Libor Knot: Na horách vládne spokojenost

Zima již skončila, a nastala tedy chvíle na zhodnocení uplynulé zimní sezony na našich horách. O nejčerstvější informace jsme požádali pana Libora Knota, ředitele Asociace horských středisek ČR.

Foto: Libor Knot

Jak hodnotíte právě skončenou zimní sezonu na našich horách a jaké jsou její výsledky v porovnání s těmi minulými, nepříliš zdařilými?

Mezi provozovateli českých lyžařských středisek panuje po letošní zimě převážně spokojenost. Skiareály zaznamenaly mírně vyšší návštěvnost než vloni, a to i přes poměrně výrazné výkyvy počasí. Ačkoliv se počet návštěvníků oproti loňsku zvýšil jen asi o 2 %, jsou čísla zhruba o 10 % vyšší, než je dlouhodobý průměr. Podobně je tomu i v ukazateli tržeb, které se oproti loňské sezoně podařilo navýšit zhruba o 5 %. Dosažené výsledky se samozřejmě liší s ohledem na polohu a vybavenost jednotlivých areálů – velké moderní areály měly nárůst ve výši až 8 %, zatímco menší střediska jen asi 3 %.

Návštěvnost našich lyžařských středisek se zvyšuje. Kdo jsou vedle českých turistů jejich nejčastějšími klienty a jaký zaznamenáváte vývoj podle národností za minulé sezony?

Česká republika je národ lyžařů. V mezinárodní srovnávací studii jsme v počtu lyžařodnů obsadili 9. místo na světě – ročně je u nás realizováno přes 8 milionů dnů strávených na lyžích. Potěšitelné je, že evidujeme relativně vysoký poměr domácích hostů – během prosincových svátků navštěvuje česká horská střediska zhruba 80 % domácích a 20 % cizinců. V hlavní sezoně leden–březen je tento poměr dokonce 85 % domácích a zbylých 15 % tvoří lyžaři ze zahraničí. Z toho 40 % zahraničních návštěvníků a turistů pochází z Německa. Následují Polsko s 33 % a Nizozemí s 10 %.

České hory jsou často srovnávány se zahraničím. V čem se již zahraniční konkurenci vyrovnáme a co nám stále ještě chybí?

Lyžařské areály u nás samozřejmě nikdy nemohou konkurovat geografickým podmínkám, které mají například v Alpách. Tedy nadmořská výška a šířka a délka sjezdovek nejsou to, s čím bychom byli schopni soupeřit. Na druhou stranu se kvalita lyžování v ČR za posledních 15 let neskutečně zvedla – ročně byla do rozvoje areálů investována téměř miliarda Kč a to je samozřejmě znát. Jen pro zajímavost – v roce 1992 bylo u nás 15 lanovek, ještě v roce 2002 jich bylo jen 26, ale dnes jich tady máme 110. Samozřejmě to není jen pokrok v dopravních zařízeních – kvalita sjezdových tratí i všech doprovodných služeb se samozřejmě zlepšovala také. Oproti zahraničí je u nás stále významně lepší poměr cena/výkon a například pro rodiny s dětmi je lyžování u nás velmi atraktivní.

Před zimní sezonou byly avizovány velké investice. Podařilo se je zrealizovat a kde?

Před letošní zimní sezonou investovali provozovatelé lanovek a vleků přes 700 milionů Kč – postavily se nové lanové dráhy (Špindlerův Mlýn, Černý Důl, Deštné, Kopřivná), pořizovala se technika pro zkvalitnění úpravy sjezdovek a vylepšovala se zařízení pro poskytování doprovodných služeb. Stále více platí, že návštěvníci českých hor vyžadují vyšší kvalitu, za kterou jsou ochotni zaplatit i vyšší cenu. Na příští zimní sezonu jsou naplánovány investiční akce, které budou ve výši 600–700 milionů Kč, tedy zhruba na letošní úrovni. Chystá se například stavba nové lanovky na Tanvaldském Špičáku, pokračují dlouhodobé projekty na propojování areálů (Špindlerův Mlýn, Klínovec, Horní Malá Úpa, SkiResort Černá hora/Pec apod.), budují se nádrže pro zasněžování…

Co vlastně investice v horách nejvíce limituje a s jakými legislativními překážkami musíte bojovat?

Asociace horských středisek se snaží zlepšit podnikatelské prostředí pro subjekty působící na horách a samozřejmě legislativa je jednou ze zásadních oblastí. Investice musejí samozřejmě dávat ekonomický smysl, což je v horském prostředí ovlivněno jednak počasím a jednak právě podmínkami k podnikání. Ty jsou u nás v porovnání s konkurencí například v Alpách dost špatné, například máme vyšší sazby DPH, mizivou podporu cestovního ruchu, nevhodná pravidla pro nájmy státních pozemků a jejich vysoké ceny, přílišnou regulaci (zejména v oborové legislativě) atd. Jako příklad lze uvést chybějící pravidla pro strukturu a financování cestovního ruchu, která podnikání v horských střediscích velmi limitují – komplikovaně se potom například řeší zdroje na úhradu neziskových aktivit, jako jsou úpravy běžeckých tratí, provoz skibusů atd. Tyto faktory omezují naši konkurenceschopnost a mají tím vliv i na ochotu investovat.

Co se na našich horách chystá na léto?

I díky povedené zimní sezoně se můžeme v létě těšit na další rozšiřování a zkvalitňování letních aktivit. Podle zjištění AHS se na českých horách do letních atrakcí chystají letos investice přes 130 milionů Kč. Jednou z nejatraktivnějších letošních novinek bude největší model mamuta na světě, který roste na Dolní Moravě. Uvnitř se pak nachází expozice věnovaná době, kdy u nás mamuti žili. Na Lipně vznikne nový beachvolejbalový areál, zatraktivní se Stezka korunami stromů a Království lesa, ve SkiResortu Černá hora/Pec rozšíří nabídku aktivit u horní stanice kabinové lanovky a posílí půjčovny koloběžek a elektrokol, na Monínci vybudují nový lanový park a trailovou trasu pro kola atd.

Nabídka možností využití volného času je velmi široká, kromě letního provozu lanovek patří mezi ty nejrozšířenější aktivity trasy pro horská kola a bikeparky, horské tříkolky, koloběžky, přírodní a pohádkové stezky, lanová centra, letní tubing, trampolíny apod. Stále populárnější jsou půjčovny kol a zejména horských elektrokol. Střediska také nabízejí různé bonusové programy, které propojují jízdy na lanovkách s dalšími atrakcemi.

Od roku 2015 spolupracujete na propagaci českých hor s agenturou CzechTourism. S jakými výsledky?

Této dlouholeté spolupráce si velmi vážíme, protože propagace našich hor byla dříve velmi sporadická. Chtěli jsme alespoň částečně čelit masivní kampani, kterou dokázaly zorganizovat zahraniční agentury a lákala na hory do Rakouska, Švýcarska, Jižního Tyrolska apod. Podařilo se nám stát se pravidelnou součástí marketingových plánů CzechTourismu a spolupracovali jsme na několika kampaních u nás i v zahraničí. V průběhu této sezony jsme zvolili model, kdy AHS připravila novou vizuální tvář kampaně a CzechTourism zajistil mediální část. Ukázalo se, že téma české hory domácí turisty stále táhne, a má tak smysl v jejich propagaci pokračovat.

Děkuji za rozhovor.

Lenka Neužilová

 

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.