Karel Zelený: Chci dosáhnout milionu

Je leden, měsíc povánočních slev, a mnozí z nás si ještě vybavují, jak trávívali v předlistopadových letech na nákupech v sousedním Německu. Jak se naše cestovatelské návyky změnily a co je u našich sousedů nového, jsme se zeptali pana Karla Zeleného, vedoucího Německé turistické centrály pro ČR a SR.

Karel Zelený, vedoucí Německé turistické centrály pro ČR a SR

Karel Zelený, vedoucí Německé turistické centrály pro ČR a SR Foto: Luděk Neužil

V únoru to bude rok, co působíte v čele pražského zastoupení německé turistické centrály. Jaké byly vaše první kroky v této pozici?

Jedním z prvních byla snaha o co nejvýraznější zviditelnění Německa jako turistické destinace. Zaměřili jsme se na změny v on-line reklamě a na naše webové stránky a snažíme se více navenek komunikovat jak s veřejností, tak s cestovními kancelářemi.

Pokud se dotkneme zmiňovaných zvyklostí, jaký je typický český turista, který dnes navštěvuje Německo, a kam ho chcete v budoucnu směrovat?

Stále přetrvává model kratších zájezdů individuálních návštěvníků, kteří ale oproti minulosti přijíždějí především za poznáváním a zábavou. Naší ctižádostí samozřejmě je, abychom Německo prezentovali jako zemi, kde se vyplatí strávit více dní, a v případě krátkých cest a výletů chystat nabídky, které představí i dosud jednodenní cíle jinak. Vezměte si třeba Drážďany, typický příklad itineráře s příjezdem ráno a odjezdem v nočních hodinách. Chceme Čechy přesvědčit, že s minimálním navýšením nákladů si mohou cestu zpříjemnit přenocováním a návštěvou například okolních vinic. Totéž platí i o Řezně, Mnichovu a mnoha dalších místech nedaleko českých hranic. Atraktivní nabídky a tipy umísťujeme aktuálně nejen na našich webových stránkách, ale i na facebooku.

Německou kulturu nejlépe reprezentuje hudba, což dokládají akce wagnerovského roku 2013, co ale může nabídnout Německo na poli aktivní zábavy?

Byť má Německo i hory a známá lyžařská střediska, profiluje se jako „letní“ destinace. Velký úspěch v České republice zaznamenává s nabídkou svých zábavních parků a aquaparků, které také vedou v žebříčku turistických internetových vyhledávačů. Poté následuje zájem o aktivní dovolenou a sport, kde se do popředí derou vedle pěší turistiky a cykloturistiky také motorismus, golf a in-line brusle. Pomyslný bronz si drží stálice v podobě umění a památek UNESCO, kterých je v Německu třicet sedm. I proto se místa UNESCO stanou ústředním tématem DZT pro rok 2014.

Zábavní parky určitě zajímají hlavně mladé lidi. Čím ještě je chcete přilákat?

Pod heslem Německo pro mladé bude po veletrhu ITB v Berlíně spuštěna kampaň se zaměřením na věkové spektrum 18 až 34 let, pro které chystáme mnoho výhod a slev spojených s cestováním. Dotkne se to jak studentů, tak rodin s dětmi. Studentům a mladým lidem chceme ukázat, že Německo není jen drahou destinací pro obchodní cestující, jak se mnozí domnívají.

Které německé regiony Čechy nejvíce lákají a jaký je váš soukromý turistický tip?

Z pochopitelných důvodů vede v oblibě Bavorsko následované Saskem, další oblastí je Braniborsko, ale vrací se zájem Čechů o Balt a jeho ostrovy včetně kdysi vyhledávané Rujany v Meklenbursku. Zajímavým tipem pro delší dovolenou v Německu je severozápad země, Šlesvicko-Holštýnsko, které nabízí neokoukaná místa s krásnou přírodou, ale i nádherná historická sídla, jako je například hansovní město Lübeck. Doporučil bych i vinařskou turistiku spojenou s plavbou po řece Rýn a po celém Německu gastronomické speciality, kterých je nespočet. Málo se asi ví, že Německo má po Francii nejvíce restaurací oceněných michelinskými hvězdami. Mým soukromým tipem však vždy bude Berlín, který se neustále mění a vyvíjí.

Pozitivní trend má i vývoj návštěvnosti. Jaký je váš nejbližší cíl v tomto směru?

V meziročním srovnání se nám podařilo zvýšit tempo růstu v počtu přenocování, kdy jsme se z 13,9 procenta v loňském roce dostali během necelého roku na 16,3 procenta, tedy na zhruba 666 000 přenocování do konce září v ubytovacích zařízeních včetně kempů. Mou osobní ctižádostí nejbližších let v tomto směru je číslovka milion, ale ještě důležitější jsou spokojení hosté, kteří docení dobrý poměr mezi cenou a kvalitou, který Německo nabízí.

Děkuji za rozhovor.

Lenka Neužilová

 

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *