Janez Mekinc: Zabezpečení bezpečnosti je pro cestovní ruch klíčové

O bezpečnosti cestovního ruchu a krizové komunikaci touroperátorů jsme si povídali s dr. Janezem Mekincem, doc., exprezidentem čestného rozhodčího soudu Kodexu policejní etiky, expertem na zasedání Evropské rady v programu „Policie a lidská práva“. Rozhovor se uskutečnil na půdě Vysoké školy obchodní v Praze v rámci březnového mezinárodního workshopu školy.

Janez Mekinc Foto: Kamila Nosková

Janez Mekinc Foto: Kamila Nosková

Co je největší problém bezpečnosti v cestovním ruchu?

První je změna klimatu, což přináší přírodní katastrofy, jako jsou tsunami v Indonésii, New Orleans nebo povodně v Evropě. Další jsou nehody v průmyslu, jaderná elektrárna v Japonsku, průmyslové továrny v Maďarsku. Obchod v Japonsku nějakým způsobem fungoval, ale nejezdili turisté. Patří sem také sociální problémy, jako jsou revoluce v severní Africe, v Libyi, v Egyptě. Turismus se dostal do totální krize kvůli revoluci, sociálním změnám…

Existuje celá škála rozdílných nebezpečí pro turisty. Zabezpečení bezpečnosti je pro cestovní ruch klíčové. Když začnete o jakékoliv turistické destinaci uvažovat, první, co kontrolujete, je: kvalita, cena a samozřejmě bezpečnost.

Máte nějaké doporučení pro tyto destinace?

Touroperátor může vytvořit analýzy bezpečnostní situace a standardů v zemi, kterou nabízí. Právě touroperátoři, kteří mají své zástupce v dané lokalitě, mohou bezprostředně podat zprávy o situaci. Součástí je i prevence, například vypravit speciální letadlo v momentě, když by se dělo něco opravdu zlého. Daleko vážnější jsou pak problémy, když mluvíme o přírodních katastrofách.

V případě Egypta média hledala čtivé zprávy a cestovky se bránily, v turistických oblastech byla situace bezpečná. Jak byste v tomto případě oslovil veřejnost?

Nelze přímo odpovědět. Ve Slovinsku našli touroperátoři místo Egypta Maroko nebo Turecko. Nejlepší cesta je, když média poskytují správné informace – pravdu. A když jsou zde nějaké problémy, měli by o nich mluvit. Když je zkušenost s bezpečností pozitivní, měli by to také zdůraznit ve zprávách o situaci v dané zemi.

Touroperátor by měl rozdělovat typ turistů. Standard pro cestování s rodinou je mnohem výše, než když cestujeme jako batůžkář. Ti mohou klidně vyrazit do Káhiry, a jsem si jistý, že víceméně to bude v pohodě. Ale asi by to nebylo teď ideální pro rodinu. Ale Šarm el Šejk nebo Hurghada jsou bezpečné. Stejná destinace má pro rozdílné typy turistů jinou úroveň bezpečnosti.

Egypt bude muset utratit hodně za reklamu, aby se představil jako bezpečná destinace. Stejný problém měl posledních 50 let Izrael. Podle profesionálů z marketingu v turismu rizikových zemích není možné říkat, že máme vše pod kontrolou.

Funguje popularizace bezpečnosti. Viděl jsem video, kde si lidé dělají legraci z bezpečnosti. Dívka sedí na pláži a kluk ji zve na nápoj, nabízí jí, že jí namaže záda. A ona ho striktně odmítá. Na pláži je jediný strom, který se nečekaně zřítí přímo na tuto dívku. Není možné nikomu a nikde zajistit totální bezpečnost.

Pocit bezpečí je velmi citlivá otázka. Když bezpečí destinace propagujete velmi mnoho, budou se ostatní ptát, proč propagujete bezpečnost tak hodně? Když o tom nebudete vůbec mluvit, budou se ostatní lidé bát. Je tu velmi tenká hranice mezi propagací a ignorancí otázky bezpečnosti.

Neodradí ostatní skupiny informace, že to není vhodné pro rodiny?

Neměli byste se zaměřovat na to, co je špatně, ale naopak na to, co je dobré. Vezmete si cílovou skupinu, podíváte se, co je zajímá, po čem touží, co je pro ně dobré. A nabídněte jim dobré věci a pozitivní balíčky. Touroperátor by pořád měl být čestný k sobě i zákazníkům. Pokud je něco špatně, měl by přestat prodávat danou destinaci.

Co si myslíte o tom, když minulý rok vydalo české velvyslanectví zprávu o tom, že nedoporučuje cestovat do Egypta, ale britské ministerstvo zahraničí vytyčilo jen krizové oblasti.

Nejjednodušší je samozřejmě říci, je to nebezpečné. Ale mnohem složitější je analyzovat problém a najít řešení. Ale britská nebo německá ministerstva zahraničí mají mnohem více dat z ambasád, agentur atd. A pokud se oni rozhodnou jinak, měli bychom je občas následovat. Je snadné najít si informace na webu. Touroperátoři mají velkou výhodu, že mají vlastní lidi v daných oblastech. To ani média nemohou zajistit. Nejlepší je analyzovat všechny zdroje a udělat z toho pak ucelený pohled na danou destinaci.

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *