Jak efektivně využít PPC reklamu?

Pojem PPC neboli Pay-Per-Click (platba za proklik) patří k základním výrazům reklamní internetové terminologie. Podíváme se, jak tuto službu nejefektivněji využít.

Foto: Flickr.com/medithIT

Foto: Flickr.com/medithIT

Jedná se o jeden z nejjednodušších způsobů, jak rychle ke svým zákazníkům dostat reklamní sdělení, a to na velice viditelných místech – v internetovém vyhledávání. Je ovšem dobré myslet také na to, že stejně jako kapela nemůže být bez zpěváka, tak i PPC funguje lépe v kombinaci s dalšími reklamními formáty.

Zkratka PPC označuje internetovou reklamu placenou za proklik. Pro inzerenta je tento druh reklamy výhodný, neboť neplatí za umístění reklamy, na kterou by třeba nikdo neklikal, ani za počty zobrazení. Platí pouze za reálně přivedené návštěvníky. Tedy za takové uživatele, kteří projeví zájem o zobrazenou reklamu a prokliknou se skrze ni na stránky inzerenta. Mezi výhody PPC reklamy rozhodně patří její vysoká účinnost, skvělé cílení, měřitelnost výsledků, rychlé spuštění kampaně a flexibilita – během vteřiny můžete nastavit kampaň tak, aby reagovala na to, co lidé hledají. „Například při kauze Rath a krabice vína lidé přirozeně vyhledávali informace o této události. Toho chytře využil klient prodávající papírenské výrobky, když se lidem ve vyhledávání kromě zpravodajských článků objevila také reklama nabízející papírové krabice,“ řekl Matěj Macháček, account manažer cílené reklamy ve společnosti Seznam.cz.

Jak se ale k PPC reklamě dostat?

Základem PPC reklamy je aukční systém, který zohledňuje kvalitu inzerátů a historii kampaně. Pokud napíšete inzerát tak, že na něj lidé klikají, obecně se nabízí menší cena za proklik. Cena dvou inzerátů zobrazených za sebou se proto může lišit i o polovinu. Inzerent má navíc možnost zcela přesně kontrolovat a optimalizovat rozpočty svých kampaní, čímž může přesně nastavovat výkon a finanční rentabilitu kampaní. V praxi to znamená, že správně vedená PPC kampaň dokáže za stejné peníze přivést dvojnásobek návštěvníků. Jedním z důležitých PPC systémů v České republice je Sklik od společnosti Seznam.cz. „Ten umožňuje zobrazování textové reklamy ve vyhledávání na Seznam.cz, v partnerských vyhledávačích a dále textové i grafické reklamy na nejnavštěvovanějších webech českého internetu v rámci obsahové sítě. To v praxi znamená, že vaše reklama dokáže zasáhnout přes 90 % české internetové populace,“ řekl Macháček.

Poskládejte si celou kapelu

Freddie Mercury byl sice skvělý zpěvák, ale sám by nedosáhl takových výsledků bez zbytku skupiny. Tak si lze představit i druhy PPC inzerce. Hlavní roli zde určitě hraje reklama ve vyhledávání. Proč? Stejně jako zpěvák je před publikem v první linii – podobnou úlohu hraje i reklama ve vyhledávání. PPC reklama ve vyhledávání je velmi efektivní, protože umožňuje oslovit uživatele, kteří aktivně vyhledávají konkrétní informace, výrobek nebo službu. Tím jsou blíže k nákupnímu rozhodnutí než uživatel procházející internetem bez zřejmého záměru. Uživatelům se zobrazují inzeráty, jež souvisejí s tím, o co svým vyhledáváním projevují zájem.

Stejně jako bubeník Roger Taylor dokázal svou dynamickou hrou ovládat velkou bicí soupravu a zároveň řídit celou kapelu, tak i PPC reklama se může objevovat nejen ve vyhledávání, ale i v obsahové síti. „Záleží, v jakém systému inzerujete. Pokud si vyberete například systém Sklik, tak se vaše reklama může objevit ve skupině nejnavštěvovanějších webů českého internetu s dalšími několika tisíci partnerskými weby, které na svých stránkách zobrazují kontextovou reklamu Skliku. Každý měsíc se pak obsahová síť rozrůstá o nově připojené weby.

Výhodou taktéž je, že v kvalitních reklamních sítích jsou weby před zařazením kontrolovány, čímž se vyhnete tomu, aby se vaše reklama zobrazovala na nevhodném nebo obsahově kontroverzním webu, který by v nejhorším případě mohl poškodit vaši značku. Dalším pozitivem je, že pokud inzerent chce zobrazovat svou reklamu pouze na specifických webech, které vyhovují jeho požadavkům, může si je navolit jako primární a ostatní vyloučit,“ doplnil Macháček. Reklama v obsahové síti má obecnější charakter, je proto vhodná pro oslovení širokého spektra uživatelů. Obsahovou síť tvoří i produkty, které se standardně v internetovém vyhledávači nehledají. Může se tedy jednat o zboží denní spotřeby – prací prášky, potraviny, představení nových produktů či dalších specifických výrobků, které se nevyhledávají, např. specializovaný software a některé služby. V obsahové síti se nacházejí i velmi úzce vyprofilované oborové weby s cílovým publikem, které lze jinde jenom stěží nalézt a reklamou je tak přímo oslovit. Na rozdíl od kampaní ve vyhledávání, kde je poptávka uživatelů pomocí PPC reklamy uspokojována, je v obsahové síti poptávka naopak vytvářena.

A nakonec je tady skvělý kytarista a showman Bryan May, který dal kapele jedinečnou image a šmrnc v podobě neuvěřitelných sól a dlouhých vlasů. Jestli podobného efektu chcete dosáhnout i ve své inzerci, tak systém Sklik umožňuje v obsahové síti inzerovat vedle textových inzerátů také prostřednictvím grafické reklamy. Jedná se tedy o vizuální formu reklamy s orientací na výkon a posílení značky. Grafická inzerce je nový způsob, jak může inzerent získat zákazníky prostřednictvím služby Sklik. Bannery snadněji poutají pozornost uživatelů a u specifických produktů, které se v textových inzerátech popisují hůře, mohou přivádět výrazně více zákazníků. Inzerce prostřednictvím bannerů pozitivně podporuje hledanost značky nebo produktu ve vyhledávači a znalost značky nebo produktu mezi uživateli.

red

 

Občas i kapela velikosti a kvalit The Queen se potřebuje svým fanouškům připomenout. Tuto funkci zastává manažer a v internetové reklamě zase Retargeting.

O co se jedná? Je to jednoduchá funkce, díky které můžete znovu zacílit na uživatele, kteří:

Prohlíželi Vaše stránky s nabídkou produktů či služeb, ale neuskutečnili žádný nákup nebo nákup nedokončili.

Zakoupili nějaký produkt či službu a vy jim následně chcete nabízet k těmto produktům příslušenství nebo jiné poprodejní/doplňkové služby (například hry k zakoupené herní konzoli).

Pravděpodobně budou nákup opakovat (například majitelé domácích mazlíčků, kteří jim pravidelně kupují krmivo, nebo uživatelé kontaktních čoček).

Navštívili Váš informační web a nyní jim chcete nabídnout produkt či službu.

Použili časově omezenou bezplatnou verzi Vašeho produktu/služby a Vy jim chcete nabídnout plnou, placenou verzi.

Příště se podíváme na cílení v oblasti Display reklamy.

 

 

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *