Jan Pohaněl: Cesty k sousedům

Jan Pohaněl, vedoucí českého zastoupení Německé turistické centrály (DZT) se sídlem v Praze, s námi pohovořil o cestách z Česka do Německa a prozradil nám svůj tip na cestu na víkend.

Foto: Petr Bílek

Které oblasti Německa jsou ze strany českých turistů dosud poměrně neobjevené?

Například Düsseldorf. Češi tam sice jezdí, ale ne z důvodu rekreace, spíš obchodně. Málokdo ví, že to je město, které nabízí gastronomické zážitky, kulturu i architektonické památky. Je to město s třetí nejlepší kvalitou života v Německu, po Mnichovu a Frankfurtu nad Mohanem. Je tu velká koncentrace restaurací a pohostinství, takže poměrně malé centrum města má přezdívku „nejdelší výčepní pult světa“. A navíc se tam dá letět z ČR přímo. A další oblast? Severní Německo.

Takže Balt nepřestal být jen nostalgickou „vzpomínkou na Rujánu“ a nestal se místem, kam Češi v létě jezdí k moři?
Podle čísel přenocování českých turistů jsou přímořské oblasti, konkrétně země Přední Pomořansko – Meklenbursko a Šlesvicko-Holštýnsko, stále na chvostu. Je to asi tím studeným mořem a vyššími cenami – Rujána se mezitím stala oblíbeným místem německých, rakouských a švýcarských turistů, jejichž poptávka žene ceny nahoru. Alternativou ale může být uskrovnit se a přenocovat v kempu. Ty jsou ostatně zařízené na velmi vysoké úrovni.

Nabízejí severní Německo cestovní kanceláře?
Ano, ale spíše ve formě poznávacích zájezdů, například po hanzovních městech a přírodních rezervacích. Např. kousek od Brém se nachází snad největší ptačí park v Evropě.

A teď prosím celkový obrázek: jak se vede cestovnímu ruchu do Německa obecně?
Výtečně. V roce 2016 Německo zaznamenalo 80,8 milionu přenocování zahraničních hostů, o 1,4 % více než o rok dříve. Nadpoloviční většina, 53 % turistů ze zahraničí, jezdí do Bavorska, Berlína a Bádenska-Württemberska. To platí velmi obdobně i pro Čechy, kterých, podle přenocování, více než polovina jezdí do zmíněných tří zemí. Následují blízké Sasko a Severní Porýní – Vestfálsko.

A čísla pro český příliv turistů do Německa?
V roce 2016 zaznamenalo Německo 2,3 milionu cest z České republiky, z toho 53 % dovolených, 29 % obchodních cest a 18 % soukromých cest za příbuznými a známými. Pokud jde o přenocování, Češi jsou mezi zahraničními turisty na 16. místě, těsně před Japonskem.

Proč jezdí Češi do Německa?
Nejčastěji jezdí Češi do Německa za kulturou a památkami ve městech. Druhé místo patří aktivní dovolené v přírodě. A poté zábavní parky – to je v Německu velký fenomén, je jich tam přes stovku! Můžeme zmínit Europa Park nebo Legoland u Günzburgu. Důležité jsou také nákupy, například v Drážďanech.

Jaký je poměr individuálních a organizovaných turistů z Česka do Německa?

Za rok 2015 jich jelo přes cestovky do Německa zhruba 11 %, zbytek cestoval individuálně.

Teď osobní otázka: kam byste poradil jet na víkend?
Je toho spousta. Pokud však mám zmínit pouze jednu lokalitu, tak je to Oberwiesenthal, lázeňské městečko v Krušných horách. Tam lze jet v zimě, za lyžováním na Fichtelbergu a Klínovci, v létě tam lze provozovat turistiku a cykloturistiku. A také tam jsou ony lázně. A pokud přece jen mohu ještě jedno místo, tak v létě do Braniborska do oblasti Fläming, kde je přes 200 km cyklotras vhodných i pro inline brusle.

Co je důvodem, že tíhnete k Německu a němčině?
Moji prarodiče byli německého původu a díky nim jsem do jisté míry vyrůstal dvojjazyčně, i když jsem pak absolvoval české školy. Později jsem také navštěvoval část příbuzných, kteří do Německa emigrovali, a postupně tuto zemi objevoval.

Můžete prosím popsat svůj profesní vývoj a jak jste se dostal k současné práci?
Vždycky mě zajímala kombinace tří věcí: obchodu, marketingu a médií. Během studií na VŠE v Praze jsem pracoval jako průvodce turistů Prahou, kdy jsem navázal kontakty s českými incomingovými kancelářemi i německými touroperátory. Po promoci jsem byl na půlroční stáži v Evropské komisi a pak jsem nastoupil do Česko-německé obchodní a průmyslové komory v Praze. Nejprve jako poradce pro podporu obchodu a průzkum trhu, kdy mým hlavním úkolem bylo propojovat německé a české firmy. Později se moje agenda rozšířila, když jsem se stal vedoucím re­gionální pobočky v Ostravě. Tam jsem pěstoval kontakty s klíčovými průmyslovými hráči v regionu a zapojoval je do aktivit česko-německé komory. Během této práce jsem ještě dálkově vystudoval obor mediální studia na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. A letos jsem se přihlásil do výběrového řízení na vedoucího Německé centrály pro cestovní ruch. A vyšlo to.

Co jste se naučil jako průvodce skupin po Praze?
Je velký rozdíl provádět malou skupinu do pěti lidí a mít na starosti celý autobus. Malé skupiny zvládnete, mívají společný zájem. Ve větší skupině se zájmy po chvíli začnou tří­štit, někteří jsou po hodině unavení, jiní by rádi ještě něco viděli. Pak musíte pohotově improvizovat. Doporučil bych průvodcovství jako dobrou brigádu pro studenty, kdy si zvyknete prezentovat před lidmi, a to ještě v cizím jazyce. A naučíte se reagovat na nečekané situace.

Jaká je strategie Německé turistické centrály v ČR na příští rok?
Obecně lze naše aktivity roztřídit do tří oblastí. První jsou online a sociální média. Druhou je práce s novináři a třetí je spolupráce s touroperátory. Naše těžiště bude i příští rok v online komunikaci, v rámci marketingové kampaně Germany – Simply Inspiring. Jde mj. o to zahrnout do naší činnosti partnery ve všech šestnácti spolkových zemích. Chceme představovat skutečné příběhy, neboť právě ty inspirují a motivují lidi k cestování. Proto budeme spolupracovat s českými bloggery, youtubery a instagramery. S touto spoluprací již máme dobré zkušenosti v jiných zemích, například v Rakousku.

A co touroperátoři?
Snažíme se podporovat nabídku Německa v balíčcích touroperátorů. Nabízíme různé B2B networkingové akce s německými partnery, a pak také platformu veletrhu Germany Travel Mart (GTM). Je to akce pro zvané účastníky a touroperátoři se tam mohou potkat s poskytovateli služeb v německém cestovním ruchu. Konkrétně: letošní GTM navštívilo přes 500 mezinárodních nákupčích z 50 zemí, kteří se setkali s 330 poskytovateli služeb. V rámci veletrhu se konají ještě různé pre-convention tours, kde mohou účastníci sami poznat místa později nabízená zákazníkům.

A jaké bude téma příštího roku – po 500 letech reformace a Martinu Lutherovi?
Bude krásné: německá gastronomie. Zapojeno bude opět všech 16 spolkových zemí. V kampani si každá země vybere svůj pokrm nebo nápoj a natočí o nich krátký videospot. V Německu je po Francii nejvíce restaurací oceněných michelinskou hvězdou, kolem tří set. Můžeme se těšit i na food truck s německou kuchyní, který bude jezdit po Praze. A podle mě nesmírně zajímavé jsou německé nápoje – vedle piva je tu třináct vinařských oblastí, a nejbližší hned v Sasku. Německá vína jsou v Čechách stále nedoceněná.

A témata pro další roky?
Opět to bude silný důraz na kulturní turistiku. V roce 2019 bude tématem 100 let výročí školy Bauhaus a o rok později 250. výročí narození Ludwiga van Beethovena.

Petr Bílek

 

Autor Petr Bílek (Články)


Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *