Jelena Bilić: „Chorvatsko plné života“ je mladá a energická destinace

Paní Jelena Bilić je od září loňského roku novou ředitelkou zastoupení Chorvatského turistického sdružení v České republice se sídlem v Praze. Narodila se ve Splitu a po absolvování oboru cestovní ruch na vysoké škole ekonomické posbírala bohaté zkušenosti v oblasti cestovního ruchu v cestovních kancelářích a hotelových společnostech. Před nástupem do Prahy zastávala funkci ředitelky Turistického sdružení města Sinj. Chorvatsko je nejoblíbenější letní destinací českých turistů, ale turistická nabídka Chorvatska je pestrá po celý rok. Nové paní ředitelky jsme se zeptali nejen na loňskou sezonu, ale také na plány pro letošní rok.

Foto: Luděk Neužil

Foto: Luděk Neužil

Na jaké příčce návštěvnosti se umístili čeští turisté a kolik jich bylo, jak loňskou sezonu hodnotíte?

Podle prvních oficiálních údajů systému chorvatských turistických sdružení bylo v roce 2015 z českého trhu realizováno 739 231 příjezdů a 5 124 646 přenocování, což představuje oproti roku 2014 nárůst o 3,88 % v příjezdech, respektive 3,89 % v přenocováních. Čeští turisté jsou v Chorvatsku po Němcích, Slovincích a Rakušanech na čtvrtém místě v počtu přenocování. Nárůst příjezdů turistů v květnu a září ukazuje na skutečnost, že provedené aktivity chorvatského Ministerstva cestovního ruchu a Chorvatského turistického sdružení prováděné s cílem prodloužení turistické sezony přinesly dobré výsledky.

 

Můžete nám prozradit, jaká je vaše koncepce na propagaci Chorvatska na českém trhu?

Je pro nás mimořádně důležité propagovat nový komunikační koncept chorvatského cestovního ruchu „Chorvatsko plné života“. Tímto konceptem popisujeme Chorvatsko jako destinaci plnou přírodních krás, ostrovů, tradice, historických památek, ale také jako destinaci plnou dobrodružství a středomořského způsobu života. Zastoupení Chorvatského turistického sdružení bude letos pro české cestovní kanceláře a agentury pořádat speciální prezentace, aby je informovalo o novinkách v turistické nabídce Chorvatska, představí Chorvatsko a bude distribuovat propagační materiály na veletrzích cestovního ruchu v několika českých městech, plánuje v Chorvatsku organizovat studijní cesty novinářů a zástupců českých cestovních kanceláři a agentur s cílem zprostředkovat co nejvíce možností pro dovolenou v Chorvatsku.

 

Jaké máte plány pro zviditelnění Chorvatska jako celoroční destinace?

Před dvěma lety spustilo Chorvatské turistické sdružení velký projekt s názvem Chorvatsko 365. Cílem projektu je vytvoření programu a nabídky k přilákání turistů mimo tradiční letní měsíce. Na projektu se podílí 22 destinací, jejichž povinností je mít v provozu alespoň 50 % ubytovacích kapacit a doprovodných programů. Projekt Chorvatsko 365 zahrnuje šest produktů: kulturu, gastronomii a víno, aktivní turistiku, cyklistiku, wellness a konferenční turistiku.

 

Na co budete v letošním roce nejvíce cílit, jaká témata obsáhnou letošní kampaně?

Aktivity se budou skládat z nejrůznějších integrovaných komunikačních iniciativ na off-line a on-line kanálech a budou zahrnovat reklamní kampaň, mediální vztahy a zapojení do sociálních sítí, vše v souladu s novým sloganem Chorvatsko plné života. Důraz bude kladen na tři klíčové produkty pro český trh, a to jsou: slunce a moře, aktivní dovolená a námořní turistika. Cílem je zajistit Chorvatsku pozici mladé a energické destinace nabízející výjimečnou škálu různých životních stylů a zkušeností.

 

Jak je v Chorvatsku pojímána agroturistika?

Venkovská turistika má v turistické nabídce Chorvatska velký potenciál, zejména vyniká nabídka gastronomie a vinařství. Rozvoj venkovské turistiky pomáhá uchovat místní identitu, tradice a zvyky, posiluje ekologickou produkci a pomáhá rozvoji venkovských oblastí především v kontinentálním Chorvatsku. Vzhledem k tomu, že poskytuje velké možnosti pro prodloužení turistické sezony, zapadá do dlouhodobé strategie rozvoje chorvatského cestovního ruchu.

 

Jak je vaše země zapojena do trvale udržitelného cestovního ruchu?

Chorvatské Ministerstvo cestovního ruchu a Chorvatské turistické sdružení přikládají zvláštní význam udržitelnému rozvoji chorvatského cestovního ruchu, což je patrné z mnoha dosavadních aktivit a programů na území celého Chorvatska. Jedním z významnějších projektů s již desetiletou účastí Chorvatska je Evropská destinace nejvyšší kvality (EDEN), jejímž cílem je vytvořit evropskou síť nejkrásnějších destinací udržitelného cestovního ruchu. Účelem projektu je propagovat turisticky méně rozvinuté destinace pod heslem Objevte skryté poklady Evropy, odměnit udržitelné formy cestovního ruchu, upozornit na rozmanitost a kvalitu a bojovat proti sezonnosti.

 

Od dubna spojí Prahu se Záhřebem pravidelná linka ČSA s frekvenci 4x týdně. Jaký je váš soukromý cestovatelský tip v Záhřebu, který byste českým turistům doporučila?

Záhřeb, hlavní město Chorvatska, je turistickou destinací, která neustále zaznamenává nárůst příjezdů a přenocování turistů již několik let v řadě. Sezona v Záhřebu trvá 365 dní v roce a každý měsíc nabízí Záhřeb svým hostům různé akce a události. Město má spoustu památek, vybrala bych gotický kostel sv. Marka, katedrálu, Chorvatské národní divadlo, Kamennou bránu a Věž Lotrščak, Botanickou zahradu, Muzeum rozpadlých vztahů… Populární turistická prohlídka místních i zahraničních turistů, Tajemství čtvrti Grič v Záhřebu, získala významné mezinárodní uznání The Luxury Travel Guide Award 2016. Po hlasování více než 500 000 registrovaných uživatelů z celého světa získala ocenění v kategorii Unique Experience of the Year. Za zmínku stojí, že si Záhřeb podle volby portálu European Best Destinations přesvědčivě odnesl titul nejlepší vánoční destinace v roce 2015. Této volby se zúčastnilo 101 703 lidí ze 176 zemí celého světa, z nichž Záhřeb získal téměř 30 000 hlasů.

 

Na jaké novinky se může těšit odborná i široká veřejnost během veletrhu Holiday World?

Chorvatské turistické sdružení představí turistickou nabídku Chorvatska v rámci 25. veletrhu Holiday World na stánku, který je sladěn s novým komunikačním konceptem chorvatského cestovního ruchu Chorvatsko plné života. Spoluvystavovatelé z Dubrovnicko-neretvanské, Splitsko-dalmatské a Šibenicko-kninské župy přiblíží návštěvníkům bohatství svých regionů – jedinečné pláže, kulturní a historické památky, přírodní krásy. Zvu všechny čtenáře, aby nás navštívili a odhalili, proč je Chorvatsko plné života!

 

Za odpovědi poděkovala

Vlaďka Bratršovská

 

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *