Marketing cestovního ruchu v bodu zlomu

Žijeme ve vskutku vzrušující době. Cestování na dovolenou se stalo základní potřebou a stále více přibývá těch, kteří si mohou a chtějí takovéto cesty dovolit.

Ingrid Sieder

„Snad žádné médium nezpůsobilo v marketingu cestovního ruchu tak dalekosáhlé změny jako internet, který dokáže nehmatatelný produkt přiblížit pomocí obrazu, videa a slova, ruku v ruce s informacemi o dostupnosti a ceně až po možnost rezervace,“ říká Ingrid Sieder.

Turisté ze států s intenzivním hospodářským růstem, jakými jsou například Čína nebo Turecko, Rusko či Brazílie, chtějí konečně poznávat svět. Tvrdě pracující manažeři potřebují kvůli stále vyššímu pracovnímu nasazení oddechový čas, aby načerpali energii pro každodenní shon. Současně roste také nabídka, na turismus sází stále více zemí, zvyšuje se míra profesionality a vytvářejí se nové atraktivní nabídky pro strávení dovolené, často na nejmodernější úrovni a směle konkurující i zavedeným destinacím. Soutěž na globálním trhu neustále zesiluje a je čím dál méně přehledná. Jak může profitovat z takového vývoje země, region nebo hotel?

Na co se v marketingu soustředit?

Podle mého názoru je důležité soustředit se v marketingu na vlastní přednosti, popř. je-li to možné, uchopit také své jedinečnosti a odlišnosti a důsledně je komunikovat. Ačkoliv tato důslednost bývá někdy shledávána nudnou či nenápaditou, přece jen jde o nejefektivnější způsob, jak na mezinárodním poli zaujmout. U některých zemí nebo turistických destinací může tento trend přirozeně vyústit až v pokušení soustředit se na zevrubnou prezentaci krás krajiny a uvádět na trh přehršle nejrozmanitějších nabídek ve snaze nabídnout pro každého něco. Hosté sice hledají na dovolené změnu, avšak pro získávání nových návštěvníků při rozhodování o cíli cesty je důležité nabídnout jim potřebnou orientaci.

V ideálním případě se pak podaří vybudovat a rozvíjet atraktivní značku. Takovou, která u cílové skupiny vzbuzuje na jedné straně důvěru a na straně druhé umožňuje turistickým partnerům vystupovat pod její zastřešující záštitou. I když základním poselstvím ve věcech značky je kontinuita, bývá samozřejmě žádoucí stavět do popředí stále nové aspekty – a to též pomocí kreativních a překvapivých marketingových aktivit. Jako inspirace pro zdařilou značkovou politiku dobře poslouží pohled do jiných oborů, například na automobilový průmysl.

Jak se mění prezentace

Po dlouhá desetiletí jsme byli zvyklí představovat prázdninové nabídky v drahých prospektech a rozdávat je na požádání při veletrzích: během několika málo let se však staly objemné prospekty zaměřené na image takřka ležákem. Informace, často do posledního detailu, jsou požadovány ihned. Cestovní kanceláře a hotely uplatňují promyšlenou cenovou politiku.

Umění dnes zkrátka spočívá v tom šikovně inspirovat cílovou skupinu a povzbudit u ní chuť k rezervaci. Nemyslím si, že by proto měl celý marketingový rozpočet plynout do internetu. Inspirace na dovolenou přece jen probíhá převážně v reálném životě prostřednictvím tisku, televizních reportáží, na ulicích, ve veřejných dopravních prostředcích, při rozhovoru s přáteli, při nákupech, během listování magazínem pro zákazníky atp.

Vsaďte na doporučující marketing

Speciální role zde přísluší tzv. doporučujícímu marketingu, především pomocí sociálních sítí, zejména pak Facebooku, který k tomu nabízí perfektní platformu. Vždyť čím méně přehledná je široká nabídka, tím důležitější je osobní tip od přítele, experta, cestovní kanceláře či hodnocení na cestovatelských a rezervačních portálech. Také zde se otevírá široké pole působnosti, od zasvěcených doporučení samotných pracovníků z oblasti cestovního ruchu přes známé hosty až po placený testimonial nebo sponzorování a reklamní kooperaci s jinými hospodářskými odvětvími. Marketing v cestovním ruchu to sice neusnadňuje, ale o to více je tato činnost vzrušující.

Ingrid Sider

Ingrid Sieder

Ingrid Sieder, ředitelka pražského zastoupení Österreich Werbung (Rakouská národní turistická centrála), absolventka Wirtschaftsuniversität Wien, obor reklama a marketing


 

 

 

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *