Jak vybírat last minute tipy a rady

Stránky prodejců a srovnávačů zájezdů se hemží slevami a ceny zájezdů last minute klesají na minimum. Na co by si klienti měli dávat při výběru dovolené pozor? Podívejte se na rady a tipy odborníků, které vám pomohou se zorientovat v moři cestovního ruchu.

Foto: Lucie Poštolková

Na dovolenou se jezdí proto, abyste si zájezd přece užili. Foto: Lucie Poštolková

1. Poměr cena a kvalita

Ačkoliv všichni nejčastěji klikneme na tlačítko „seřadit zájezdy od nejlevnějšího“, měli bychom být při výběru dovolené ostražitější. „All inclusive na týden letecky ke Středozemnímu moři za sedm tisíc je risk. Klient by si měl před nákupem stanovit priority, co očekává od zájezdu a jaké jsou jeho nároky,“ doporučuje Igor Uherčík, ředitel portálu Zájezdy.cz.

Možná právě vám nevadí hotel, který dělí od pláže silnice a 700 metrů. Ale pokud nejste přímo dobrodruzi a chcete více relaxovat, podívejte se, v jaké lokalitě se hotel nachází, ta určuje to, jestli večer budete moci klidně usínat. Na dovolenou se jezdí proto, abyste si zájezd přece užili.

2. Na infolinkách vám poradí 

Pokud váháte a nejste si jistí, jestli daný zájezd je to ořechové, nebojte se ptát. Většina internetových portálů má infolinky. Operátorky/operátoři mají osobní zkušenosti a řady hotelů v destinacích znají. Mohou vám tak doporučit ověřená místa. Popřípadě se můžete obrátit na linku cestovní kanceláře, kde mají také osobní zkušenosti s jednotlivými destinacemi a hotely.

Uživatelé Sdovolená.cz mají možnost zaslat dotaz cestovní kanceláři prostřednictvím webového formuláře na stránkách Sdovolená.cz nebo se informovat přímo u cestovní kanceláře,“ sdělil TTG Vít Fiala, manažer serveru Sdovolená.cz.

3. 4 versus 5* aneb za kvalitu se platí

Pokud vám nějaké to smítko nevadí, přeskočte tento bod. Pokud chcete vsadit na jistotu, dejte přednost pětihvězdičkovým hotelům. „Dostáváme reklamace na čtyřhvězdičkové hotely, ale na pětihvězdičkové téměř ne. Ty už musejí o hvězdičku více bojovat,“ vysvětlil Igor Uherčík, ředitel portálu Zájezdy.cz.

Fidži, exotický ráj Foto: Lucie Poštolková

Na pětihvězdičkové hotely reklamace téměř nejsou. Dobrodruzi na nejlevnějších zájezdech nemohu očekávat komfort a luxus. Foto: Lucie Poštolková

4. Čtěte recenze na hotely

Letos většina cestovní kanceláře létá jen s Travel Servisem. Kvůli prodeji letadel ČSA jsou v tuzemsku jediným charterovým dopravcem. Volba tak zůstává na typu ubytování a lokality. „Recenze hotelů mohou být dobrým vodítkem, ale vždy je musíte brát s nadhledem,“ radil Rostislav Urbánek, obchodní ředitel cestovní agentury New Travel.cz. Kritiku lidé píší častěji než pochvalu. Ale pokud devět recenzí z deseti je negativních, asi není něco v pořádku.

5. S pevným termínem dovolené neotálejte

Prodejci zájezdů se shodují, že je letos méně zájezdů last minute. Pokud chcete alespoň trochu vybírat mezi dostupnými zájezdy, nenechávejte koupi na poslední chvíli. „Ideální je kupovat zájezd dva až tři týdny dopředu. Již v tuto dobu jsou ceny velmi nízko a lze ještě vybírat,“ radil Rostislav Urbánek, obchodní ředitel cestovní agentury New Travel.cz.

V letošní sezoně opravdu může být problém pro rodiny nebo skupiny vejít se do jednoho termínu. „Proto by klienti neměli otálet a čekat na ještě výhodnější last minute, protože se může stát, že nestihnou reagovat včas a požadovaný last minute neseženou a budou muset volit jiný termín,“ dodal Vít Fiala, manažer serveru Sdovolená.cz.

6. Značka a historie jsou zárukou

V cestovním ruchu platí, že značka a dlouhá historie jsou zárukou kvality a spokojenosti. Klienti by si tak měli všímat certifikací a známek kvality. Specializované společnosti, které jsou na trhu 20 let, velcí hráči, jako jsou Sdovolená.cz, Zájezdy.cz, Invia.cz, NewTravel.cz, eTravel.cz a velké cestovní kanceláře mají za sebou zástupy vracejících se klientů, kteří vědí, proč se vracejí.

7. Ověřte si vzdálenost k pláži

Bohužel hoteliéři rádi uvádějí „lehce“ kratší vzdálenosti k pláži či do centra než skutečně jsou. Při statisících hotelů v přímořských letoviscích není možné, aby cestovní kanceláře a další prodejci ověřovali uvedené vzdálenosti. Obvykle se jedná o nejbližší nebo průměrnou vzdálenost. Pokud jsou tyto reálie pro vás důležité, můžete si trasy lehce změřit například na Mapy.cz.

8. Fotografie a videa

Ačkoliv fotografie a videa hoteliérů a cestovních kanceláří mohou lehce klamat, přesto je internet zaplaven záběry z dovolené. „Kromě recenzí je dobré také podívat se na aktuální fotografie, videa z místa plánované dovolené, ať už jde o samotný hotel, pláž či město,“ doplnil Radek Šafařík, obchodní a produktový ředitel portálu Invia.cz.

Foto: Lucie Poštolková

Dáváte přednost ubytování v hotelu přímo na pláži? Foto: Lucie Poštolková

9. Kde ověřit pojištění proti úpadku

Pokud vás děsí, že cestovní kancelář může zkrachovat, ověřte si pojištění proti úpadku. Nejaktuálnější přehled najdete na stránkách pojišťoven, u kterých uvádějí ck, že jsou pojištěny. Nebo na stránkách Ministerstva pro místní rozvoj (dole na konci stránky je rozcestník na jednotlivé pojišťovny). Prodejci zájezdů jsou povinni Vám dát na základě Vaší žádosti k nahlédnutí platný pojistný certifikát každé CK, jejíž zájezdy prodávají.

10. Hlídejte si poplatky navíc

Dovolená se může ještě prodražit službami, které nejsou zahrnuty v ceně. Záleží tedy, na jaký standard jste zvyklí. „V řadě zemí se například běžně připlácí za klimatizaci na pokoji, lehátka na pláži či vstupní víza do země,“ dodal Jan Osúch, tiskový mluvčí cestovních kanceláří Fischer a Nev-Dama.

Lucie Poštolková

Jeden komentář

  1. Jaromíra Brahová says:

    Naprosto souhlasím, mám mnohaleté zkušenosti z prodej zájezdů. Myslím si však, že při výběru dovolené si musí klient položit vždy otázku č. 1 – a to co očekávám od své dovolené, co jsou moje priority pro dovolenou. Zkušený prodejce se od toho dokáže „odpíchnout“ a rozhodně má poctivě odpovídat a ne klienta přemlouvat nebo nějak mlžit. Mám vyzkoušené, že klient si pak naopak rád připlatí nebo i změní destinaci, pokud to nevyhovuje jeho záměrům pro dovolenou.

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *