Michal Burian: Dogmatická propagace škodí odpovědnému cestování

Michal Burian patří mezi přední odborníky na odpovědné cestování v České republice. Je zakladatelem českého subjektu ECEAT, systému ECEAT QUALITY LABEL, stál u zrodu Prázdnin na venkově, Stezek dědictví a jejich dalších gastronomických akcí. Bohužel u nás chybí hlubší povědomí o odpovědném cestování (Responsible Tourism).

Archiv Michala Buriana

Archiv Michala Buriana

O co se Češi zajímají, co je láká?

V mnohých ohledech je odpovědné cestování finančně náročnější. Často jde o individuální cestování, za bydlení v původních originálních stavbách, mnohdy na farmách či v panských sídlech, musí zákazník zaplatit více než ve velkokapacitním hotelu. To stejné platí pro jídla, nápoje atd. Jelikož našinec má stále, na rozdíl od zahraničních turistů, většinou menší finanční budget na realizaci své dovolené, je cena stále jedním z nejdůležitějších argumentů, a tak vyhrává spíše nenáročná dovolená.

Nicméně stále se zvyšuje role aktivně strávené dovolené a s rostoucí vzdělaností roste i spotřebitelovo chování na dovolené. Odpovědné cestování je typičtější pro vysokoškolsky vzdělané lidi a lidi s environmentálním cítěním. Přesto má stále přes 90 % cest občanů ČR charakter odpočinkově-relaxační do Chorvatska, Itálie, Španělska, Řecka nebo Egypta, případně exotických destinací, jako jsou Čína, Mexiko nebo Thajsko.

Co podle Vás v Česku chybí, aby se více rozhoupalo odpovědné cestování?

Termín odpovědné cestování, pokud je propagováno dogmaticky a s přílišnou vervou, může publikum i znechucovat. Lidé mají pocit, že se jedná o nabídku militantních ekologistů, vegetariánů, prostě zelených – většinovému zákazníkovi to takto často splývá, aniž by se zamýšlel nad obsahem. Myslíme si, že je nezbytné najít srozumitelnou formu.

Dobrým příkladem nenásilné „eko“ komunikace může být třeba Ikea. Ať už je názor na tuto firmu jakýkoliv, nelze jí upřít půvab, švih a obchodní úspěch – prakticky všude je návštěvník zásoben informacemi typu „nábytek je zabalen v plochých krabicích, nevozíme vzduch, a tak šetříme životní prostředí“. Je to nezpochybnitelné, srozumitelné a obchodně obratné. Myslím, že tohle chybí propagaci cestovního ruchu – vtáhnout účastníka do hry, dát mu pocit, že se nákupem určitého zboží či služby stává lepším. A být lepším neodmítne snad nikdo.

Na jaký svůj projekt jste nejvíce pyšný a proč?

Jednak na výše jmenované Stezky dědictví a pak na projekt centra Eden. Myslím, že u Stezek dědictví se nám podařilo najít tu jednoduchou a srozumitelnou formu komunikace s lidmi, vždyť láska prochází žaludkem. A pokud se návštěvníci budou zamilovávat i do centra Eden, kde najdou „produkty z ráje“, jak zní slogan naši farmy, pak budu spokojen.

lp

Jeden komentář

  1. Pan Burian mi hovori z duse…responsible tourism, by mal byt o presvedceni a nie o propagacii…

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *