Marek Plášil: Dělat věci zadarmo a zároveň kvalitně není možné

Říká Marek Plášil, předseda představenstva Travel Alliance, která sdružuje pět cestovních kanceláří včetně cestovní kanceláře OK-TOURS, jejímž je ředitelem.

Foto: archiv M. Plašila

Foto: archiv M. Plašila

Nedávno přibyl do vaší aliance pátý člen, cestovní kancelář Čedok. Jste s dnešní velikostí aliance spokojen?

Ano, je nás pět a to jsme chtěli. V této chvíli si nedokážu představit nikoho dalšího, kdo by k nám mohl vstoupit. Ještě před vstupem Čedoku proběhlo několikero námluv, ale nikdy jsme nenarazili na nikoho, na kom bychom se shodli, že ho chceme, nebo s kým bychom se shodli názorově. To není z naší strany nějaká namyšlenost, je zkrátka třeba, aby partner dodal i nějakou přidanou hodnotu, není možné jenom čerpat výhody. Nadto si musíme být blízcí naším směrováním.

 

Jaký partner by to tedy měl být?

Měl by se na trhu profilovat podobně jako my, stávající akcionáři. My např. vystupujeme proti nulovým, či obecně podnákladovým poplatkům za poskytnuté služby. Ono dělat věci zadarmo a kvalitně prostě nejde. Některé společnosti prodávají letenky s nulovou marží. Proti tomu se stavíme a s Čedokem jsme se na tom zcela shodli. To je jedna z věcí, co nás spojuje. Pořád se mluví o udržitelnosti, ale jít s cenou pod náklady dlouhodobě udržitelné není. Může to snad fungovat krátkodobě, třeba jako nástroj k eliminaci konkurence. Nebo jsou náklady někde schované. A to je cesta, kterou jít nechceme.

Mrzí mě, že podnákladové služby někdy vyžaduje státní správa. Stát by měl vybírat daně, ale když někdo pracuje zadarmo, daně odvádět nemůže. A s nulou neznamená jenom zadarmo, je to se ztrátou, musíme platit zaměstnance, nájem… To je hodně špatně. My jsme proto ve výběrových řízeních někdy jenom do počtu s tím, že svoji práci zdarma nenabízíme a to nás rovnou diskvalifikuje. Já konkurenci neviním, jen mě zlobí, že to někdo může požadovat. A kde je poptávka, bývá i nabídka. Ale situace se lepší, nechci být škarohlíd.

 

Doposud byla Travel Alliance v prodeji pravidelné letecké přepravy trojkou na našem trhu. Mění se to po vstupu Čedoku?

Stále jsme trojkou, ale díky objemům Čedoku jsme se v obratu na pravidelné letecké přepravě výrazně přehoupli přes miliardu korun ročně. Nám jde především o business travel a korporátní klientelu, v tom chceme být jedničkou na trhu. Tím se rozhodně nezříkáme tzv. leisure travel, kam primárně cílíme, je ale segment služebních cest. Tedy alepoň potud, pokud mluvíme o pravidelné letecké přepravě.

 

Pozorujete pokles v prodejích letenek po nedávných teroristických útocích v Paříži a v Bruselu?

Ano, na létání to mělo okamžitý negativní vliv. Ale „létat se musí“ a takový výkyv nemá dlouhého trvání. Každopádně kromě vlivu na prodeje letenek to ovlivňuje i cestování jako celek, třeba incomingové služby. Takto Praha sice může být Evropany vybírána jako bezpečná destinace, plánovanou akci třeba uskuteční u nás místo v Bruselu nebo v Paříži, ale kupříkladu Američané často berou Evropu jako celek, nerozlišují. V celkovém měřítku je ten vliv však spíše negativní.

My se jako Travel Alliance držíme v objemech o něco lépe než loni. Za první kvartál roku 2016, tedy ještě bez Čedoku, máme oproti stejnému období v loňském roce nárůst dvě procenta, ale těšili jsme se na větší. Vezmu-li čísla za OK-TOURS, zaznamenáváme růst prodeje pravidelné letecké přepravy o sedm procentních bodů.

 

Je dnes, kdy se dá všechno najít a obstarat na internetu, vůbec pro klienty výhodné využívat cestovní kanceláře?

Jistě že je, ať už pro jednotlivce nebo pro firmy. Cestovní kancelář jim totiž pomůže ve finále snížit náklady, i když služba něco (opravdu něco hodně málo) stojí. Třeba levná letenka, kterou si klient koupí sám, nakonec může přijít podstatně dráž, např. když potřebuje změnit termín návratu nebo jej překvapí příplatek za zavazadla, letiště může být daleko od místa, do nějž mířil.

Firmám navíc spravujeme cestovní politiku jako celek, což vede opět k často velmi významnému šetření a naopak k využívání, bohužel často opomíjených, benefitů. Navíc zaměstnanci nemají nekonečnou volnost, jak nakládat s financemi zaměstnávající firmy, a v neposlední řadě netráví svůj pracovní čas brouzdáním po letenkových vyhledávačích. To jsou zcela jasně uspořené „hard money“, cash na účtě. A vyvarujete se různých chyb, kdy jsem se dokonce setkal s člověkem, který se spletl, a místo letenky do Soluně si koupil letenku do Skopje. Zmátl ho kód letiště SKG proti SKP. To cestovka neudělá. A když nedej bože? Tak to zacvaká.

 

Kromě toho, že jste předsedou představenstva Travel Alliance, jste i ředitelem cestovní kanceláře OK-TOURS, která je jejím členem. I v OK-TOURS kladete největší důraz na business travel?

Když pominu hotely, které vlastníme, tak máme v podstatě tři pilíře, na nichž stojí naše živnost. Jednak seniory, to je velmi dobře rozvíjející se odvětví, roste nám o desítky procent. Pak máme incoming, a to jak leisure, tak i MICE, kdy často tuzemským firmám a institucím zajišťujeme nejrůznější akce, jako třeba konference, takzvaně „na klíč“. A dále business travel, kdy zajišťujeme služební cesty do zahraničí pro korporátní klienty i pro státní správu.

A někde se nám mohou činnosti jednotlivých oddělení částečně překrývat, např. když firma nabízí svým bývalým zaměstnancům – důchodcům – zájezd a my jim ho můžeme dát se slevou v rámci naší spolupráce s danou firmou v oblasti služebních cest. Například do cestování seniorů ale zapojujeme i mladé, máme třeba produkt cestování s vnoučaty, kdy rodiče pošlou své děti na prázdniny s babičkou a dědečkem. V zájezdech pro seniory klademe velký důraz na program, mají rádi, když mají ušité aktivity na míru.

 

Děkuji za rozhovor.

Naďa Rybárová

 

Jeden komentář

  1. Pingback: Napsali o nás - Česká verze

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.