Michal Vávra: Doporučeníhodná dovolená

Michal Vávra

Michal Vávra

Podle některých ekonomů se bouře finanční krize, ať už byla reálná, nebo mediální, přehnala a Češi začínají opět plánovat dovolené. Česko nebo zahraničí? S cestovkou nebo sami? A kde jste byli vy? Jak se vlastně vybírá dovolená?

Fenomén Chorvatska
„Zase do Chorvatska?“ „Jo, zase. Už to tam známe a líbí se nám tam.“ Češi, co se týče dovolených, moc nemění své zvyky. Ovšem faktem zůstává, že pokud jsme si na nějakou destinaci zvykli, vracíme se tam i přes vědomí, že jinde bychom za stejné či obdobné peníze získali služby o řád vyšší. Typickým příkladem je porovnání zimní lyžovačky v Krkonoších či Alpách, nebo již zmiňovaného, léty zaběhnutého Chorvatska. Tato bývalá jugoslávská země je v duších „Čechoslováků“ zadrápnutá z dob, kdy se jednalo o „západ“, kam mohli i ti méně vyvolení. Materiál The European tourism industry in the enlarged Community z dílny Evropské unie udává, že 88 % všech evropských turistů zůstává v rámci dovolené na mateřském kontinentu. Není divu, když se ve většině zemí domluví anglicky a zaplatí stejnými penězi. A občas i v zemích, kde euro není státní měnou, neboť díky své síle má svou přesvědčovací schopnost. Platit v Chorvatsku penzion „keš“ korunami moc nejde, eurem často bez problémů. Není mnoho důvodů, proč Chorvatsku zůstat věrný… a přesto
tomu tak je. Loajalita k ubytovatelům, které už známe? Určitá jistota poznaného, tedy absence strachu z neznámého a rizika?

„Hlavním a přirozeným důvodem pro opakovaný návrat na stejné místo dovolené je známost destinace,“ udává studie Preferences of Europeans towards tourism, které se zúčastnilo 31 122 lidí z 22 evropských zemí. Z analýzy vyplývá, že pro Evropana (nikoli pro Čecha) je hlavní cílovou destinací Španělsko. Dá se odhadnout, že to bude koncentrací gurmánských (Španělsko má 171 restaurací oceněných michelinskou hvězdičkou), historických i plážových destinací. V rámci EU jsou nejoblíbenější destinace (seřazeno sestupně) Španělsko, Francie, Itálie, Německo, Rakousko. U našich občanů se těší největší oblibě Chorvatsko, Slovensko a Itálie, ale začínají objevovat i takové destinace, jako je Severní Kypr. Španělsko je podle statistik z roku 2012 na osmém místě.
… a kde jste byli vy?
Vypustíme-li batůžkáře, kterým organizovaná dovolená nesedí a představa jógy na povel při západu slunce na mořské pláži nahání husí kůži, zůstávají dvě velké skupiny dovolenkových klientů. Rodiny (rodinná dovolená se většinou alespoň z části odehrává u moře) a organizované turistické zájezdy v režii cestovních kanceláří a agentur. Dobře známé principy PR říkají, že doporučení známého, tedy člověka, jemuž důvěřujeme a u něhož neočekáváme lživou informaci (což je běžně popíraná, ale stejně běžně používaná technika v reklamě) má větší verifikaci než klasická tištěná či internetová reklama.

V době rozmachu chytrých telefonů a všudypřítomného přístupu na internet není těžké okomentovat svou dovolenou, upozornit na problémové hotely či jídla či naopak dát najevo svou spokojenost. Někdy je z komentářů poznat frustrace z nepovedeného zájezdu, podezřele nadšené komentáře mohou svádět k domněnce o nasazeném člověku majícím chválení v pracovní náplni, ale v naprosté většině případů se dají na webu dohledat další hodnocení. Žijeme v době, kdy pochválit, anebo pohanět, tedy podělit se o zkušenosti, může kdokoli. A lidé toho začínají využívat. Zmínka na serveru věnovaném dovolenkovým destinacím může být onou příslovečnou kapkou převažující misku vah pro či proti dané lokalitě.

Což potvrzuje i zmiňovaná studie: „Doporučení od přátel, kolegů či příbuzných jsou při plánování dovolené považována za nejdůležitější zdroj informací, internet stojí na druhém místě.“ Z výše uvedeného logicky vyplývá, že lidé hledající informace na webu dříve či později narazí na nějaké hodnocení lokality, kterou se chystají navštívit. „Pokud najdete na internetu doporučení od přítele, ať už reálného, či virtuálně facebookového, pocit věrohodnosti se zvyšuje. Ze zkušenosti mohu říci, že v naší zemi se bohužel více kritizuje, s chválou dobrých služeb lidé šetří. Jakoukoli kritiku napíší vždy, pochvalu málokdy. Zákazník, klient pak snadno nabude dojmu, že je v cestovním ruchu všechno špatně. Není pak výjimečný případ, kdy už k odjezdu klient přichází s postojem: já se tedy od vás podvést nenechám!, potvrdila mi profesionální průvodkyně Vladimíra Svitáková, která provází v USA, Velké Británii a dalších destinacích.

Cestovní kanceláře vydávají krásné katalogy tištěné na drahém křídovém papíře, vydávají obrovské částky na propagaci a mnohdy zanedbávají reklamu, kterou jim mohou udělat vlastní klienti. Jejich názory se pak objevují na internetu, kde paradoxně poslouží širšímu publiku než jen dané konkrétní cestovní kanceláři.

Michal Vávra
provozovatel serveru Cestolino.cz

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *