Jak silné stroje pomáhají cestovnímu ruchu?

Středočeský kraj je partnerem oslav 115. výročí oslav založení Harley-Davidson Company, které se konají od 5. do 8. července 2018 v Praze. Jakými cestami tato spolupráce směřuje k podpoře příjmů z turismu v regionu?

Foto: Jiří Andres

Hojně navštěvované akce pořádané soukromými subjekty mohou významně přispívat k rozvoji cestovního ruchu, a to nejen během jejích konání, ale i v delším časovém období, a to zejména zvýšením povědomí o regionu a jeho propagací jak doma, tak i v zahraničí. Známým příkladem může být například festival United Colors of Ostrava. Efektivní podpora takových soukromých akcí z veřejných peněz tudíž dává smysl.

Předně je třeba zdůraznit, že „zviditelnění“ Středočeského kraje se vůbec neomezuje jen na pár dní, které trvá letošní červencová akce, ale probíhá již od června 2017. Středočeský kraj byl se svým logem, řadou propagačních materiálů (videa, brožury, apod.) a nabídkou turisticky atraktivních míst přítomen na úvodní tiskové konferenci, během prezentačních roadshow, na Prague Harley Days, na zahraničních setkáních prodejců Harley-Davidson, na významném motocyklovém veletrhu EICMA v Miláně loni v listopadu, letos na zahájení sezony v Poděbradech, na sociálních sítích, v newsletterech a časopisu pro majitele motocyklů Harley-Davidson, v inzerci v motocyklových časopisech a v dalších komunikačních kanálech.

Harley-Davidson spustila čtyři komunikační kampaně, v nichž se Středočeský kraj prezentuje. Směrem do zahraničí to jsou komunikační kampaně „Join us to celebrate in a place you’ve always wanted to visit!“ a Speed up – Slow down – Czech it out“. Tato kampaň zahraniční návštěvníky nabádá, aby si prodloužili pobyt v České republice a užili si krás Středočeského kraje. Na Českou republiku je cílená kampaň „Je jedno, na čem přijedeš“ a „Na čtyři dny vygumujeme…“.

Významná je přítomnost Středočeského kraje na oficiálním globálním webu akce (www.h-d.prague115.com), kde jsou imageová videa,  mapa a popisy 60 atraktivit Středočeského kraje (Karlštejn, Konopiště, vojenské muzeum v Lešanech, Kutná Hora, skalní pevnost Drábské světničky) společně s 10 nejkrásnějšími poznávacími okruhy. Je zde také možnost si přes booking.com rovnou vybrat ubytování. Důležitým momentem je výzva provozovatelům hotelů, restaurací, barů, muzeí, rozhleden a dalších turistických cílů, aby se do oslav Harley-Davidson zapojili (a též opatřili svůj podnik samolepkou „motorkáři vítáni“). O zapojení regionu a příležitostech pro obce vedení kraje jednalo na setkání se starosty středočeských obcí.

Jaký byl zásah přípravných akcí a kdo všechno se se Středočeským krajem mohl seznámit? Zde jen výběrově: globální oficiální web jen v roce 2017 navštívilo 65 tisíc unikátních návštěvníků z celého světa, řada evropských roadshow měla přes 350 tisíc návštěvníků. Na setkání prodejců v Los Angeles se sešlo 5 000 zástupců prodejců a zaměstnanců Harley-Davidson Company z celého světa, na zimním evropském setkání prodejců v Barceloně to bylo další tisícovka. Oficiální video spot k akci a videopozvánka Karen Davidson měly přes 100 tisíc shlédnutí a 1000 sdílení na Facebok HOG EMEA a dalších kanálech H-D. Newsletter přišel na 120 tisíc emailových adres v regionu EMEA v 6 jazykových mutacích, HOG Magazín vyšel v nákladu 120 tisíc výtisků, prezentační roadshow 2018, které obnášelo výstavy Motocykl Praha, Motosalon Brno a Motocykl Bratislava, uvítalo přes 80 tisíc návštěvníků.

Středočeský kraj se rozhodl podpořit sraz příznivců motocyklů Harley-Davidson, který počátkem července v Praze pořádá Harley-Davidson Europe Ltd. a Harley-Davidson Praha (Klasik Moto a.s.) , částkou 10 milionů Kč. Ke skutečnému přínosu této podpory bude možné se fundovaně vyjádřit až na základě dat po konání akce, určitý předběžný obrázek si lze však vytvořit již nyní. Argumentem pro volbu právě této akce je jednak velká různorodost zemí původu návštěvníků (prakticky celá Evropa a částečně i zámoří) a také vysoká bonita majitelů motocyklů Harley-Davidson, kteří na akci přijedou. Průměrná denní útrata zahraničních návštěvníků se odhaduje na 3 500 až 4 700 Kč na osobu, je tedy nadprůměrná (průměr v roce 2016 činil 2 779 Kč), domácích pak 1 100 až 2 500 Kč na osobu. Podle studie poradenské společnosti KPMG by výroční sraz měl do veřejných rozpočtů přinést 510 až 550 milionů Kč.

Samotný sraz se pochopitelně odehrává v Praze, tedy mimo Středočeský kraj. Hejtmanka Jaroslava Pokorná Jermanová uvedla, že cílem Středočeského kraje je získat z tohoto koláče deset procent, tedy kolem 50 milionů. Díky rozpočtovému určení daní by podle ní kraj mohl získat zpátky pět milionů korun a obce 12,5 milionu Kč. Z každé vydané koruny půjde podle pořadatelů 44 haléřů do veřejných rozpočtů. Na srazu příznivců Harley-Davidson se očekává účast až 100 000 lidí a 60 000 motocyklů. Vlastní mobilita značné části návštěvníků je velmi příznivým faktorem pro objevování celého kraje a u akcí jiného druhu (hudební festivaly) chybí. Zhruba 80 procent návštěvníků má přijet ze zahraničí. Nyní zbývá jen se připravit na zvýšenou koncentrací mužů a žen na strojích Harley-Davidson v kraji, počkat si na data, získat z nich výsledky a srovnat je s očekáváním.

Petr Bílek

 

Autor Petr Bílek (Články)


Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.