Jak oslovit čínský trh?

Většinu podnikatelů láká myšlenka spolupráce s čínským trhem a potažmo s čínskými turisty. Jaká doporučení má Noemi Benešová-Guerrero a František Reismüller, kteří pracují na zahraničním zastoupení CzechTourism v Číně?

Peking, Ilustrační foto Zdroj: Shutterstock

Peking, Ilustrační foto Zdroj: Shutterstock

„Čínský trh se zdá, že nabízí neomezené možnosti.  Ale 90 % čínských turistů nemá zájem o cestování do České republiky. 10 % čínských turistů reprezentuje 13 milionů zahraničních cest realizovaných Číňany v roce 2014 podle CNTA,“ objasnila statistiku turistického cestovního ruchu Noemi Benešová-Guerrero na Travel Trade Day, Výročním setkání ředitelů zahraničních zastoupení agentury CzechTourism 2015 v Praze.

Čínský outgoing začal pozdě, prudce rostl a zůstává aktivní. Jedna z deseti všech mezinárodních cest začala na pevninské Číně a byla realizována 5,5% obyvateli pevninské Číny (70 milionů z 1,390 milionů obyvatel). Mezi hlavní destinace Číňanů patří: 42% SARs (Special Administrative Regions) – Hong Kong, Maccao, Japonsko, Korea, Singapur.

Cestování je součást nového životního stylu v Číně. Zajímají se o nové destinace, autentické zážitky, ale i o přírodu, čisté životní prostředí, kulturu a příběhy. Trend cestování bude pokračovat i přes snížení růstu HDP pod 7 %. Očekávání roku 2020 podle WTCF je, že každá sedmá zahraniční cesta začne na pevninské Číně a bude realizována 9,9% obyvatel (120 milionů z očekávaného 1,400 milionů).

Noemi Benešová-Guerro (Čína - Peking) a František Reismüller (Čína - Šanghaj)  Foto: Lucie Poštolková

Noemi Benešová-Guerro (Čína – Peking) a František Reismüller (Čína – Šanghaj) Foto: Lucie Poštolková

Jednou z hlavních podmínek  je, že čínský turista chce být stále on-line. V Číně mají 618 milionů aktivních uživatelů internetu. Navíc 80% používá internet v mobilních telefonech, průzkum trhu, mapy… Rádi sdílí své zážitky na sociálních sítích. A už 53% bookingu hotelů realizují Číňané přes internet (zvláště FIT do 25 let).

A čím čínské partnery zaujmout? Českými lázněmi, které se mohou specializovat i na preventivní prohlídky, které v Číně nemívají, radili zástupci českého zastoupení v Číně.

[box]

Obavy před ČR:

  • Je daleko, není na populární trase mezi Itálií a Francií
  • Je to drahé.
  • Není to známá destinace a nikdo známý tam nebyl.
  • Obava z kulturních odlišností, obava z toho že nikdo nemluví čínsky.

Kdo cestuje a proč:

  • Balíčkový turista cestuje poprvé levně, sightseeing, nákupy, Money rich X time poor
  • Druhá vlna cestovatelů money and experience rich x time poor, FIT
  • Business cesty – shopping, investice do nemovitostí

Čínský outgoingový trh:

  • Čínský outgoing začal pozdě, rychle rostl a zůstává velmi akční
  • Čína je č. 1 ve světovém outgoingovém cestování, počtu tzv. border crossing, do zahraničí vycestovalo v roce 2014 na 118 miliónů Číňanů
  • 50% čínského outgoing je z 1-tier měst Šanghaj, Peking, Guanzhou a Shenzhen
  • V roce 2015 se očekává nárůst na 140 milionů cest do zahraničí
  • 150 čínských milionových měst a 85% cest realizovaných do městských destinací, 70% cest realizovaných do měst do vzdálenějších destinací – srovnání se světem 41%
  • Top long-haul: USA, Francie, Německo

Proč cestují:

  • Tematické zájezdy: honemoon, medicinský cestovní ruch, po stopách filmu.
  • Průměrná doba pobytu v zahraničí 3,3 dny (resp. 4,5 dní bez SARs)

Čínský turista:

  • Klíčový model turistického balíčku s více destinacemi
  • Komfort cestování ve skupině, průvodce, eliminace jazykových problémů na cestách, levnější letenky, vstupné na místní turistické atrakce, zábavu, ekonomičtější varianta cestování
  • Balíčková turista otevírá dveře FIT

Shopping a čínský turista:

  • V roce 2014 vydali Číňané na cestování rekordních 138 bilionů USD, očekávaný nárůst v roce 2015 je 188 bilionů USD
  • Průměrně utratí na osobu za cestu 20 000 RMB – za luxusní zboží, oblečení kosmetiku v zahraničí zaplatili na 80 bilionů USD
  • Nákupy tvoří 30% nákladů na cestování (mimo letenku) zhruba stejné procento jako na ubytování
  • Karta Union Pay – nejpopulárnější karta na světě, v Číně 90% průměrný nákup 319 USD (ve srovnání Visa a Mastercaerd mají průměr 85 USD)

Základní předpoklady proniknutí na čínský trh :

  • Klíčové: Produkt, komunikace, partner, trpělivost
  • Produkt: Hledejte ideální spojení funkčnosti, neotřelosti a atraktivity.
  • Buďte exkluzivní.
  • Buďte flexibilní, ale nenechte se ohnout.
  • Nesnažte se bojovat, s kým nemusíte, pokud nemáte ty správné zbraně.

Rady pro komunikaci s partnery:

  • Buďte přítomní – nutné osobní kontakty.
  • Buďte čínští slovem i písmem (připravte si vizitku v čínštině! Nechte si přeložit i jméno Vaší firmy, aby jim to bylo bližší.)
  • Naučte se komunikaci s čínskými rysy:  QQ, WeitChat
  • Investujte do profesionality.
  • Investujte do lidských zdrojů.
  • Čínští partneři vyžadují exkluzivitu.
  • Chtějí spolupracovat s profesionály.
  • plánují na rok dopředu.

[/box]

Lucie Poštolková

Enter the text or HTML code here

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..