Jiří Pos: Letos očekáváme 11 milionů cestujících

Nejen zimní letový řád, změna bezpečnostních opatření a paralelní dráha byla témata, o kterých jsme si povídali s ředitelem Letiště Praha Ing. Jiřím Posem.

Jiří Pos, ředitel letiště Praha

Jiří Pos, ředitel letiště Praha Foto: Luděk Neužil

V platnost vstoupil zimní letový řád. Jaké novinky nabízí?

V zimním období až do konce března bude na pražském letišti operovat 52 leteckých společností včetně 5 cargo dopravců. Pozitivní je, že počet přímých pravidelných linek v osobní přepravě se oproti loňskému roku zvýšil na 85 destinací v 38 zemích světa. Nově se objevuje 8 leteckých společností a 10 destinací. Další dobrou zprávou je pro nás letošní předpokládané překročení počtu přepravených cestujících, který by se měl pohybovat okolo 11 milionů. Těší nás rovněž dynamický nárůst segmentu lokálních cestujících. Po čtyřech letech jsme se celkově opět dostali do plusových čísel a očekáváme zhruba dvouprocentní meziroční růst.

Čemu lze tento pozitivní obrat připisovat?

Určitě tomu, že náš klíčový partner ČSA dokončil optimalizaci flotily a snižování kapacit. K zajímavým meziročním růstům a novým projektům došlo i u dalších síťových dopravců.

Jsou přes snížení svých výkonů ČSA stále vaším nejvýznamnějším partnerem?

Ačkoliv se podíl ČSA snížil z historického maxima 55 % na současných 25 % v počtu přepravených cestujících i pohybů na letišti, stále jsou naším nejvýznamnějším strategickým partnerem. Za nimi následují Travel Service, easy Jet, Lufthansa a British Airways.

Vždy se mluví především o nových společnostech, méně pak o těch, které odcházejí. Jsou takové?

V poslední době jsme nezaznamenali žádný zásadní odchod, posledním významnějším byl Ryanair.

Právě v souvislosti s Ryanairem se často mluví o tom, že pražské letiště je drahé. Co je na tom pravdy a jak poplatky porostou po přijetí nových bezpečnostních opatření v příštím roce?

Je to mýtus, stačí si porovnat čísla z dalších srovnatelných letišť v Evropě a zjistíte, že poplatky v Praze jsou pod průměrem. Německá letiště, ale i Vídeň, Budapešť či Bratislava jsou dražší. Od 30. března 2014 dojde v souladu s platnou legislativou ke změně jediného poplatku – letištní taxy. V případě odletu z Prahy bude navýšena o 18 Kč na 583 Kč, v případě přestupu pak o 7 Kč na 212 Kč. Výše byla stanovena na základě vývoje inflace v roce 2012 a s ohledem na připravovanou implementaci bezpečnostních opatření, která budou muset být v návaznosti na rozhodnutí EU nově realizována od příštího roku. Tato změna bude automaticky zahrnuta do ceny letenky. Ostatní kategorie poplatků z letecké činnosti, účtované leteckým dopravcům, zůstanou zachovány na stejné úrovni.

O jaká bezpečnostní opatření se přesně jedná a co to pro vás bude znamenat?

Vzhledem k tomu, že v únoru příštího roku dochází ke změně v oblasti přepravy tekutin a gelů na palubách, jsme si museli pořídit speciální detektory. Celková investice a náklady na personál činí okolo 20 milionů korun. V principu jde o to, že dětská strava, léky, tekutiny a gely pořízené v duty free obchodech budou moci být převáženy po zkontrolování i v objemu nad 100 ml.

Jaké další novinky můžeme očekávat v roce 2014?

Mezi pozitivní novinky příštího roku jistě patří rozšíření nabídky destinací. Připravujeme pravidelnou spolupráci se společnostmi Air Transat, Air Maroc a Adria Airways. Zapomenout nesmím ani na zvyšování komfortu pro cestující na letišti, nový vícejazyčný informační systém, nové informační přepážky a zlepšení nabídky cenově dostupného občerstvení. Plánujeme rovněž otevření společné přepážky Dopravního podniku hl. m. Prahy, Pražské informační služby a Českých drah a věříme, že se podaří také instalovat kiosek pro bezhotovostní nákup jízdenek městské hromadné dopravy.

A jaké jsou plány do vzdálenější budoucnosti, na mysli mám především spojení letiště s centrem města a výstavbu paralelní dráhy?

Dopravní obslužnost letiště je pro nás velmi důležitá, ale vzhledem k tomu, že nebudeme ani investorem, ani provozovatelem dráhy, můžeme projekty a jednání jak o spojení letiště na vybrané železniční nádraží v centru Prahy, tak v dlouhodobém horizontu vybudování zastávky mezinárodních vlaků na letišti pouze podporovat. Rozšiřování letiště je naším klíčovým projektem, ale výstavba paralelní dráhy nabírá s ohledem na původní harmonogram určitý skluz. Nyní jsme ve finální fázi dokončování dokumentace pro územní rozhodnutí, o které požádáme v příštím roce. Poté by mělo následovat stavební povolení a zahájení výstavby v roce 2016. Do provozu bychom dráhu chtěli uvést v roce 2019.

Děkuji za rozhovor.

 Lenka Neužilová

 

komentáře 3

  1. Víťa M. says:

    Pěkné, pěkné, a jak dlouho budou muset volit pasažéři mezi předraženými taxíky a velmi špatným spojením autobusy?

  2. Bedřich Novotný says:

    Souhlasím s vámi! Pokud v autobusech není prostor na kufry, stává se jízda z Dejvické hororem. Nejenže autobus stojí na každém kroku, ke stanicím si připočítejte taky semafory.

  3. veronika says:

    Nevím, do jaké míry má Letiště Praha šanci ovlivnit ceny taxíků…

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *