Jan Kalousek: Svět musí vidět Prahu pozitivně

Výbor pro zahraniční vztahy a cestovní ruch Zastupitelstva hlavního města Prahy se poprvé sešel 15. prosince loňského roku. Jeho předsedu Jana Kalouska jsme na radnici navštívili po čtvrtém zasedání, abychom se dozvěděli, co nového se v Praze v oblasti cestovního ruchu chystá.

Jan Kalousek Foto: Luděk Neužil

Jan Kalousek Foto: Luděk Neužil

Asi tím nejdiskutovanějším bodem je příprava koncepce cestovního ruchu. V jaké fázi se materiál nachází a co bude primárně obsahovat?

Na únorovém zasedání výboru jsme projednávali východiska pro koncepci podpory rozvoje cestovního ruchu v Praze, jehož vizí je vytvořit image hlavního města jako moderní metropole nejvyšších standardů z hlediska kulturního, turistického, gastronomického, společenského i bezpečnostního a zvyšovat počet turistů na únosnou míru, což reálně znamená zvýšení počtu přenocování zhruba o dvě až tři procenta. Chceme toho dosáhnout, aniž bychom zvyšovali zátěž historického centra města, naopak si klademe za cíl přilákat turisty i do dalších míst po celém území Prahy, pokud možno opakovaně.

Úsilí vyvineme i pro získání atraktivních kongresových a incentivních akcí a nápravu aktuálních problémů města, které kazí návštěvnický dojem. Pokusíme se rovněž v rámci našich možností posílit marketing a celkovou propagaci v zahraničí.

Jakými prostředky chcete cíle koncepce naplňovat?

Rádi bychom dosáhli pozitivního vnímání Prahy ve světě, k čemuž chceme využít nejrůznější kulturní akce i vliv významných českých celosvětově známých osobností, a to jak žijících, tak těch, které se vyznamenaly v minulosti. Samozřejmostí jsou i běžné marketingové nástroje, jaké představují televizní dokumenty, reportáže, PR články či komerční prezentace. Podporovat granty chceme i filmy renomovaných režisérů, kteří by svá díla natáčeli v Praze a město jejich prostřednictvím propagovali. Za úvahu stojí i poskytování pobytových stipendií světovým spisovatelům, kteří by Prahu zakomponovali do děje svých literárních prací.

To jsou plány pro příští léta. Jak vypadají plány na marketingové aktivity letošního roku?

Z celého rozpočtu hl. m. Prahy byla pro oblast cestovního ruchu schválena částka 93 400 000 korun, která bude rozdělena jednak na tisk materiálů pro Pražskou informační službu, o jejichž celkovém množství však budeme ještě diskutovat, jednak na partnerství a granty a v neposlední řadě na reklamní kampaň. Letos se v tomto bodě chceme soustředit především na internetovou bannerovou prezentaci.

Praha se tedy přestává prezentovat prostřednictvím účasti na veletrzích?

To je pravda tak napůl, protože podle již podepsaných smluv některé akce ještě dojíždějí, ale obecně lze říci, že vzhledem k enormně velkým nákladům především na logistiku chceme samostatnou prezentaci Prahy na zahraničních veletrzích zastavit a nahradit ji spoluúčastí na stáncích agentury CzechTourism.

 Jak tedy bude v budoucnu vypadat spolupráce s CzechTourismem?

Máme v plánu spolupráci především logicky propojit, vždyť Praha již z povahy rozdělení České republiky představuje jednu patnáctinu aktivit této agentury v oblasti propagace. Navíc Praha je stále nejnavštěvovanějším místem u nás a jejími ulicemi projde plných 63 procent všech turistů mířících do naší republiky. Rádi bychom tedy propojili výstupy CzechTourismu, města Prahy a Letiště Praha v jednotný vizuál se společným sloganem. Spolupráce je nastavena velmi dobře a doufám, že stejně bude i pokračovat.

Zmínil jste Pražskou informační službu, jaká budoucnost čeká ji? Hodně se mluví o její transformaci či restrukturalizaci.

Podle posledních debat a diskusí je mým osobním odhadem, že v nejbližší době k ní nedojde.

 A jak si představujete podporu kongresové turistiky?

Připravujeme jakýsi kongresový balíček, který by mohlo Prague Convention Bureau nabízet jako motivaci k pořádání kongresů v Praze. Prozatím máme na mysli podporu kongresů nad 500 účastníků, kteří by mohli mít dopravu v MHD během kongresu zdarma, rádi bychom zařadili třeba přijetí u primátora či návštěvu některých kulturních zařízení zdarma a uvažujeme i o cash backu pro organizátory.

Nelze se v souvislosti s kongresy nezeptat na Kongresové centrum Praha a jeho zadlužení.

Mimořádné zasedání Zastupitelstva hl. m. Prahy rozhodlo 24. března, že město ze svého rozpočtu poskytne Kongresovému centru Praha 79 055 400 Kč na úhradu kuponu z obligací. Ze strany města jde o půjčku, a pokud by Praha na toto řešení nepřistoupila, hrozilo by, že město přijde o majetek Kongresového centra v řádu miliard korun.

Děkuji za rozhovor.

Lenka Neužilová

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *