Jak se jezdí na elektrokole po Praze?

Elektrokola jsou opředena několika mýty, že mnoho lidí ani neví, jak přesně funguje. Liší se od motorky, mopedu či jízdního kola. Po týdenním ježdění po Praze jsem pochopila myšlenku jízdy na elektrokole – být všude včas a zároveň se nepotit, ale přitom se hýbat.

Večer na Náplavce Foto: Jan Mottl

Večer na náplavce Rašínova nábřeží. Během léta bývá často plná, proto jsem kolo na frekventovaných částech raději vedla. Foto: Jan Mottl

Přiznávám se, nejsem žádný velký sportovec. Na kole bývám spíš pomalejší a ne každý kopec vyšlapu. Ale možná pro vás budou užitečnější postřehy „amatéra.“

Jezdila jsem na skládacím elektrokole Agogs LowStep, které se hodí na cestu po městě. Má menší dvaceti-palcová kola, tak jsem dobře prokličkovala i mezi užšími patníky a květináči. A když jsem se svezla metrem nebo nastupovala do výtahu, mnohdy jsem jej ani nemusela skládat. Složené e-kolo pak lze snadno vézt na zadním kole (kdybyste jej měli zvedat, váží 20 kg a baterie pak 3 kg). Skládání chce trochu cviku. Nejprve řídítka, šlapky a potom skládáte i hlavní trup kola. Vznikl malý balíček, který se snadno vešel i do kufru auta. Zabral přibližně třetinu kufru. Odpadly nám pak starosti s držákem na kola.

Co můžete čekat od elektrokola?

Baterie mi vydržela na dojezd cca 50 km při stálém provozu. Stav baterie jsem kontrolovala na kontrolkách, které jsou na horní straně baterie. Toto elektrokolo je naprogramováno tak, že lehce pomáhá a asi po čtvrtém šlápnutí dosáhne maxima, to jsem se pak rozjížděla téměř tryskovou rychlostí. Na rovinkách jsem asistenci motoru vypínala. A při výšlapech do strmějších kopců jsem jí byla doslova vděčná. Stačilo přehodit na lehčí převod (přehazovačka má 7 převodů) a jenom šlapat …

Někteří moji přátelé si mysleli, že na elektrokole se šlapat nemusí. Ale to není pravda. Na elektrokole šlapete jako na klasickém kole, ale s tím, že si můžete si nastavit náročnost jízdy. Buď zvolíte pomoc elektromotoru, z e-kola máte dopravní prostředek. Nebo jedete bez příšlapu. Můžete si hlídat třeba „kondiční“, „aerobní“ či „spalovací“ cvičení. Váš tep nemusí vyskočit tak vysoko, a vy stále spalujete.

Složené elektrokolo se vejde do kufru automobilu nebi i na příď lodě. Foto: Jan Mottl

Složené elektrokolo se vejde do kufru automobilu nebi i na příď lodě. Foto: Jan Mottl

Když jsme s přítelem přijeli po 25 kilometrech na chatu, byl červený jako rak. Jel na klasickém kole a vysoké kopce ho poměrně vyčerpaly. Nevypadalo to, jako bychom jeli stejnou cestou. Měla jsem úsměv od ucha k uchu a cítila se příjemně unavená. Což byla pro nás ideální kombinace – přítel od sportu vyžaduje větší náročnost pro stavbu svalů a já naopak vyhledávám aktivitu, u které můžu spalovat tuky (při vypnutí elektromotoru. Přítel měl radost, že konečně můžeme jezdit OPRAVDU spolu, protože na kole mu většinou nestačím. Na elektrokole jsem to ale byla já, kdo rozrážel vzduch.

Zákoutí Prahy

V Praze řada cyklostezek chybí, ale najdete tu řadu tras, které vám můžou ukázat město z jiné perspektivy. Nejoblíbenější mezi Pražany je asi A2 podél Vltavy, užitečná je také A 22 podél Kunratického potoka, vede paralelně s Jižní spojkou.

Potíž některých pražských cyklostezek jsou kořeny stromů, které vlní asfaltové cesty. Což i na tomto elektrokole s odpruženou přední vidlicí a sedátkem přece jen nebylo ideální. Ale brzo jsem se naučila se vyhýbat všem nerovnostem, či je přejížděla velmi opatrně. Po příjemných 20 kilometrech jsem probuzená a nabuzená jako nikdy předtím.

Cestu jsem si zkrátila také metrem. Foto: Jan Mottl

Cestu jsem kombinovala také s metrem. Foto: Jan Mottl

Cestu na elektrokole jsem také kombinovala s metrem. Z Petrovic jsem dojela na Skalku, kde je to celou cestu z kopce. Od metra jsem se prokličkovala centrem až do kanceláře – což se ukázalo daleko rychlejší než popojíždění tramvají nebo chůze pěšky. Ve dnech kdy se teplota vyšplhala nad 25 stupňů, jsem měla výhodu v tom, že mě při jízdě ovíval příjemný větřík. Zatímco lidé v tramvaji omdlévali.

Dojmy z Prahy

Někteří lidé se vymlouvají, že Praha není ideální město na kolo kvůli vysokému převýšení, kopcům a údolím, které musí cyklisté zdolávat. Na elektrokole mě toto netrápilo. Ano šlapala jsem víc, ale se mnou se i motor opřel do šlapek a já zvládla snadno i velmi strmé kopce.

Postupně v Praze přibývají stezky i místa, kam se stahují cyklisté. Svojí atmosféru má zmiňovaná stezka podél Vltavy, kde se můžete osvěžit hned na několika místech, v Modřanech nebo třeba v cukrárně v Měchenicích. Škoda jen, že držáků na kola, kde by se dala bezpečně zamknout, je poskrovnu. Tady skládací e-kolo má výhodu v tom, že ho můžete vzít dovnitř a složíte to třeba pod stůl.

O etice jízdy na kole by se daly psát dlouhé statě. Nicméně Češi v ní stále trochu pokulhávají, ať už se jedná o nezodpovědné cyklisty, jedoucí extrémní rychlostí, roztržité chodce, co postávají uprostřed cyklostezky a mávají rukama, ale i neohleduplné řidiče. Obezřetní a ohleduplní musí být jednoduše všichni.

Skládání chce trochu cviku, ale zvládne jej každý. Foto: Lucie Poštolková

Skládání chce trochu cviku, ale zvládne to každý. Foto: Lucie Poštolková

 

[box]

Jak funguje elektrokolo Agogs LowStep

Klíčkem aktivujete baterii. Následně pohon ovládáte dvěma knoflíky na řídítkách. Zeleným zapnete/vypnete automaticky nastavený systém, který vám odlehčuje šlapání, motor se probouzí postupně a maximální výkon má asi po 4 otočení pedálů. Plynule tak odlehčuje zátěž vaší jízdy. Červený knoflík „Boost“ při podržení jízdu urychlí, například při rozjezdu i při náročnějšímu výšlapu kdy potřebujete jet na maximum (nebo křižovatky a když chcete dohnat přítele do kopce).

Elektrokolo Agogs LowStep jsem si půjčila na 14 dní od firmy ekolo.cz, měla jsem to jako bonusovou rehabilitaci po operaci kolene. S nízkým nástupem (který je pohodlný i pro pro seniory) se mi lehce nastupovalo. Díky elektrickému pohonu jsem snadno zlehka šlapala a přitom vyjížděla mírné i velké kopce, při kterých bych normálně už dávno supěla (přítel říká: vedla kolo).

Klíčkem uzamknete a aktivujete baterii. Foto: Lucie Poštolková

Klíčkem uzamknete (v dolní části) a zapnete baterii (v horní části). Foto: Lucie Poštolková

Výhody/nevýhody elektrokola Agogs LowStep

+ baterie při plném užívání vydržela i na 50 km při průměrné rychlosti cca 20km/h
+ na cestě do kopce předjedete všechny profi cyklisty
+ nepotíte se
+ budete hvězdou města, dostanete se pohodlně všude
+ lehce sportujete, zlepšujete si kondičku a vyplavují se endorfiny
+ těžké věci za vás nese nosič
+ přídavné tlačítko boost pomáhá rozjet kolo, aniž byste šlapali
+ kolo lze složit

 

– Na rovině je maximální rychlost cca 25 Km/h
– zvykáte si na nezvykle malý průměr kol
– kolo je určené na rovnější povrch, nízký nástup na kolo je daní za hrboly, kde můžete štrejchnout šlapkou
– kolo váží 20 kg plus 3 kg baterie
[/box]

 

Lucie Poštolková

Enter the text or HTML code here

komentáře 3

  1. Clanek me bavil.. a jezdite stale, nebo to bylo jenom jako testovani? Jarda.

  2. Lucie Poštolková says:

    Měla jsem elektrokolo půjčené na dva týdny. Teď začínám šetřit na vlastní 🙂

  3. All things cosndiered, this is a first class post

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..