Jakub Hlaváček: Náš člověk v St. Gallenu

Setkání jsme si slibovali už dlouho, ale k rozhovoru došlo nakonec až poté, co se Jakub Hlaváček, ředitel Odboru výzkumů, trendů a inovací agentury CzechTourism, stal třetím Čechem v asociaci AIEST.

Jakub Hlaváček, ředitel Odboru výzkumů, trendů a inovací agentury CzechTourism Foto: Luděk Neužil

Jakub Hlaváček, ředitel Odboru výzkumů, trendů a inovací agentury CzechTourism Foto: Luděk Neužil

 Co je to vlastně za instituci a co pro Vás osobně přijetí do jejích řad znamená?

AIEST, tedy International Association of Scientific Experts in Tourism, je asociace sdružující více než tři sta odborníků na cestovní ruch ze 49 zemí celého světa, mezi členy najdete ředitele národních turistických centrál či uznávané autory knih o cestovním ruchu a o destinačním managementu, tedy jak experty z řad akademiků, tak z praxe turistického průmyslu. Českou republiku nyní zastupují ještě doktorka Palatková a doktor Franke. Byla založena v roce 1950 a sídlí ve švýcarském St. Gallenu. Samozřejmě, že jsem velmi rád, že ředitelství asociace kladně vyřídilo mou žádost o členství, ale myslím si, že je to úspěch nejen můj, ale také celé agentury CzechTourism. Fakt, že jsem se stal členem AIEST, dokládá, že v CzechTourism pracují lidé, kteří se snaží o změnu, o něco nového, mají mezinárodní rozhled a jejich výsledky jsou hmatatelné.

 U tak prestižní organizace asi není lehké stát se jejím členem. Čím jste přijímací komisi přesvědčil o svých kvalitách, že vaše přijetí podpořila?

Je pravda, že žádosti nejsou v AIEST vyřizovány automaticky a vždy záleží na pracovních aktivitách uchazeče. Vedení asociace v mém případě zaujalo téma, kterým se už nějaký čas zabývám, tedy využití filmu pro marketing destinace. Snažím se spolu se svým týmem nejen vypracovávat projekty, spolupracovat s produkčními filmovými štáby, ale především vyhodnocovat dopad těchto projektů na lokální cestovní ruch. Kolik tyto aktivity stály, co regionu přinesly, zda se zvýšila návštěvnost na základě naší práce a podobně. Aktuálním úspěšným příkladem může být naše spolupráce s destinačním managementem Jesenicka ve spojení s filmem Alois Nebel.

 Co může členství českých zástupců v AIEST přinést českému cestovnímu ruchu?

Členství v této asociaci otevírá pro Českou republiku obrovskou možnost přílivu zahraničního know-how, máme šanci být mezi prvními u zdroje nejnovějších informací a analýz cestovního ruchu z celého světa a pracovat s nimi. Už nyní pozorujeme, že tradiční západoevropské turistické centrály nejsou zdaleka tak flexibilní vůči požadavkům zákazníků, jak se po léta domníváme. Konkurenceschopnost Evropy klesá a čeká ji pomalejší růst. Vidíme příklady z jiných, třeba afrických zemí či zemí jihovýchodní Asie, jejichž turistické centrály dosahují obrovské interace se svými klienty. I na tyto trendy musíme umět reagovat, musíme si umět vzít příklad ze životaschopnějších a flexibilnějších strategických aliancí.

Velkým zdrojem poučení jsou pro nás i prováděné průzkumy trhu a spotřebního chování v zahraničí, které budeme moci využít i u nás při realizaci strategií na zahraničních trzích. Dosud jsme neměli ani přímý přístup k těmto datům, ani možnost osobního kontaktu s členy pracovních skupin, kteří realizují výzkum nejrůznějších aspektů v oboru cestovního ruchu od markoekonomických přes mikroekonomické až po marketingové. Nyní bude dokonce jednou z mých povinností aktivní účast v některé z odborných skupin.

 Co Vás aktuálně čeká ve spojitosti s členstvím v AIEST?

Rád bych na konkrétních příkladech filmových projektů v České republice ukázal dopad natáčení v dané destinaci. Známe návštěvnost lokality před natáčením a čeká nás vyhodnocení jak přímých investic filmových štábů, tedy ekonomický efekt pro region, tak také sekundární efekt ve formě zvýšené turistické návštěvnosti. Očekává se ode mne seriózní rozklad na toto téma, ale pracovat budu i na dalších tématech, například na partnerském marketingu, na spolupráci agentury CzechTourism s regiony a vytváření regionálních produktů. Jsou to však pracovní oblasti, které mě zajímají nejen ve vztahu k AIEST.

Děkuji za rozhovor.

Lenka Neužilová

 

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *