Komu patří charterové nebe?

Holidays Czech Airlines mění obchodní strategii a přestane operovat na charterovém trhu. Co změna přinese pro cestovní ruch a jaké jsou první reakce? 

Letiště Praha Foto: CzechTourism

Letiště Praha Foto: CzechTourism

Udeřilo to jako blesk z čistého nebe. Ministr financí Miroslav ­Kalousek počátkem prosince oznámil, že společnost Holidays Czech Airlines změní svoji obchodní strategii a přestane operovat na charterovém trhu. Důvod? Konkurenční společnost Travel Service vedla s Českým aeroholdingem, jehož jsou Holidays Czech Airlines dceřinou společností, celkem šest právních sporů, čtyři před českými soudy a dva u Evropské komise kvůli nerovné hospodářské soutěži. A právě tento spor tedy vedl ke „změně orientace“ HCA.

První reakce cestovek: Rozčarování

Mezi cestovními kancelářemi, které si zabezpečily sezonu 2013 smlouvou s Holidays Czech Airlines, to v tu chvíli znamenalo jediné. Chaos a rozčarování nad neférovým jednáním, které bylo velmi nešťastně načasováno a ohrožuje jejich podnikání.

Investice v právě vytištěných katalozích a marketingových aktivitách, stejně jako v nich deklarované termíny, časy odletů a ceny, jsou ohroženy, výchozí pozice pro další vyjednávání s náhradními dopravci je špatná.

Problémem je nejen posílení dominantního postavení Travel Servisu, ale i čas potřebný pro vstup zahraničních dopravců na náš trh. Letecké společnosti se sídlem v Evropské unii mohou vcelku rychle nabídnout své služby do destinací v Evropě, složitější je to ale se zeměmi mimo EU, jako jsou Egypt, Tunisko a Turecko, které představují zhruba 35–40 procent charterových letů z České republiky. Je až s podivem, že se HCA neobává žalob ze strany poškozených cestovních kanceláří.

Kde najít novou kapacitu?

Na některé cestovní kanceláře jsme se proto obrátili s otázkou, jak řeší nastalou situaci a zda již mají sjednány náhradní kapacity pro své zájezdy.

Jedním z těch, kteří neskrývali svou nespokojenost nejen s jednáním vlády, byl Bc. Lukáš Nevečeřal, produkt manager Kovotour Plus, s. r. o., jenž vyjádřil zklamání i nad jednáním obou asociací cestovních kanceláří, od nichž, jak říká, čekal zvýšený nátlak na ministra financí a snahu najít řešení vzniklé situace. „Bohužel z jejich strany jsme se nedočkali žádného významného kroku, což v souhrnu znamená, že jsme zůstali bez jakéhokoliv řešení,“ uvádí. „Již od prvních okamžiků po prohlášení vlády jsme aktivně vedli intenzivní jednání s  potenciálními leteckými společnostmi a výsledkem bylo sjednání náhradních variant pro všechny naše lety.“

Ve výsledku to pro většinu cestovních kanceláří, které měly sjednané lety s Holidays Czech Airlines, znamenalo jednání se společností Travel Service. Týká se to i jednoho z největších touroperátorů na českém trhu, cestovní kanceláře Exim Tours. Podle vyjádření výkonné ředitelky Romany Slížkové převedl Exim nasmlouvanou kapacitu s HCA k Travel Servisu. Že jednání s náhradními dopravci nebyla a pro mnohé cestovní kanceláře nadále nejsou jednoduchá, říká i Mgr. Helena Počová, jednatelka společnosti Akvila Travel: „Situaci jsme vyřešili s tím, že do destinací odlétáme se společností Travel Service. Bohužel oproti původně plánovanému programu nesedí letové dny, počty sedaček, cena a některé programy jsme byli nuceni zrušit zahraničním partnerům.“ Cestovním kancelářím to přineslo i návazné investice do přepracování záznamů o zájezdech na internetu, o tištěných katalozích a cenících s neplatnými informacemi ani nemluvě.

O dalším nebezpečí pro český trh se zmínila Tatiana Poláková, produkt manager CK Neckermann: „Problém nastane, pokud na trh vstoupí noví dopravci, kteří nabízejí nízké ceny, a tím i nižší kvalitu, což může celkově ovlivnit kvalitu služeb v oblasti charterové dopravy. Je to jen otázka času, na trhu je mnoho mezinárodních dopravců, kteří mají zájem operovat z České republiky.“

Quo vadis Holidays Czech Airlines?

O úsilí zahraničních charterových dopravců dostat se na český trh asi není potřeba pochybovat, ale zajímavý může být i vývoj kolem HCA. Již v prosinci loňského roku bylo oznámeno, že HCA ani po ukončení veškerých svých charterových letů nezaniknou a zaměří se na pronájmy letadel a posádek jiným leteckým společnostem. Na jaké trhy budou Holidays Czech Airlines zaměřovat pronájmy svých letadel a zda existují nějaké konkrétní plány aktivit HCA, byla otázka pro mluvčího ČSA Daniela Šabíka.

„V oblasti pronájmu letadel na principu ACMI budou Holidays Czech Airlines i nadále pokračovat v dosavadní strategii, tj. budou se orientovat na dlouhodobější pronájmy letounů především pro letecké společnosti,“ uvedl s tím, že HCA budou preferovat evropské nebo asijské trhy,  tedy kromě oblastí, které jsou politicky nestabilní, nebo kde dokonce probíhá otevřený konflikt. „Plán Holidays Czech Airlines je do 30. dubna 2013 jasně daný. Společnost do tohoto data odlétá pro své klienty všechny doposud nasmlouvané charterové lety. Na plánech a obchodních případech po 1. květnu 2013 Holidays Czech Airlines intenzivně pracují,“ dodal.

Bude HCA spolupracovat s Travel Servicem?

Odpověď ČSA byla natolik obecná, že jsme požádali ještě o její upřesnění: Pronajímaly by v případě potřeby Holidays Czech Airlines na principu ACMI svá letadla i společnosti Travel Servis? „Jak jsem již řekl, HCA budou v oblasti ACMI pronájmu letadel preferovat dlouhodobější obchodní spolupráci… Nicméně každý budoucí obchodní případ budou HCA posuzovat nezávisle, vždy na základě výhodnosti ekonomických parametrů a podmínek spolupráce,“ doplnil D. Šabík. My tomu rozumíme tak, že se možná dočkáme (a vývoj posledních dní námdává za pravdu) letů společnosti Travel Service v letadlech pronajatých od HCA.

No, není to šťastný konec?

 

 

Fakta o Českém aeroholdingu

Český aeroholding sdružuje firmy vlastněné státem, které působí v oblasti letecké přepravy. Kromě Holidays Czech Airlines a Českých aerolinií do něj patří rovněž Letiště Václava Havla Praha a bývalé dceřiné společnosti ČSA – Czech Airlines Technics, Czech Airlines Handling a Czech Airlines Services, které poskytují personální služby.

Fakta o Holidays Czech Airlines

Holidays Czech Airlines byla založena v lednu 1995 jako ČSA Airtours, současný název nese od července 2008. Donedávna byla dceřinou firmou ČSA, které ji v lednu 2012 prodaly Českému aeroholdingu za 530 milionů korun. Firma kromě charterové dopravy realizuje také speciální nebo VIP lety či pronájem volné kapacity flotily Českých aerolinií. Firma působí i jako cestovní kancelář, která nabízí komplexní služby v oblasti cestovního ruchu. Základní jmění HCA je 172 milionů korun.

Lenka Neužilová, Vlaďka Bratršovská

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *