Marie Divišová: Dvacetiletá cesta veletrhu MADI

Kontraktační veletrh MADI Travel Market oslavil v letošním roce kulaté narozeniny. Již podvacáté se k obchodním jednáním sešli profesionálové z oboru cestovního ruchu a hotelnictví. O malé historické ohlédnutí jsme požádali pořadatelku veletrhu paní Marii Divišovou.

Foto: Archiv MADI

Foto: Archiv MADI

Dvacet ročníků podobné akce už je pořádná porce zkušeností. Jak vlastně vznikl nápad uspořádat u nás B2B veletrh a jaký byl jeho vývoj?

Ryze obchodní setkání vzniklo na základě poptávky přímo od manažerů CK a CA v roce 1994. Profesionální workshopy jsou v celém světě osvědčený formát pro obchodní jednání, který doplňuje veletrhy pro veřejnost. MADI Travel Market vznikl jako workshop, prvního ročníku se účastnilo 80 vystavovatelů. Workshop postupně narostl do rozměrů veletrhu, tak jak postupně narůstaly objemy organizované turistiky v ČR a záběr destinací se rozšířil z Bibione na celý svět.

Když se ohlédnete zpátky, co Vám podnikání v tomto oboru nejvíce zkomplikovalo?

Velkou komplikací pro pořádání veletrhů v Praze je dlouhodobě nevyjasněná koncepce veletržnictví v Praze. S existencí dvou soupeřících veletržních areálů je spojeno velké množství sporů, někdy velmi negativně medializovaných, což bohužel negativně ovlivňuje celé veletržní dění v Praze. Druhým problémem nejenom pro nás je současná dlouhodobá ekonomická krize a s ní související pokles cestování.

Chystáte pro letošní jubilejní setkání nějaké novinky?

Aktivity kolem veletrhu každý rok přizpůsobujeme aktuální situaci. Ani letošní aktuality nebudou výjimkou, na pořadu dne je například nový občanský zákoník a jeho vliv na podnikání v cestovním ruchu. Ministerstvo pro místní rozvoj spouští Systém kvality služeb v cestovním ruchu, takže také tomuto tématu budeme věnovat semináře v doprovodném programu.

Lze v tomto oboru pozorovat v poslední době nějaký výrazný trend? Jak výrazně jej ovlivnila ekonomická krize?

Nejvýraznějším trendem v cestovním ruchu je široké využití internetu v celém nákupním procesu – od shromažďování informací, výběru destinace, touroperátora i konkrétního zájezdu až po finální nákup služby. Využití internetu v cestovním ruchu je docela nadstandardní, nejspíš není žádný obor, kromě samotného IT, kde by byl internet využíván intenzivněji. Zcela se změnila struktura poskytovatelů služeb, posiluje individuální cestování, on-line booking hotelů, letenek i dalších služeb.

Vliv internetu na veletrhy cestovního ruchu je celosvětový, veletrhy od přelomu tisíciletí poklesly zhruba o 30–50 %, výjimkou je pouze ITB Berlin a akce v Rusku a Číně. Jinak každý, kdo pravidelně jezdí na zahraniční veletrhy, musel zaznamenat zmenšení i tak důležitých veletrhů, jako jsou WTM London, BIT Milán ap. Koneckonců i ITB Berlin se zkrátil z původních 9 dnů na dnešních 5 dnů. Všichni účastníci se snaží pracovat o to intenzivněji a na veletrh si nechávají hlavně nejdůležitější jednání, která vyžadují osobní setkání, prostě to, co nejde vyřídit on-line. Tento trend se nevyhnul ani českým veletrhům, ani MADI.

Ekonomická krize tento trend jenom podpořila a v cestovním ruchu „zařadila zpátečku“. Cestování je v seznamu rodinných úspor už několik roků na prvním místě, což přineslo každoroční pokles tržeb pro všechny ekonomické subjekty včetně těch největších.

Jak vidíte budoucnost MADI Travel Marketu?

Agentura MADI se dlouhodobě věnuje marketingu v cestovním ruchu. Veletrh MADI Travel Market je jenom jednou z našich činností. Již před dlouhou dobou jsme začali v reakci na celosvětový trend rozvíjet aktivity věnované on-line marketingu a školením věnovaným internetu. Také na satelitní konferenci veletrhu s názvem Turismus a internet připravujeme aktuální témata – například mobilní internet, on-line platby a další. Co se týče budoucnosti vlastního veletrhu MADI, již delší dobu dostáváme od vystavovatelů žádosti o změnu termínu, protože časový harmonogram obchodních jednání se během posledních roků změnil.

Zatím vždy převážil počet firem, které chtějí zachovat současný termín. Ale z roku na rok přibývá těch, kdo by chtěli přesunout veletrh MADI na září. Po skončení letošního ročníku proto budeme znovu jednat se všemi firmami o tom, jaký termín bude optimální pro maximum firem, a možná se veletrh přesune o dva měsíce dopředu. A když to hodně zjednoduším – zatímco před deseti roky bylo pro většinu vystavovatelů na veletrhu MADI nejdůležitější rozdat co nejvíce katalogů, tak dnes se snaží všichni seznámit obchodní partnery podrobně s novinkami v on-line rezervačním systému.

Děkuji za rozhovor.

Lenka Neužilová

Jeden komentář

  1. Veronika Z. says:

    Děkujeme za výborné doprovodné programy.
    Další semináře a workshopy vítám!

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *