Jennyfer Cirignotta: Dnes by už nikdo nic takového nepostavil

Rozhovor s Jennyfer Cirignottou o Rhétské dráze, jejíž část letos slaví desáté výročí zapsání na seznam UNESCO. V této největší soukromé železniční společnosti ve Švýcarsku zastává Jennyfer funkci market manažerky pro Českou republiku, Polsko, Holandsko a Velkou Británii.

Foto: Naďa Rybárová

Jak stará vlastně Rhétská dráha je a čím si zasloužila zápis na seznam UNESCO?
Téměř 130 let, příští rok bude slavit výročí. Na seznamu světového kulturního dědictví UNESCO je však zapsána jenom její část, a to tratě Albula a Bernina. Albula vede mezi městy Thusis a Svatý Mořic a její délka je 67 km, trať Bernina vede ze Svatého Mořice do italského Tirana a měří 61 km. Celková délka sítě je 384 km, na seznamu UNESCO je tedy zapsáno jejích přibližně 30 procent. Těchto 30 procent je totiž výjimečným mistrovským dílem. Celý tento úsek skvěle zapadá do krajiny a vůbec ji nenarušuje. Stoupá až do výšky 2253 metrů nad mořem, železniční stanice Ospizio Bernina je vůbec nejvýše položenou železniční zastávkou v Evropě a za devadesát minut jste v pouhých 425 metrech v Tiranu. Pozoruhodná je i zastávka Alp Grüm, kam se jinak než vlakem nebo pěšky nedostanete. Můžete tam i vystoupit a přenocovat, v budově nádraží je i hotel a restaurace. Snad nejpozoruhodnější na této trati je ale viadukt Landwasser a také kruhový viadukt u Brusia. Něco takového by dnes už nikdo nestavěl.

Rhétská dráha ale neznamená jen vlaky jezdící po tratích Albula a Bernina. Co např. takový Glacier Express?
Glacier Express jezdí na trati mezi Svatým Mořicem a Zermattem a provozují ho společně Rhétská dráha a Matterhorn Gotthard Bahn. Pravda ale je, že většina cesty tohoto vlaku vede právě po tratích Albula a Bernina. Cesta ze Svatého Mořice do Zermattu trvá celkem přes 7 a půl hodiny, ale nemusíte to ujet v celku. Na cestě je spousta zastávek, kde můžete chvíli zůstat. A i kdybyste to jeli naráz, užijete si to. Od ledna příštího roku v tomto vlaku přibude k první a druhé třídě ještě excellence class, tam bude pouhých dvacet míst, vlastní bar, transport od vlaku do hotelu, na co si jen vzpomenete. A nebude to zase až tak drahé, za těch necelých osm hodin vás to přijde na 600 až 700 eur.

Rhétská dráha bude mít 130. narozeniny, ale nepředpokládám, že vlaky, které na ní jezdí, jsou stejně staré…
To jistě ne. Vlaky jsou nové, moderní a pohodlné. Teď např. nakupujeme nové vlaky, je to největší objednávka v historii Rhétské dráhy v ceně 361 milionů švýcarských franků. Vlaků je 36, dostat bychom je měli příští rok. Už teď máme třeba dětský vagon nebo vagon pro fotografy, ten je ve vlaku zařazen na úplný konec. Tento vagon má okna od podlahy až po strop, na Landwasser viaduktu vlak zpomalí a cestující fotografují. To je veliká atrakce.

Máte v gesci Českou republiku, kolik českých turistů služeb Rhétské dráhy každoročně využívá?
Pokud jde o skupiny, jsou to tak asi tři až čtyři tisíce ročně. Ale celkově je to více, ale nevíme, kolik, protože o individuálních turistech nemáme samozřejmě přehled.

Děkuji za rozhovor.
Naďa Rybárová

 

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.