Jitka Zikmundová: Máme nápady, témata i odvahu

Ing. Jitka Zikmundová, MBA je ředitelkou Business Development v regionu Dunaj-Vltava. Zakládala destinační management v Českém Krumlově. Jako místostarostka města získala zkušenosti i z místní samosprávy. Dodnes je zastupitelkou města Český Krumlov. Její zkušenosti jsou značné. A jaký je dnes její pohled na městskou turistiku?

Foto: Archiv Jitky Zikmundové

Foto: Archiv Jitky Zikmundové

 

Co je podle Vás především nutné zajistit při rozvoji městské turistiky?

Cestovní ruch se musí stát součástí strategie rozvoje města. Vše, co se ve městě děje, souvisí s cestovním ruchem, dopravní systém, bezpečnost, sociální politika, úklid atd. Šéf destinačního managementu by měl být partnerem pro vedení města, členem managementu města a spoluvytvářet rozvojové záměry a cíle. Destinační mana­gement by měl fungovat jako marketingová servisní organizace pro subjekty služeb cestovního ruchu. Velmi vyspělým stupněm destinačního managementu je pak spolupráce turistických manažerů s kulturními manažery tak, aby kulturní projekty korespondovaly s poptávkou turistického trhu. Efektivním způsobem, jak zapojit partnery nejen z turistické branže, ale i obyvatelstvo, je jedno velké společné téma, které se stane pro daný rok či období středobodem všech aktivit a bude intenzivně a pozitivně komunikováno. Nejlépe pak téma originální a typické pro destinaci, se kterým se ztotožní místní a přitom bude atraktivní pro trh.

Příkladem může být v hornorakouském Linci téma Dunaj – evropská řeka, přírodní fenomén, dopravní tepna, inspirace pro umělce, hudebníky, pro místní „náš Dunaj“. Do dvouletého projektu se zapojují kulturní instituce s výstavami, koncerty, ale i průmyslové firmy, pro něž je voda Dunaje nezbytná, např. Ocelárna Voestalpine AG. Téma vzaly za své školy i hotely a hlavně média. Vznikají edukační aktivity i turistické produkty, Linec si tak buduje image kulturního města, atraktivní turistické destinace a kvalitního místa pro život. Je to strategie správná a úspěšná, Linec je prosperující město, kterému přibývá obyvatel.

 

Z kterých zkušeností bychom měli především čerpat? A jsou vždy zkušenosti přenosné?

Inspiraci a nápady lze nalézt u měst, která byla Evropskými městy kultury, jako např. Graz nebo Linec. Všechny zkušenosti jsou velmi cenné, v našem prostředí někdy hůře uplatnitelné. Jsem však přesvědčená, že jedno můžeme převzít, a to bez velkých investic a legislativních úprav. Pokud se na společném velkém tématu a projektu shodneme, měli bychom na něm všichni pracovat ke zdárnému výsledku, nikoli jej v poločase zpochybňovat. Dobré je, že máme nápady, skvělá témata a odvahu, příštím velkým kulturně-turistickým projektem je Plzeň – Evropské hlavní město kultury 2015. Měli bychom mu držet palce a pomoci. Má rysy evropského kreativního projektu a v ČR je takových akcí jako šafránu.

 

A jaké zkušenosti máte s novým působením v oblasti Dunaj-Vltava?

Vidím v přímém přenosu, jak se města a místa v zahraničí profilují, jak podporují kulturní, kreativní a originální projekty. Jak třeba typická horská i alpská destinace Kitzbühel přemýšlí dlouhodobě, že jen s pověstí lyžařského střediska není budoucnost růžová. Kladou si tu otázky Bude dostatek sněhu? A co odchod mladých?, a tak v létě město podporuje například kulturní projekt open-air s hvězdami typu Elina Garanča.

 

Za odpovědi poděkovala

Marta Jedličková

 

 

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *