Jakub Juračka: Na naše hory můžeme být pyšní

Ačkoliv Asociace lanové dopravy (ALDR ČR) existuje u nás už mnoho let, s jejím prezidentem se k rozhovoru setkáváme poprvé. Již tři roky je jím Jakub Juračka, který je zároveň jednatelem Ski Areálu Troják v Hostýnských vrších. Zkušenosti z českých hor mu tedy nechybějí.

Jakub Juračka, prezident Asociace lanové dopravy Foto: Luděk Neužil

Jakub Juračka, prezident Asociace lanové dopravy Foto: Luděk Neužil

Než se pustíme do problémů na našich horách, můžete Asociaci lanové dopravy představit?

Asociace lanové dopravy je nezávislou a nedotovanou organizací, která profesionálně sdružuje provozovatele lanové dopravy, podnikatele na horách a některé horské městské a obecní úřady. Jejím předchůdcem byl Svaz provozovatelů lanovek a vleků, který vznikl již v roce 1990 s cílem spojit síly při vyjednávání lepších podmínek pro rozvoj lyžování u nás a rozšíření západního know-how tak, aby se odvětví rozvinulo způsobem srovnatelným s Evropou. Tehdy měl svaz 28 členů, v současnosti jich ALDR registruje zhruba 150.

Taková členská základna pokrývá asi většinu našeho území a Vy tak máte přehled o všech problémech, které obor trápí. Které Vás zaměstnávají nejvíce?

Stejně jako jiná odvětví, i my máme svá trápení, která nám ztěžují práci. Ovlivňuje nás činnost několika ministerstev, s nimiž s proměnlivými výsledky průběžně jednáme. Potýkáme se v prvé řadě s legislativou v gesci ministerstva dopravy, protože se na nás vztahuje drážní zákon. Ten sice řeší převážně železniční dopravu, ale my se jím a jeho leckdy pro nás nesmyslnými nařízeními přesto musíme řídit. Jednání vedeme i s ministerstvem pro místní rozvoj, jehož práce na podporu cestovního ruchu ovlivňuje i nás. Snažíme se provozovatelům vysvětlovat, aby se neupínali pouze na sjezdovky, vleky a lanovky a zapojili se více do lokálního cestovního ruchu.

Vysvětlit tuto nevyhnutelnost je někdy složité, protože naši členové se mnohdy cítí na okraji zájmu ze strany státu. Dalším partnerem do letité diskuse je ministerstvo školství, které nás v minulosti poškodilo svým rozhodnutím přeřadit lyžování z centrálních osnov do školních výukových plánů.

Jak přesně jste byli poškozeni?

Zhruba do roku 2005 bylo lyžování ve školách povinné spolu s plaváním, bruslením a jízdou na kole. Od té doby, co již není lyžování povinně v osnovách, může se každá škola sama rozhodnout, zda bude děti na hory posílat. Tím skončila doba, kdy každý Čech uměl lyžovat. Současných 3,5 milionu lyžařů nám závidí celá Evropa, ale číslo bude tímto zásahem klesat velmi rychle, pokud něco nepodnikneme. Již dnes víme, že z každého školního ročníku lyžuje jen 60 % dětí.

Já to považuji za krok zpátky, protože lyžování patří mezi základní dovednosti a je dle mého soudu neoddělitelnou součástí všeobecného vzdělání. Nicméně se nevzdáváme a stále iniciujeme další jednání. Bude to ale těžké, protože se mění společenské i ekonomické klima, v němž se politici obávají rozhodnutí, které by povinně nutilo rodiče platit za další aktivitu svých dětí.

Provozování lyžařských areálů je nákladnou záležitostí, do které se promítají i ceny dalších komodit, jako jsou např. pozemky a energie. Jak lze popsat současnou situaci?

O cenách pozemků, které se stále navyšují, průběžně jednáme s ministerstvem zemědělství, ale díky vlivu Lesů ČR je obtížné se dohodnout. My se snažíme nárůst cen alespoň přibrzďovat. Podobně složitá jednání vedeme s ministerstvem průmyslu a obchodu a s Energetickým regulačním úřadem o problému VN odběrů. Nicméně náš vliv je limitovaný, což ne vždy všichni naši členové chápou.

Vedle všech těchto potíží musíte čelit i výrokům o tom, že české hory jsou drahé a postrádají kvalitu služeb. Je vůbec něco, z čeho máte radost?

Máte pravdu, že s mýtem o „podřadnosti“ našich hor bojujeme často, ale opak je pravdou. České hory nemohou soupeřit s Alpami ve velikosti, ale co se týče cen skipasů, úrovně parkování či technologií, musí každý, kdo to chce vidět, uznat ohromný pokrok, který horská střediska u nás za poslední dvě desetiletí udělala. Nejen z toho mám radost. Spokojený jsem i z chystané kampaně agentury CzechTourism, která bude české hory propagovat v devíti zemích pod heslem Lyžujte v České republice. Věřím, že se do českých hor vrátí turisté z Polska, Německa či Holandska.

Děkuji za rozhovor.

Lenka Neužilová

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *