Jedinečná horská železnice na krušnohorskou Moldavu bude od víkendu opět v provozu

Na sesuvem poničenou trať do Moldavy v Krušných horách se v sobotu vrátí vlaky, uvedla Gabriela Novotná z Českých drah. Výluka trvala od poloviny loňského března, kdy se podmáčená půda sesunula a posunula koleje. Pro trať připravili na Moldavě na 18. listopad slavnost.

Práce na opravách trati trvaly déle, než Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) předpokládala. Původně chtěl vlastník stihnout rekonstrukci do konce loňského roku. Náklady oproti odhadovaným 50 milionům korun vzrostly na víc než 60 milionů. Na čtyřkilometrovém úseku jezdily během výluky autobusy. Při listopadové slavnosti bude cestující dopravovat na Moldavu moderní souprava Shark a historický motoráček. Návštěvníky čeká například závod pro milovníky krosu, horských kol nebo běhu se psem.

Lokálkou se dopravují do hor nejen turisté v létě, ale i běžkaři a lyžaři v zimě. Lokální trať stará víc než 130 let vedla ze severu Čech do středního Saska. Za stavbou severočeské železniční trati z Mostu přes Dubí do Moldavy v Krušných horách stáli uhlobaroni. Trať vybudovala společnost Pražsko-duchcovská dráha, hlavním cílem bylo umožnit export uhlí do sousedního Saska. První projekty na propojení Mostecké uhelné pánve se Saskem vznikly již v šedesátých letech devatenáctého století, finanční a technické obtíže však stavbu pozdržely. Úsek Most-Hrob byl otevřen 15. května 1877, úsek Hrob-Moldava v Krušných horách až 6. prosince 1884. Přeshraniční provoz do saského Freibergu započal 18. května 1885.

Před první světovou válkou sloužila trať především ke svému původnímu účelu, přepravě uhlí. V meziválečném období se dále rozvinula přeprava průmyslových výrobků, trať začali využívat i turisté. Za druhé světové války byla správa českého a saského úseku sjednocena, vlaky projížděly celou trať Most–Freiberg. 8. května 1945 těleso trati obsadily tankové oddíly Rudé armády. Přeshraniční provoz nebyl obnoven, význam horského úseku do Moldavy upadal. Výjimku tvořil rok 1952, kdy byl do stanice Moldava přepravován materiál pro výstavbu vodního díla Fláje. V šedesátých a sedmdesátých letech 20. století byly z důvodu těžby uhlí některé úseky trati přeloženy

Německá strana opět uvažuje o obnovení železniční trati na chybějícím úseku na saské straně, kde byly ke konci války vytrhány koleje, a obec Moldava by chtěla oživit nádražní budovu. Zchátralé vlakové nádraží z roku 1885 před dvěma lety obec koupila, chtěla by v ní obnovit restauraci a provozovat půjčovnu kol, lyží či úschovnu sportovního náčiní.

Newsroom TTG, ČTK

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.