Koučování s TTG: Mílovými kroky vpřed

Opět sedím nad zápisky ze setkání s výhercem TTG, který získal koučování. Znovu a znovu si vše pročítám. Je to stejná firma jako na jaře? Obrazně, duch firmy už není „slon v porcelánu“, ale pěkně drží víc při sobě. Každý už ví, co se od něj očekává, a úkoly z koučování se jim z velké části daří plnit podle plánu. Celkově lidé působí sebejistěji, a není to tím, že už vědí, jak bude koučování probíhat. Ale všímám si toho v momentě, kdy mluví o své práci a o tom, kam se posunuli.

Foto: ralphbijker/Flickr.com

Foto: ralphbijker/Flickr.com

Dnes chybí Eva, místo ní se nově ke skupině připojuje Martin. Bára mu vysvětluje, jak probíhá koučování a jaká platí pravidla. Dostáváme se ke kontraktu, zadání, které si naše cestovní kancelář vytyčila jako cíl. Rozebíráme posun a úkoly z posledního sezení. Všichni říkají Báře číselnou škálu, kde se cítí, že jsou. Přičemž nejvyšší hodnota pro cíl je 10. Většina se cítí na sedm, což oproti prvnímu sezení je krok vpřed.

Ze splněných úkolů z posledních sezení mají zkrácené porady na minimum, hotovou strategii firmy z 80 %, pracují na vizi firmy, Veronika dodělává soupisy kompetencí zaměstnanců, ostatní finišují s manuály k jednotlivým procesům (tvorba výletů, storno poplatky, rezervace, pojištění, práce v rezervačním systému atd.…). Narážíme na způsob, jak by si ostatní mohli či měli nastudovat manuály. Nabízí se testování či podepisování manuálů, že s ním byl dotyčný srozuměn a jednal podle něj.

Narážíme na efektivitu

Druhým velkým tématem je stres, jeho zvládání a nastavení efektivnosti v praxi, tedy v kanceláři. Bára se ptá na to, jak chtějí efektivnost poznat. Posune se růst firmy? Její kapacita? Dobré je si určit klíčové ukazatele, jako je spokojenost zákazníků či zisk. Nabízí jim také možnost semináře pro time management, který je dražší. Veronika se takovému školení nebrání, pokud o to pozitivně stojí celá skupina.

Bára rozbaluje poznámky z prvního koučování, každý si je se zájmem prohlíží a v duchu si říká, kam se firma posunula. Veronika nahlas přiznává, že si polepšili finančně. Kateřina říká, že nevědomost je předtím všechny zatěžovala navzájem. Podotýká také, že se celkově prohloubila firemní komunikace, což všichni hodnotí pozitivně. Poslední, co ji ruší při práci, je jedna místnost pro všechny, kde jim zvoní telefony.

Bára rozbaluje druhý graf s poznámkami z druhého koučování. A skupina dostává úkol, mají napsat na papír, co je napadne na téma: jak pracovat efektivně, co to pro ně znamená a jak by vypadal jejich dream job.

Poté postupně prezentují, co jejich partnera napadalo k efektivitě: dokončit do konce týdne, co mám rozdělané; dodržování plánů, které mám stanovené; sdílení informací; týmová práce; kompetence; nezatěžování okolí, když nemusím; využití potenciálních znalostí. O práci snů se vyjadřují tak, že odcházejí z práce spokojení a s pochvalou; stačí zmáčknout jen čudlík a vše by fungovalo, jak by mělo… „Pro každého znamená efektivita něco jiného, je to abstraktní pojem. Vyzkoušíme si hru na vizionáře, kritika a realistu,“ říká Bára.

Všichni jako jeden tým mají nejprve říkat vize efektivně fungující firmy. Zaznívá: Jsme jednička na trhu, v prosinci máme prémie, jsme pružní a reagujeme na trendy, budeme emočně inteligentní firma atd. Jako realista popisují současný stav: negenerujeme velké zisky, máme nádherný katalog, jsme na začátku cesty atd.

Nejzajímavější nápady zaznívají ve skupině v pozici kritika: nekoukejte proč ne, ale na to proč ano, a nemyslete proč ne, ale proč ano; nebraň se ambiciózním cílům; buď vytrvalý, pojď do toho teď atd.

Bára se skupiny ptá: „Co říká realista kritikovi?“ Ostatní odpovídají: připusť si další alternativy, když jsi tak chytrý, řekni mi, jak to mám udělat. V místnosti je cítit energie, tým, který drží při sobě, a padají další rady, kterými se povzbuzují do budoucnosti.

Dostávají další úkol. Na papír si poznamenávají, co by chtěli dělat efektivněji v práci, konkrétní příklady, v čem se mohou zlepšit. K tomu připisují datum a jméno kolegy či kolegyně, který má zkontrolovat, jestli se jim daří si svá předsevzetí splnit. Veronika a ostatní si zadávají další úkoly pro firmu: vyřešit příčiny neprodaných míst, vylepšení programů a poznávacích zájezdů, vytyčení kompetencí, aby se lidé nedublovali, rozdělení hodin, které přinášejí obrat a ztrátový čas (tak aby se postupně snížily hodiny, které nepřinášejí zisk). Podaří se naší cestovní kanceláři zefektivnit práci? Příště nás čeká poslední setkání a zhodnocení celého koučování.

Pozn. red. jména jsou smyšlená, aby nemohlo dojít k identifikaci výherce.

  Lucie Poštolková

Bářin tip

Zkuste si někdy vyslechnout všechny. Doporučuje každému dát dvě minuty, aby řekl, jak se cítí, co ho trápí. Vysvětlí se tak mnoho situací v každodenním shonu.

 

 

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *