Je na Islandu přeturistováno?

Cestovní ruch na Islandu roste závratným tempem a přináší na ostrov peníze. Někteří místní už ale mají turistů po krk. Jak tento problém řešit?

Modrá laguna s termální vodou je jednou z hlavních islandských atrakcí. Základní vstupné kolem 1200 Kč.

Islanďané doposud stále početnější davy turistů vítali. Z odvětví cestovního ruchu se však nyní ozývá varování, že vstřícný postoj místních může brzo ochladnout.

„Existují náznaky, že tolerance k turistům se snižuje, a to zejména v turisticky nejvyhledávanějších oblastech“, uvedla ředitelka islandského turistického svazu Helga Árnadóttir. Tento problém je třeba brát vážně, neboť cestovní ruch je na Islandu druhé nejvýznamnější hospodářské odvětví.

Lze říci, že Island po těžké finanční a bankovní krizi spasil právě cestovní ruch. Devět let po bankrotech bank roste islandská ekonomika tempem přes 7 % ročně, nezaměstnanost je pod 3 % a devizy se do země hrnou. Rozmach turistiky vedl ke stavební konjunktuře a ke vzniku desítek tisíc pracovních míst. „Turistika nám skutečně pomohla,“ potvrzuje Gylfi Magnusson, profesor na Islandské univerzitě a bývalý ministr hospodářství. „Kdyby nebylo tohoto neočekávaného boomu, zotavení by trvalo podstatně déle.“

Podle údajů islandské centrální banky (Íslandsbanki) pochází téměř 40 % islandských devizových příjmů právě z příjezdového cestovního ruchu. Každý návštěvník přispěje do islandského ekonomiky částkou kolem 1600 euro, což rozhodně není málo.

Letos se počítá přibližně s 2,3 milionu návštěvníků, což znamená oproti loňsku nárůst o plných 30 %. Od roku 2010 se počet turistů na Islandu více než ze zčtyřnásobil. Na ostrově přitom žije jen 330 000 stálých obyvatel. V letních měsících je každý pátý člověk na Islandu turista. Jen v září 2017 statistický úřad zaznamenal 378 300 přenocování. Nejvíce na Island přijíždějí Američané (516 373 návštěvníků za období leden–říjen 2017), po nich Britové (252 794), Němci (145 398), Kanaďané (94 379) a Francouzi (91 994). První desítku doplňují Číňané, Poláci, Španělé, Švédové a Dánové.

Svatba na Islandu? Proč ne!

„Většina Islanďanů se k cestovnímu ruchu staví pozitivně a chápe jeho význam,“ poznamenává Helga Árnadóttir. Možná však toto odvětví potřebuje stanovit jisté hranice. „Z kolika budov mají být v Reykjavíku hotely? Kolik tu má být restaurací? Kolik bytů chceme pronajímat? Toto musí rozhodnout vláda.“

V létě jsou restaurace v Reykjavíku nabité. Je nedostatek hotelových pokojů, díky tomu prosperuje AirBnB a určité čtvrtě v hlavním městě se vylidňují, neboť většina bytů pronajímá turistům. S ohledem na turisty si domácí však stěžují hlavně na vandalismus, zavedení vstupného do národních parků, rostoucí ceny a staveniště hotelů. Loni se také rozpoutala rozsáhlá debata o jednom speciálním nešvaru: vzhledem k nedostatku veřejných toalet si turisté houfně ulevují na okraji ulic a na soukromých pozemcích.

Cestovní ruch má však i kladné stránky. Například dostupnost restaurací po celé zemi a vyšší životní úroveň obyvatel. Řada zemědělců na venkově je vděčná za doplňkové příjmy z turismu. Cílem islandského destinačního managementu je, aby turisté do země přijížděli po celý rok, včetně dosti temné zimy, a aby navštěvovali celý ostrov, nikoli jen jihozápad a hlavní město. K tomu je však potřeba zlepšit infrastrukturu, aby turistické cíle byly dostupné i v zimě.

„Nemyslím, že máme nějaký převis návštěvníků. Když mluvíte s lidmi, kteří bydlí jen kousek za Reykjavíkem, tak ti vám řeknou, že by byli rádi, aby k nim přijíždělo turistů víc,“ říká Inga Hlín Pálsdóttir, ředitelka Visit Iceland.

Za rizika pro islandský turismus lze považovat poněkud nestabilní politickou situaci v uplynulých dvou letech a také směnný kurz islandské koruny. „Turisté přijíždějí na kratší dobu, protože je to tu dražší,“ vysvětluje Helga Árnadóttir. Už v roce 2015 byly ceny ubytování a stravování o 44 % vyšší než průměr EU. Helga Árnadóttir však očekává, že turistický nápor se oslabí a nastoupí „normální růst“ v rozmezí 3–5 % ročně.

Petr Bílek

 

Autor Petr Bílek (Články)


Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *