním ruchu jsou elektronické platby čím dál běžnější. Dnes už si nákup či booking letenky či ubytování jinak ani nedovedeme představit. My věříme, že využití platebních karet a elektronických platebních prostředků poroste, a to ze tří důvodů. Je to pro turisty pohodlné a bezpečné, zároveň je to i způsob, jak zvýšit obrat obchodníka. Je to způsob, jak budovat digitální komunikaci, a nabízí se i změna byznys modelu.

 

Co přesně máte na mysli?

Můžeme si to ukázat na příkladu restaurace. Oběd si lze objednat a zaplatit v mobilu. Přijdete do restaurace, jídlo je již připravené a vy na ně ani na placení nemusíte čekat. Zrychlí se tak proces a v důsledku i zvýší kapacita restaurace. O odlehčení přetížené obsluhy nemluvě. Digitální modely se již osvědčují i na benzinových pumpách a uvažuje se i o lyžařských vlecích a dalších místech. Cestovní ruch je pro nás celkově velmi významný segment s velkým potenciálem.

 

Děkuji za rozhovor.

Lenka Neužilová

 

Jeden komentář

  1. Pingback: Mastercard otevřel Prahu zážitkům k nezaplacení | TTG - vše o cestovním ruchu

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *