Jürgen Büchy: Německému cestovnímu ruchu se daří a dařit bude

Ekonomická recese zdaleka není za námi, ale turistický ruch vzkvétá. Tedy alespoň ten německý. Jak si vedou touroperátoři u našich severních sousedů, nám na veletrhu ITB v Berlíně řekl prezident DRV, německé asociace touroperátorů a cestovních agentur, pan Jürgen Büchy.

Jürgen Büchy Foto: Archiv DRV

Jürgen Büchy Foto: Archiv DRV

Němci jsou tradičně velkými cestovateli, dávají přednost individuálnímu cestování, nebo raději cestují organizovaně?

Přibližně 40 procent využívá nabídky touroperátorů a 60 procent cestuje individuálně. Tento údaj ale zahrnuje i domácí cestovní ruch. Se vzrůstající vzdáleností navštěvované destinace samozřejmě roste podíl těch, kteří se raději spolehnou na služby cestovní kanceláře.

Jak vypadal v Německu loňský rok z hlediska výjezdového cestovního ruchu?

S velkým potěšením říkám, že velmi dobře. Němečtí občané v loňském roce utratili za zahraniční cesty téměř 64 miliard eur, obrat touroperátorů vzrostl o 5,5 procenta na 24,4 miliardy eur a skvěle si vedly i cestovní agentury, které zaznamenaly obrat ve výši 22,5 miliardy eur. Největší nárůst, pokud jde o obrat, zaznamenaly letecké zájezdy na střední vzdálenosti – o 8,5 procenta, letecké zájezdy na dlouhé vzdálenosti vzrostly o 2,5 procenta. Počet klientů, kteří k cestám využili služeb touroperátorů, vzrostl ve srovnání s rokem 2011 o více než jedno procento.

Kolik vlastně má Německo touroperátorů a cestovních agentur a jsou touroperátoři pojištěni proti případnému krachu?

Touroperátorů jsou asi 2000, cestovních agentur 10 000. Touroperátoři jsou povinně pojištěni proti krachu a toto pojištění zaručuje všem jejich klientům, že při neuskutečnění zájezdu dostanou zpět vše, co zaplatili. Pokud klienti již v dané destinaci jsou, pojištění jim zaručuje, že se dostanou bez problému zpět domů. Zatím nikdy v tomto ohledu nedošlo ke komplikacím. Nejsem si úplně jistý, ale předpokládám, že pojišťovny si kontrolují, kolik smluv s klienty touroperátor uzavře. Neuvědomuji si ale, že by v poslední době nějaký významnější touroperátor zkrachoval. Vůbec největší událost tohoto typu nastala v roce 1994, kdy zkrachoval Hetzer, touroperátor střední velikosti ze Stuttgartu.

I když se, jak se zdá, recese německých touroperátorů nijak zvlášť nedotkla, zaznamenali jste u jejich klientů nějaký posun směrem k levnějším destinacím?

Ne, Němci jsou ke svým oblíbeným destinacím velmi loajální. Je to vidět i na rezervacích zájezdů na letošní léto. Zejména Středomoří je stále stejně populární, ne-li více. Kromě toho vzrůstá poptávka po luxusních dovolených, a to nejen na Maledivách, Seychellských ostrovech nebo na Mauriciu, ale i jinde.

Jak tedy odhadujete situaci ve výjezdovém cestovním ruchu v letošním roce?

Celkem bezpečný předpoklad je, že nárůst počtu klientů, kteří se vydají na zájezdy organizované touroperátory a cestovními kancelářemi, letos bude činit řádově jednotky procent, odhadujeme 3–4 %. Přičemž větší vzrůst vykazují zájezdy objednávané podle katalogů touroperátorů, menší pak dynamicky organizované „balíčky“. Rovněž očekáváme, že vzhledem ke snižující se kapacitě mnoha leteckých společností bude letos k dispozici méně last minute nabídek.

Vaše asociace je třetí největší svého druhu na světě. Jakou silou disponujete, pokud jde o lobbing na německé, ale i evropské úrovni?

Naše asociace reprezentuje více než 80 procent německého trhu cestovního ruchu, pokud jde o obrat. Takže náš hlas je logicky slyšet. Druhá věc ovšem je, zda jsou naše doporučení skutečně brána v úvahu. V podstatě spíše opravujeme již existující záležitosti. Pokud jde o evropskou úroveň, i tam jsme slyšet. Své kroky ale koordinujeme s ECTAA, což je velice důležité, neboť každý trh je trochu jiný a má jiné nároky.

Naďa Rybárová

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *