Letenkáři jsou elitou v cestovním ruchu

Elita či šedá eminence cestovního ruchu. To jsou letenkáři, ti, kteří určují kudy, s kým a za jakých podmínek se poletí.

Foto: Flickr/alanclarkdesign

Foto: Flickr/alanclarkdesign

Prodejce letenek najdete úplně ve všech sférách cestovního ruchu. Pracují pro cestovní kanceláře, touroperátory, letecké vyhledávače, připravují nejlepší spojení pro jednotlivce i celé firmy. Jsou tak nedílnou součástí turistického systému.

Cesta k tomu stát se dobrým prodejcem (či prodejkyní) letenek je dlouhá. „Zkušený letenkář může prodat za měsíc i 1500 letenek, oproti méně efektivnímu člověku, který prodá třeba za měsíc 200 letenek,“ popsal pro TTG rozdíly ve zkušenostech a možnostech Josef Trejbal, ředitel společnosti LETUŠKA.CZ.

Podle něj nestačí jen absolvovat školení rezervačních systémů Galileo a Amadeus. „Průměrně se stane člověk plnohodnotným letenkářem až po čtyřech až pěti měsících. U každého je to individuální. Ale o zkušeném letenkáři či letenkářce mluvíme až po dvou letech praxe,“ dodal Trejbal. „Při našich nárocích, zvycích a zkušenostech potřebuje nováček čas na zapracování alespoň jeden rok,“ uvedla pro TTG Šárka Litvinová, výkonná ředitelka společnosti Asiana.

Prodejce letenek musí navíc znát možnosti přestupů, aktuální povinnost víz, mít všeobecný rozhled, umět jednat s lidmi, dobře zvládat stres, mít pozitivní náladu a umět vystupovat po telefonu. Podle Trejbala také musí znát podmínky nejdůležitějších leteckých aerolinek pro Čechy, kterých je v současnosti něco málo přes sto. Orientují se tak ve váhovém limitu zavazadel, znají jednotlivé třídy, které se mezi společnostmi liší, umějí poradit v rámci aliancí a jejich nabídky pro věrné klienty.

Praxe a motivace podmínkou

Všichni se shodují, že nejlepší je přijímat někoho s praxí. V momentě, kdy přijímají absolventy škol či lidi z jiných oborů, musejí je přesvědčit velkou motivovaností.

Ta je potřeba, aby se nenechali zájemci zdarma vyškolit a pak s požadovanou praxí neutekli ke konkurenci.

Firmy posílají zaměstnance na školení přímo do Galilea a Amadea, nebo jim zaplatí e-learningový kurz. Před samotným kurzem se doporučuje projít si celý manuál, který je ke stažení na webových stránkách organizací. Jedinec se tak dopředu připraví na to, co ho čeká. Následně firmy zaměstnance dále školí, zkoušejí si práci s dalšími různými systémy.

Rezervace versus prodej

Pro neznalé je prodej letenky poměrně složitou transakcí, která má hned několik fází. Pro proniknutí do tohoto systému krátká rekapitulace. Znalci ať prominou.

Letenkář má přístup do rezervačních systémů Amadeus a Galileo (v každém systému najdete jiné letecké společnosti). Zjistí nejlepší spoje pro daný čas a místo. Pokud je zákazník spokojený, letenku rezervuje. Tady se rozdělují dvě cesty.

Buď sedíme v CK, nebo u letenkáře, který má přístup do rezervačních systémů, ale nemá své IATA číslo. Může letenku rezervovat, ale nemůže ji koupit a vystavit. Následně tak kontaktuje společnost, která má certifikát IATA a s níž má domluvenou spolupráci. Přes ni jde platba a následné vystavení letenky.

IATA číslo je poměrně náročné získat. Společnost musí prokázat finanční stabilitu, minimálně dvě osoby musejí mít IATA certifikát, který je podmíněn půlročním večerním kurzem. Ten je zakončen náročnou zkouškou. Druhou možností je, že letenkář je ve společnosti s IATA číslem, a tak může letenku také koupit a vystavit.

Letenkáři! Pálí vás něco? Víte to, co ostatní ne? Pište nám: lucie.postolkova@ttg.cz

Programy letenkářů na českých školách

Když se podíváme, jak si letenkáři mohou prošlapat cestičku od školy, je to snadné. Na první pohled se zdá, že ani pro své povolání nepotřebují mít střední a vysoké vzdělání v oboru cestovního ruchu. I když by jim mohlo ledacos usnadnit.

Pokud se ptáte, jak to vypadá s povědomím o prodeji letenek na školách v České republice, je to individuální podle přístupu škol a jejich učitelů. „Obecně absolventi vysokých a vyšších odborných škol mají povědomí o rezervačních systémech při prodeji letenek, ale pracovat s nimi neumějí,“ řekla pro TTG Šárka Litvinová, výkonná ředitelka společnosti Asiana.

Semináře ve školách

Kromě iniciativy profesorů a učitelů se do škol dostávají také samotní školitelé z rezervačních systémů. Za Amadeus jezdí přednášet Jan Barták na Vysokou školu ekonomickou v Praze, Fakultu cestovního ruchu a na Prague Business Institut, ing. Stanislav Fajkus přednáší na Univerzitě Hradec Králové, Fakulta informatiky a managementu.

Jiří Kožíšek z rezervačního systému Galileus přednáší na třech školách, se kterými spolupracují. V Praze seznamují studenty oboru Cestovní ruch na Vysoké škole ekonomické (nám. W. Churchilla 4, Praha 3) a na Vyšší odborné škole obchodní (Spálená 14, Praha 2). Zároveň dojíždějí na Univerzitu v Hradci Králové.

Otázkou zůstává, jestli se nejedná jen o hrstku škol, které nabízejí kontakt s rezervačními systémy.

Kuriózní ceny letenek
Jak může stát jednou letenka 32 000 korun a podruhé stojí 320 korun? Ne, opravdu se nejedná o vtip. „Na světě působí stovky leteckých společností, které distribuují miliardy tarifů. To vše v podmínkách různých odletových míst, měn, propadů kurzů. Snadno se tak může stát, že je špatně tarif spočítán nebo nesprávně vložen do rezervačních systémů. Může tak dojít i ke kuriózním cenám letenek,“ uvedl pro TTG Josef Trejbal, ředitel společnosti LETUŠKA.CZ.  Lehce se tak stane, že u ceny letenek chybí několik nul. I když se na to časem přijde a chyba se opraví, zákazníci již letenky mají prodané, a letí tak za setinu původní ceny.
Druhý faktor, který přináší zákazníkům lákavé ceny, je doprodej volných míst. Tady mají lidé opět dvě varianty – buď hlídat správné načasování uvedením letenek na trh s velkým předstihem, anebo riskovat a kupovat letenky na poslední chvíli.
Systém versus člověk, převálcují nás rezervační systémy v prodeji letenek?

Lucie Poštolková

Jeden komentář

  1. Pingback: Systém versus člověk, převálcují nás rezervační systémy? | TTG - vše o cestovním ruchu

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *