Kultura zrychlila v Marseille rozvoj cestovního ruchu

Marseille-Provence, Evropská metropole kultury 2013, přistupovala k této události s velkými ambicemi. Nebylo vždy snadné je naplnit. Přesto je dnes jisté, že turistika a kultura našly společnou řeč, a to i pro další období.

Maxime Tissot, generální ředitel Office de Tourisme et des Congrès v Marseille.  Foto: OTC Marseille

Maxime Tissot, generální ředitel Office de Tourisme et des Congrès v Marseille. Foto: OTC Marseille

Hovoří se o tom, že kultura zde zrychlila rozvoj cestovního ruchu. Mezi všemi návštěvníky v Marseille byly dvě třetiny zahraničních hostů. Vytěžily z toho i luxusní hotely. Z řady nových staveb nové MuCEM (Muzeum evropských a středozemních civilizací) navštívilo kolem milionu lidí. Během léta se v porovnání s rokem 2012 obsazenost hotelů všech kategorií zvýšila z 10 na 30 %. Jaké je ohlédnutí profesionálů, kde vidí přínos a ponaučení z tohoto roku?

Na otázky TTG odpověděl pan Maxime Tissot, generální ředitel Office de Tourisme et des Congrès v Marseille.

Marseille se s novým rokem rozloučila s titulem Evropské hlavní město kultury. Splnil tento výjimečný rok vaše očekávání?

Je pravda, že začátek byl poměrně dost pomalý, ale s úspěchem se Marseille potkávala již od března. Je velmi těžké komunikovat o koncepci tak rozsáhlé akce, jako je Evropské hlavní město kultury, která zahrnuje nespočet akcí a událostí. Celé území Provence (Evropskou metropolí kultury nebylo jen samotné město Marseille, ale i města celého regionu Provence, pozn. red.) navštívilo celkem 10 milionů turistů, což je o 2 miliony více než v roce 2012. Samotná Marseille, kterou v roce 2012 navštívilo kolem 4 milionů turistů, zaznamenala nárůst 1,5 milionu hostů, takže celkové číslo dosáhlo 5,5 milionu návštěvníků. V roce 2014 budeme moci využít potenciálu všech nových staveb, ať jde o muzea, divadelní či další kulturní sály. Všechna tato zařízení se stanou motorem turistických a kulturních aktivit města, a to zejména v samotné Marseille, která má nyní nejen úžasné a již slavné MuCEM, ale například také zajímavé muzeum historie.

Jaká je vaše hlavní pozitivní zkušenost a jaká třeba i negativní, ať již z přípravy akce, spolupráce profesionálů či propagace?

Popravdě řečeno jsme zvyklí spolupracovat se všemi informačními centry departementu Bouches du Rhône Tourisme i s Regionálním výborem pro turistiku. Spolupracovali jsme spolu například při světovém poháru v kopané v r. 1998 či světovém setkání v rugby v roce 2007 a při dalších velkých událostech pro širokou veřejnost. Moje obava však byla tentokrát vedena otázkou, zda to lidi neomrzí, protože celá událost trvala celý rok. Ale stal se naštěstí opak. Byli jsme pod tlakem úspěchu po celý rok.

Soustředili jsme, to znamená všechny turistické struktury, svoje finanční prostředky na naše obvyklé propagační a komunikační akce. Velké naděje jsme vkládali do partnerství s asociaci MP 2013. Tato asociace, plným jménem Asociace Marseille Provence 2013, obdržela všechny prostředky, a to jak na programy, tak na propagaci a na komunikaci. To, čeho lituji, je, že rozpočet na komunikaci, který asociace stanovila, zůstal velmi malý a na mezinárodní úrovni téměř neexistoval. Počínaje květnem jsme museli tento nedostatek mírnit. Pokud by nás bývali vyslechli, mohli jsme dosáhnout ještě větších úspěchů.

Co byste doporučil jiným městům, která se stanou evropskými hlavními městy kultury, v roce 2015 to bude naše Plzeň?

Vedle lidí z oblasti umění a kulturních programů se obklopte lidmi, kteří dokážou dobře realizovat komunikaci a marketingové kampaně. A věnujte velkou část svého rozpočtu na šíření informací o tom, co vytváříte, co budete dělat. A to třeba zakoupením velkých reklamních prostor na internetu nebo jiným mediálním způsobem. Záplava poutavých novinářských článků je jistě dobrou věcí, ale bohužel nestačí. A pak také připravte takový program, který může zaujmout všechny a ne jenom elitu. Nepodceňujte žádnou kulturní instituci nebo místní turistické sdružení, protože tyto instituce mají dlouhodobou zkušenost, znají terén a mohou vám být nápomocny i po skončení této události.

Za rozhovor poděkovala

  Marta Jedličková

 

 

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *