Koučování s výherci TTG: Zapojily se i tiché vody, konstruktivní diskuze

Čtenáři TTG soutěžili o lekce týmového koučování. První sezení otevřelo komunikaci mezi vedením a zaměstnankyněmi. Zpočátku se některé ostýchaly, netrvalo dlouho a aktivně se zapojily všechny. V březnu se čtenáři TTG mohli zkusit zapojit do soutěže o týmové koučování s Barborou Stejskalovou ze společnosti Human Garden. O čtyři dny s koučem se přihlásily čtyři firmy, hotely i cestovní kanceláře. V redakci jsme vylosovali výherce, který zůstane v utajení. Následující reportáže vznikají ze sezení, kterého jsem se zúčastnila. Čtenáři se tak budou moci přenést na týmové koučování s námi. Jména jsou smyšlená, aby nemohlo dojít k identifikaci výherce.

Bára Stejskalová se vyptává účastníků na hodnotovou škálu jednotlivých témat. Skupině se tak ukáže, co ji svazuje a v čem jsou její největší problémy a úskalí. Foto: Lucie Poštolková

Bára Stejskalová se vyptává účastníků na hodnotovou škálu jednotlivých témat. Skupině se tak ukáže, co ji svazuje a v čem jsou její největší problémy a úskalí. Foto: Lucie Poštolková

První sezení probíhalo od 10 do 17 hodin. Z výherní cestovní kanceláře se zúčastnil tým, který se věnuje prodeji určitého produktu, a vyšší manažerka firmy. Říkejme jí Veronika. Právě od ní a jejího kolegy Martina vyšel impulz se do soutěže přihlásit.

Bára Stejskalová hodnotila sezení velmi pozitivně. „Zatím mi přijde, že jsou dobří. U týmového koučování je potřeba, aby byli všichni ve skupině aktivní. Přijde mi, že se víceméně všichni zapojují,“ pochvalovala si. „Jsou disciplinovaní. Mají ochotu jít dál. Jako kolektiv jsou soudržní, ale nevědí, co je vize jejich firmy, ale je dobře, že na tom chtějí pracovat,“ dodala Barbora Stejskalová.

Pro mě samotnou první hodina týmového koučování přinesla jiný pohled na fungování firem. Začala jsem více přemýšlet nad tím, co by se dalo zlepšit u nás. Sledovala jsem, jak přítomné dámy odkrývají nešvary, které se objevují snad všude. I když to zpočátku vypadá, že je nedostatek zaměstnanců, lze často najít i efektivnější pracovní postupy, které bývají skryté, protože lidé mezi sebou málo mluví anebo nemluví o podstatných překážkách.

Cílem týmového koučování je vyříkat si to, co v běžném ruchu ve firmách nestíhají, předat si zkušenosti z jiného pohledu kolegů, rozšířit si vědomí tak, aby mohla být spolupráce na pracovišti jasnější. Být otevření. A motivace týmu řešit nesnáze, navrhovat řešení, která jsou pro všechny reálná.

Když máte tři šéfy a nejsou jasné role

Po krátkém představení každého člena si skupina domluvila pravidla sezení, tzv. chartu. Dámy si zakázaly telefony a notebooky. Každého nechají domluvit. Pokud bude situace neúnosná, mohou rukama poukázat „time out“. Toalety jsou povoleny. Rozhodovat budou na základě návrhů, následně budou hlasovat, výsledkem pak bude vždy kompromis.

Jako hlavní ukazatel pocitů a názorů zde funguje „škálování“. Na škále od 1 do 10, čím vyšší číslo, tím větší souhlas, hodnotí cíle, názory apod. Jednoduché vodítko pomáhá Báře najít základní a nejžhavější problémy skupiny.

První úkol bylo vytvořit si koláč s názory, kde jsme nyní. Holky jmenovaly: ochota jít dál, táhneme za jeden provaz, kolegiální důvěra, flexibilita zastupování, dublujeme věci atd. Bára je pak vyzývala, aby ke každé položce řekly, jak s ní souhlasí, pomocí škálování. Následně čísla zprůměrovala a tam, kde vyšly nejnižší hodnoty, se objevily největší komplikace ve firmě. A to: řešení nečekaných událostí/stres, neplníme prodejní cíle, nezkušenost v oboru, směřování vize firmy, řešíme sebe/ztrácíme čas, tvorba a dokončení produktů a zodpovědnost za vlastní výsledek.

Nejprve se začaly řešit vize firmy. Jednoduchými otázkami se ukázalo, proč je pro řadové zaměstnance dobré vědět, kam firma směřuje. Sama Veronika se rozhodla, že udělá první nástřel, ale bude ráda, když ještě dostane zpětnou vazbu od ostatních. Aby věděla, že to tak i ony cítí a že tato cesta má smysl.

Stres a krizové situace, které se každou sezonu opakují, se rozhodly řešit manuálem. Napíšou si návody, kdo bude mít jakou roli při neplnění prodejů, rušení zájezdů z důvodů nenaplněnosti atd.

Nejzajímavější byl test, kdy si měly napsat: Co by pro vás znamenalo převzít odpovědnost nad věcmi, které máte na starosti? Co nového byste mohla změnit tento týden? Co vás nejvíce na vaší práci baví? Když byste měly vypustit 5 % svých činností, co by to bylo? A co 10 % a 20 %? Co od zítřka uděláte jinak, abyste ušetřily čas?

Akční úkoly: vize firmy, plánování, strategie na papíře

Kontrakt, tedy cíl naší cestovní kanceláře, je: „Vytvořit takové prostředí pro rozvoj prodeje produktu daného typu zájezdů tak, aby byl podpořen jasnou strukturou týmu, rolemi členů týmu a zodpovědností v týmu.“

Pro posun celé skupiny si samy přítomné vymýšlely úkoly, tj. akční kroky. Ty pomohou nastartovat proces pro nastavení nových pravidel, ujasnění si rolí. Postupné kroky pomalu přibližují tým do podoby, v jaké jej chtějí mít. Z pohledu pozorovatele je příjemné, že si vše vymýšlí skupina sama. Bára jen otázkami směřovala a vyprávěla, jak to řeší jinde.

Veronika má připravit základní kostru vize firmy. Kateřina ještě před dalším koučováním svolá celý tým, aby si mohl ujasnit a promyslet vizi. Kateřina se také sama nabídla, že sepíše na papír scénáře pro kritické momenty, které se v sezoně opakují. Všichni mají napsat svou hlavní náplň práce, odpovědnost, kompetence, a co umějí a ostatní ne.

A jak hodnotí týmové koučování? Martina: „Když to vyjde a každý se zapojí, bude to super.“ Zuzka: „Jsem ráda, že se všichni zapojili.“ Eva: „Přišly jsme kvůli jedné věci, ale dostaly jsme více vodítek.“ Petra: „Kdyby to vyšlo, bylo by to super.“ Kateřina: „Je to zastavení, zamyšlení se. Pomohlo mi to více otevřít oči.“ Veronika: „Nabylo mě to energií. Jsem pyšná na lidi, co tu sedí.“

Na pokračování týmového koučování s Barborou Stejskalovou se můžete těšit v dalších vydání TTG Czech.

Lucie Poštolková

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *